Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
Tyvärr dåligt med vänner som plockar svamp som bor här i närheten.
MEN jag får helt enkelt lära mig vilka svampar som är ätbara och ge mig ut i skogen framöver så jag får fixa mina egna svampar

Ach. Ja det får du göra. Håller helt klart med klyban, kantareller och trattisar är fullkomligt tillräckligt. Snart är murkelsäsongen (
http://www.svampguiden.com/art.asp?art=gyromitra_esculenta) igång också, ut och leta på sådana! de är visserligen giftiga, men efter torkning och förvällning ska det inte vara så farligt. Värt chansningen är det definitvt!
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Många svampplockare torkar också.
Som jag har mängder med torkade kantareller, trattisar och lite taggsvamp.
På mackan funkar dom inte så bra från torkade, men i mat så är det lika bra tycker jag.
Hmm! Taggsvamp har jag aldrig testat, ända sedan jag varit ute och plockat svamp med mina föräldrar har de sagt att den inte är god. Har de alltså fel och bör jag således testa taggsvampen?
Sen har jag (dock aldrig provat själv) hört att trattis funkar utmärkt att torka och sedan använda men att vanliga gula däremot inte blir bra och således ska frysas in. Så har jag min nuvarande svamp iaf. Frysta gula kantareller går utmärkt att tina, gräddstuva och lägga på mackan. Eller om man är lat, strunta i mackan och frossa i svamp.