Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-01-27, 18:38
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Passar på att slänga in en fiskfråga till, vad ska jag hitta på med mina sillfileér?

Mjöla o steka ? Något annat tips?
Färska? saltade? har du fångat dom själv och i så fall vart?
Citera
2009-01-27, 18:44
Medlem
eskimås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Färska? saltade? har du fångat dom själv och i så fall vart?

Färska
Jag fångade de i fiskvagnen
Citera
2009-01-27, 18:53
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxmackan
Den är redan bakad tyväär.. vad hade du gjort med fisken då? Hittar faktiskt inte så mycket gäddrecept på nätet, kanske är jag som är kass på att söka?
Queneller!
Citera
2009-01-27, 19:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxmackan
Den är redan bakad tyväär.. vad hade du gjort med fisken då? Hittar faktiskt inte så mycket gäddrecept på nätet, kanske är jag som är kass på att söka?
Min klara favorit är att filéa gäddan, dra av skinnet och lägga den i filmjölk i några timmar. Panerar den likt wienerschnitzel eller torsk.

Sedan steker jag den som vanligt och toppar med remouladsås. Kokt dillpotatis till. Påminner mycket om panerad torsk. Den där dyiga smaken som många avskyr är borta om man bereder gäddan på det här viset.

Obs, filéerna bör vara tunna och fina.

~Paul~
Citera
2009-01-27, 20:15
Medlem
eskimås avatar
Någon som kan tipsa om ett bra recept på asiatisk jordnötsås?
Jag vet att jag kan googla, men jag undrar om ni har ett extra bra och beprövat recept.
Citera
2009-01-27, 21:26
Moderator
Snuffelbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Min klara favorit är att filéa gäddan, dra av skinnet och lägga den i filmjölk i några timmar. Panerar den likt wienerschnitzel eller torsk.

Sedan steker jag den som vanligt och toppar med remouladsås. Kokt dillpotatis till. Påminner mycket om panerad torsk. Den där dyiga smaken som många avskyr är borta om man bereder gäddan på det här viset.

Obs, filéerna bör vara tunna och fina.

~Paul~

Filear du den innan eller efter du lägger den i filmjölk? Låter lite overkill att vräka ut med 2liter fil för att täcka en stackars gädda där du ändå bara äter lite av det! Men det vattnas i munnen på tanken av lite färsk fisk och kokt dillpotatis!
Citera
2009-01-27, 22:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Filear du den innan eller efter du lägger den i filmjölk? Låter lite overkill att vräka ut med 2liter fil för att täcka en stackars gädda där du ändå bara äter lite av det! Men det vattnas i munnen på tanken av lite färsk fisk och kokt dillpotatis!
Ja, jag filéar den innan. Du behöver inte använda 2 l filmjölk, det räcker med att täcka filén till hälften och vända den en gång. Skölj fisken sedan i vatten och torka.

~Paul~
Citera
2009-01-27, 22:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag vet att jag kan googla, men jag undrar om ni har ett extra bra och beprövat recept.
Har ett recept. Återkommer i morgon.

~Paul~
Citera
2009-01-27, 22:14
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Jag brukar göra det enkelt för mig med kokosmjölk, jordnötter och sweetchili och stavmixa ihop det till lämplig konsistens
Citera
2009-01-27, 22:49
Moderator
Snuffelbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, jag filéar den innan. Du behöver inte använda 2 l filmjölk, det räcker med att täcka filén till hälften och vända den en gång. Skölj fisken sedan i vatten och torka.

~Paul~

Jag menade visserligen att det skulle gå åt 2 liter fil om man inte tog bort filén utan slängde hela gäddan i ett bad av det. Och inte för att jag är dum eller så, men alltid bra att vara lite övertydlig när det gäller mat ^^
Citera
2009-01-28, 08:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Jag menade visserligen att det skulle gå åt 2 liter fil om man inte tog bort filén utan slängde hela gäddan i ett bad av det. Och inte för att jag är dum eller så, men alltid bra att vara lite övertydlig när det gäller mat ^^
OK .

~Paul~
Citera
2009-01-28, 09:54
Medlem
buffalos avatar
Vilken hårdost passar sig bäst som smältost i matlagning?

Jag tycker att grevé funkar bra, men finns det nån bättre?

Menar vanliga ostar, inga svindyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in