Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-23, 01:30
  #12385
Medlem
Intressesmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Jag älskar kött, närmare bestämt ryggbiff som jag köper i bit och skär så jag får 2.5 cm tjocka stekar. Tips på vad jag kan äta till det? Har gjort bakad potatis och lite kokt broccoli till men känns lite uttjatat nu.


Testa att göra blomkålsmos. Sjukt gott. Man kan även blanda blomkål och broccoli om man vill ha lite färggladare mos.

Ugnsbakad potatis

rotgrönsaker i ugn med lite fräsch kryddor och bea till det.
Citera
2017-04-23, 21:00
  #12386
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
Nej dom äter inte det, och fiskebåtarna fiskar inte i utsläppsområden.
Vad steker du fisken i? Olja?
Är knappast den sortens olja som frågan handlar om eller brukar du hämta motoroljedunken när du skall steka fisk?
Citera
2017-04-23, 22:54
  #12387
Moderator
NewDeers avatar
Kan man frysa in tomatsoppa (krossade tomater, lök, bacon)? Blir den konstig i konsistensen när man värmer upp den?
Citera
2017-04-24, 14:57
  #12388
Medlem
Litetmongobarns avatar
Gjorde helstekt anka i ugnen igår. Kan man koka buljong på skrovet som redan är ugnstekt? Eller det är inte lönt? Skyn användes till såsen.
Citera
2017-04-24, 17:23
  #12389
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Kan man frysa in tomatsoppa (krossade tomater, lök, bacon)? Blir den konstig i konsistensen när man värmer upp den?
Funkar bra.
Citera
2017-04-26, 08:45
  #12390
Medlem
Poechalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är knappast den sortens olja som frågan handlar om eller brukar du hämta motoroljedunken när du skall steka fisk?
Det var något som kallas humor. Vilket frågeställaren också hängde med på.
En del vit fisk kan ha blå/svarta färgskiftningar i köttet och ihop med oljeskimmret från stekfettet kan jag förstå att frågan om spillolja kan vara befogad om man är ovan.

Jag steker vit fisk i smör eller olivolja. Det blir gott.
Citera
2017-04-26, 23:46
  #12391
Medlem
Elementarts avatar
Hur ska man förvara skivad cheddarost som inte ligger i små plastfickor utan alla skivor ligger i en plastförpackning så att det inte möglar? Tidigare försökte jag sluta förpackningen med en vanlig genomskinlig plastpåse, men det möglade ändå, det kan hända att jag inte slöt påsen ordentligt.

Så här ser paket ut ifall det var otydligt: https://2.bp.blogspot.com/-ST4h3lonx...0/DSC_0731.JPG
Citera
2017-04-27, 06:42
  #12392
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Hur ska man förvara skivad cheddarost som inte ligger i små plastfickor utan alla skivor ligger i en plastförpackning så att det inte möglar? Tidigare försökte jag sluta förpackningen med en vanlig genomskinlig plastpåse, men det möglade ändå, det kan hända att jag inte slöt påsen ordentligt.

Så här ser paket ut ifall det var otydligt: https://2.bp.blogspot.com/-ST4h3lonx...0/DSC_0731.JPG
Så fort man kommer åt osten med händer eller nått, så brukar det börja mögla efter ett tag.
Även om man förpackar det väl.
Du får väl frysa in osten annars.
Citera
2017-04-27, 10:23
  #12393
Medlem
Har köpt 1 kg entrecote i bit.
Tänkte cutta upp köttet, lägga det i marinad.
Hur länge kan jag vänta mig att köttbitarna håller i kylen?
Citera
2017-04-27, 22:42
  #12394
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Så fort man kommer åt osten med händer eller nått, så brukar det börja mögla efter ett tag.
Även om man förpackar det väl.
Du får väl frysa in osten annars.

Aha det visste jag inte. Ska testa frysa in den då
Citera
2017-04-28, 17:21
  #12395
Medlem
irrblosss avatar
Vad finns det för trevliga styckdetaljer av nöt som passar bra på grillen utan att bli för segt och inte är oxfilépriser på? Antar att man vill ha insprängt fett i för att det ska bli saftigt och mört? Hur är det med entrecot/flankstek på grillen? Köpte färdigskuren pepparbiff en gång som blev segare än skosula på grillen.
Citera
2017-04-28, 19:26
  #12396
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Vad finns det för trevliga styckdetaljer av nöt som passar bra på grillen utan att bli för segt och inte är oxfilépriser på? Antar att man vill ha insprängt fett i för att det ska bli saftigt och mört? Hur är det med entrecot/flankstek på grillen? Köpte färdigskuren pepparbiff en gång som blev segare än skosula på grillen.
Undertecknad föredrar gris/fläsk framför nötkött i samband med den mesta grillningen. Av denna anledning skulle jag vilja förslå en hel sida/sidfläsk som försiktigt marinerats i förväg eller åtminstone rimmats.

Fläsket kräver en del förberedelser. Gärna enligt Marco Pierre White-metoden som har beskrivits på den här sektionen ett antal gånger .

~Paul~
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback