2012-01-20, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naset
osten kan va en blandning av mozzarella samt parmesam. Ger både mkt smak och det trådiga goda sega.
Köttfärsen vet jag inte, svårt om den var naturell, jag själv tycker om då det är sting i lasangen.
Lagar gärna med rödvin, vitlök, timjan, lagerblad, krossadetomater, oxbuljong, lök, ajvar, salt och peppar soja. Sen vit sås med mkt ost i.
Nej, det är inte enbart mozarella och parmesan, det kan jag utröna av smak och konsistens men mycket möjligt att de är en del i blandningen. Vad gäller köttfärsen är den inte naturell men inte i en väldigt kraftig tomatsås. Köttfärssåsen tror jag nog att jag kan få till. Återkommer med utlåtande efter att ha lagat denna kaloribomb i helgen.
Citera
2012-01-21, 15:14
Medlem
Bedragens avatar
Går det göra porterstek av skinkstek?
Citera
2012-01-22, 15:55
Medlem
MauroSpockos avatar
Jag har en gurka som snart blir dålig och jag vill göra någonting enkelt av den. Är ingen hejare på att laga mat sådär. Kan man skiva eller kuba den och ha i tomatsås som man äter till pasta? Eller blir det bara vattnigt och dåligt? Något annat enkelt?
Citera
2012-01-22, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Jag har en gurka som snart blir dålig och jag vill göra någonting enkelt av den. Är ingen hejare på att laga mat sådär. Kan man skiva eller kuba den och ha i tomatsås som man äter till pasta? Eller blir det bara vattnigt och dåligt? Något annat enkelt?
Lägg in den! Pressgurka är jättegott tillbehör till mycket.

Ättika, socker och vatten är allt som behövs. Skiva gurkan med osthyvel, blanda en 1,2,3-lag (1 del ättika, 2 delar socker, 3 delar vatten. Låt gurkan dra ett par timmar i en skål med en tyngd över.
Citera
2012-01-22, 16:23
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Lägg in den! Pressgurka är jättegott tillbehör till mycket.

Ättika, socker och vatten är allt som behövs. Skiva gurkan med osthyvel, blanda en 1,2,3-lag (1 del ättika, 2 delar socker, 3 delar vatten. Låt gurkan dra ett par timmar i en skål med en tyngd över.
Åhå! Blir inte till ikväll då men jag kan göra det imorgon! Varför ska man ha en tyngd ovanpå?
Citera
2012-01-22, 16:25
Medlem
Citat:
Åhå! Blir inte till ikväll då men jag kan göra det imorgon! Varför ska man ha en tyngd ovanpå?
Tror smaken pressas in eller så... Det heter ju pressgurka, jag brukar lägga en mindre skål i den andra skålen.
Citera
2012-01-22, 16:38
Medlem
El-Knoxs avatar
Kom över 300 g fjärilskotlett väldigt billigt i affären idag.
Plockade köttet utan att ens direkt reflektera över vad jag skulle göra med det. Impulsköp är kul.

Hur ska skall jag tillaga det och krydda det för bästa resultat?
De enda krav jag har är att det ska vara enkelt & snabbt.

Jag har det vanligaste i krydd/grönsaksväg, dock ej vitlök.
Citera
2012-01-22, 16:40
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Tror smaken pressas in eller så... Det heter ju pressgurka, jag brukar lägga en mindre skål i den andra skålen.
Jag sökte upp lite recept och det verkar som man först ska salta den skivade gurkan, utan lag, och då ska man ha en tyngd över av någon anledning... Sen häller man på lagen och låter det stå. Eller menar du annorlunda?
Citera
2012-01-22, 17:13
Medlem
Citat:
Jag sökte upp lite recept och det verkar som man först ska salta den skivade gurkan, utan lag, och då ska man ha en tyngd över av någon anledning... Sen häller man på lagen och låter det stå. Eller menar du annorlunda?
Det är nog rätt. Salta den innan är nog för att driva ut vätskan. Jag har nog missuppfattat det hela men det har blivit gott i alla år ändå. Men nu när du säger det så låter det mer logiskt att det är så som du säger.
Citera
2012-01-22, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Kom över 300 g fjärilskotlett väldigt billigt i affären idag.
Plockade köttet utan att ens direkt reflektera över vad jag skulle göra med det. Impulsköp är kul.

Hur ska skall jag tillaga det och krydda det för bästa resultat?
De enda krav jag har är att det ska vara enkelt & snabbt.

Jag har det vanligaste i krydd/grönsaksväg, dock ej vitlök.
Panera den lite, stek i smör och gör en sås av skyn. Mos till! Enkelt och mumma!
Citera
2012-01-22, 17:39
Medlem
rocksmysockss avatar
Jag har en rulle av en highland cattle-kviga i frysen. Har fått för mig att rulle funkar att göra typ "salta biten" av. Är så sugen på äkta lapskojs. Har inte ätit det sen skolan men vill inte köpa burkkött.

Någon som vet om det är möjligt och hur man går till väga? Eller något annat kött som lämpar sig bättre? Har både ytter- och innerlårsbitar samt högrev kvar.

Något annat som rulle funkar bra till?

Tack på förhand.
Citera
2012-01-22, 18:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocksmysocks
Jag har en rulle av en highland cattle-kviga i frysen. Har fått för mig att rulle funkar att göra typ "salta biten" av. Är så sugen på äkta lapskojs. Har inte ätit det sen skolan men vill inte köpa burkkött.

Någon som vet om det är möjligt och hur man går till väga? Eller något annat kött som lämpar sig bättre? Har både ytter- och innerlårsbitar samt högrev kvar.

Något annat som rulle funkar bra till?

Tack på förhand.
Alla de detaljer som du nämner funkar. Hemligheten är att låta köttet så så länge tills bindväven och fettet är omvandlade. Godast blir det när man kombinerar lite olika styckningsdetaljer, dvs precis det du är inne på.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in