Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-02-04, 09:57
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
Okej tack för svaret.. Får väl bli en burk kantareller då..
Måste få äta kantarell snart

Får väl ta och läsa på lite om svampar så jag får lite bättre koll på vad som erbjuds såhär på året.
Om du har någon vän som plockar svamp är det troligt att du finner lite i dennes frys, du kanske kan få lite där? =)
Citera
2009-02-04, 11:36
Medlem
klybans avatar
Många svampplockare torkar också.
Som jag har mängder med torkade kantareller, trattisar och lite taggsvamp.

På mackan funkar dom inte så bra från torkade, men i mat så är det lika bra tycker jag.
Citera
2009-02-04, 12:24
Medlem
Kruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungsmek
Om du har någon vän som plockar svamp är det troligt att du finner lite i dennes frys, du kanske kan få lite där? =)

Tyvärr dåligt med vänner som plockar svamp som bor här i närheten.
MEN jag får helt enkelt lära mig vilka svampar som är ätbara och ge mig ut i skogen framöver så jag får fixa mina egna svampar
Citera
2009-02-04, 14:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
MEN jag får helt enkelt lära mig vilka svampar som är ätbara och ge mig ut i skogen framöver så jag får fixa mina egna svampar
Man kommer väldigt långt med kantareller, trattisar och taggsvamp i början.
När man vill hitta andra svampar så är det bara utöka med par andra sorter som är enkla.

Tex förre året så hittade vi mängder med karljohan svampar och så lite mask angrepp som det var i år, i våra har jag då aldrig sett innan.
Citera
2009-02-05, 12:51
Medlem
Capitán Js avatar
Ska man koka jasminris som vanligt ris?
Citera
2009-02-05, 13:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capitán J
Ska man koka jasminris som vanligt ris?
Hur kokar du "vanligt" ris?

~Paul~
Citera
2009-02-08, 18:21
Medlem
Vad heter köttfärsbiff på engelska?
Citera
2009-02-08, 19:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _-sajmon-_
Vad heter köttfärsbiff på engelska?
Minced meat patty.

Pork patty - fläskfärsbiff
Beef patty - nötfärsbiff

~Paul~
Citera
2009-02-08, 20:50
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:

Ach. Ja det får du göra. Håller helt klart med klyban, kantareller och trattisar är fullkomligt tillräckligt. Snart är murkelsäsongen (http://www.svampguiden.com/art.asp?art=gyromitra_esculenta) igång också, ut och leta på sådana! de är visserligen giftiga, men efter torkning och förvällning ska det inte vara så farligt. Värt chansningen är det definitvt!

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Många svampplockare torkar också.
Som jag har mängder med torkade kantareller, trattisar och lite taggsvamp.

På mackan funkar dom inte så bra från torkade, men i mat så är det lika bra tycker jag.

Hmm! Taggsvamp har jag aldrig testat, ända sedan jag varit ute och plockat svamp med mina föräldrar har de sagt att den inte är god. Har de alltså fel och bör jag således testa taggsvampen?

Sen har jag (dock aldrig provat själv) hört att trattis funkar utmärkt att torka och sedan använda men att vanliga gula däremot inte blir bra och således ska frysas in. Så har jag min nuvarande svamp iaf. Frysta gula kantareller går utmärkt att tina, gräddstuva och lägga på mackan. Eller om man är lat, strunta i mackan och frossa i svamp.
Citera
2009-02-08, 23:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungsmek
..Hmm! Taggsvamp har jag aldrig testat, ända sedan jag varit ute och plockat svamp med mina föräldrar har de sagt att den inte är god. Har de alltså fel och bör jag således testa taggsvampen?

Sen har jag (dock aldrig provat själv) hört att trattis funkar utmärkt att torka och sedan använda men att vanliga gula däremot inte blir bra och således ska frysas in. Så har jag min nuvarande svamp iaf. Frysta gula kantareller går utmärkt att tina, gräddstuva och lägga på mackan. Eller om man är lat, strunta i mackan och frossa i svamp.
Den vita taggsvampen har en rätt så svag smak mot vad den rödgul.
Kanske inte ska betraktas som en super matsvamp, men som oerfaren så är den lätt att se att den är ätlig och anses som en matsvamp.
Det finns par olika sorters taggsvamp men jag personligen har aldrig någonsin sett annat än den vita och den rödgula.

När det kommer till kantareller så tycker det fungerar utmärkt att torka.
Den blir lite hårdare efter den har varit torkad, men smaken är lika bra.
Citera
2009-02-09, 09:10
Medlem
dePauls avatar
Jag föredrar många ggr torkad svamp framför den färska eller frysta. Konsistensen blir enligt min åsikt bättre i t ex soppor och vissa såser eftersom den inte resulterar i den där typiska sörjan, som färsk svamp kan göra.

De svampar som jag brukar torka är: alla sorters soppar utom pepparsoppen, kremlor, kantareller (alla typer), rodnande flugsvamp, riskor (lite peppriga), champinjoner, skivlingar och murklor.

~Paul~
Citera
2009-02-10, 17:50
Medlem
pool-pahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
De svampar som jag brukar torka är: alla sorters soppar utom pepparsoppen, kremlor, kantareller (alla typer), rodnande flugsvamp, riskor (lite peppriga), champinjoner, skivlingar och murklor.

Jag hoppas att du med murklor avser toppmurklor och inte stenmurklor. Gul kantarell blir enligt min erfarenhet för hård och ofta besk om man torkar den. Jag föredrar att först förvälla och sedan frysa in gul kantarell. Samma sak gäller taggsvamp (åtminstone blek och gulröd).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in