30 210 besökare online
858 253 medlemmar • 45 870 535 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Mat, dryck & tobak > Matlagning och metoder
Svara på ämne
Ämnesverktyg
R3LOX
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMedication
Jag räknade med att någon som är mer kunnig än jag skulle svara på det här, men som jag förstår det iallafall...

Smör smakar gott men klarar inte särskilt höga temperaturer, vilket olja gör. Om du blandar två fetter så förändras egenskaperna hos blandningen, så en blandning av smör och olja klarar högre temperaturer, samtidigt som man får med smörets goda smak.

Garanterar inget av ovanstående, men det är så jag har förstått situationen iallafall

Får tacka för svaret! Stämmer detta så låter det ju riktigt bra måste jag nog säga!

Får hålla tummarna!

En annan fråga; När man gör klyftpotatis brukar jag skära potatisarna i bitar , lägga ut dem på en plåt, lägga olja över och sedan krydda, och in i ugnen. Min fråga är hur gör ni? Vad är erat bästa tips på riktigt goda potatisklyftor! Berätta gärna vilka kryddor etc

constant
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R3LOX
En annan fråga; När man gör klyftpotatis brukar jag skära potatisarna i bitar , lägga ut dem på en plåt, lägga olja över och sedan krydda, och in i ugnen. Min fråga är hur gör ni? Vad är erat bästa tips på riktigt goda potatisklyftor! Berätta gärna vilka kryddor etc
Jag använder vitlökspulver (inte vitlökssalt), olja och grovmalen svartpeppar, saltar när den är färdig.

dePaul
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag kan inte riktigt med att steka i olja, smaken blir fel, sen så känns det som att köttet alltid fastnar värre när jag kör olja...
?? Smör har avsevärt lägre sotningstemperatur än de flesta oljorna. Om det fastnar så har det att göra med att din panna eller gryta inte varit tillräckligt upphettad innan du lade i köttet.

Med andra ord, dina besvär beror inte så mycket på råvarorna utan på bristande teknik .

~Paul~

R3LOX
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag använder vitlökspulver (inte vitlökssalt), olja och grovmalen svartpeppar, saltar när den är färdig.

Tack för tipset! Du kör inte olja först på dem först då? Och sedan kryddar?

kollektivavtal
Medlem
Hur i hela... Hittar man kesella i england? Vanligaste märket på typ tesco? Keso hittar jag, men fan inte kesella.

Emerain
Moderator
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kollektivavtal
Hur i hela... Hittar man kesella i england? Vanligaste märket på typ tesco? Keso hittar jag, men fan inte kesella.
Mina sökningar ger mig att kesella (kvarg) är quark på engelska. Keso är som du nog märkt cottage cheese.

mysdavey
Medlem
Citat:
Skala potatis
Skär klyftor
Koka tills att de nästan håller på att ramla ihop (de måste dock fortfarande kunna behålla formen)
Häll av vattnet
Lägg på en plåt täckt av bakplåtspapper, kör in i kylen
Sätt på ugnen på 225° ungefär
Vänta tills att potatisklyftorna är KALLA
In i ugnen
Kör tills de får fin färg, vänd runt lite då och då
När de är klara, släng ner i en skål och salta, peppra och släng över lite färska örter om du har

Mer krångel, men slutresultatet blir fina och frasiga potatisklyftor som de man får på restaurang.

R3LOX
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Skala potatis
Skär klyftor
Koka tills att de nästan håller på att ramla ihop (de måste dock fortfarande kunna behålla formen)
Häll av vattnet
Lägg på en plåt täckt av bakplåtspapper, kör in i kylen
Sätt på ugnen på 225° ungefär
Vänta tills att potatisklyftorna är KALLA
In i ugnen
Kör tills de får fin färg, vänd runt lite då och då
När de är klara, släng ner i en skål och salta, peppra och släng över lite färska örter om du har

Mer krångel, men slutresultatet blir fina och frasiga potatisklyftor som de man får på restaurang.

Låter super gott! Brukar dock inte skala potatisarna när jag skär dem i klyftor! Men ska testa detta sen! Och det spelar väl ingen roll vad potatisarna ligger på när dem ska in i kylen?

Lite svårt att tro att plåten med bakplåtspapper skulle få plats i där! :/

constant
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Man borde väl kunna kyla med rinnande vatten istället, eller?

constant
Medlem
constants avatar
Citat:
Tack för tipset! Du kör inte olja först på dem först då? Och sedan kryddar?
Jo, visst har jag olja på, och har jag smör hemma brukar jag även klicka på det.

Sereena
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
?? Smör har avsevärt lägre sotningstemperatur än de flesta oljorna. Om det fastnar så har det att göra med att din panna eller gryta inte varit tillräckligt upphettad innan du lade i köttet.

Med andra ord, dina besvär beror inte så mycket på råvarorna utan på bristande teknik .

~Paul~

Jo, jag vet, men det blir aldrig bra med olja för mig så jag kör med smör istället, blir alltid bra då (har helt enkelt inte känslan för när oljan är rätt temp, lättare med smöret som man kan "se" det på)

[["De" = They]]-[["Dom" förfan om du inte kan skillnaden!]]-[["Dem" = Them]]

R3LOX
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jo, visst har jag olja på, och har jag smör hemma brukar jag även klicka på det.

Prövade med smör jag med en gång, minns inte hur resultatet blev, dock så håller jag mig till oljan!

Svara på ämne
Topp Dela »