Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-07, 00:11
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campfire
Kommer snart flytta till en lägenhet utan ugn.

Pommes frites som man kör i ugnen, funkar det att steka den också?

Minns att det ibland på tex klyftpotatis står på förpackningen att man kan köra den både i ugn och pannan, men det var kanske bara en speciell sort. Så hur ligger det till när det gäller pommes med enbart "ugnsinstruktioner" på förpackningen, kan jag steka?

Bonusfråga: Älskar verkligen tacogratäng. kan man fuska och köra i micron på något vis?
Jag har stekt pommes frites på gasolkök när vi campat, så visst det går alldeles utmärkt.
Se bara till att pannan är het och torr. Dvs tillsätt inget extra matfett, och som sagt hög värme är ett måste, så en stekpanna av gjutjärn är att föredra då du kan köra den på 6:an utan att den förstörs. Lägg inte heller i för tjockt, utan det får bara vara ett lager som inte är för tätt. Vänd inte för mycket på dem heller, speciellt i början, för då går de sönder innan de fått yta så de tål att vändas på.
Citera
2012-01-07, 00:17
Medlem
Brumelbryns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campfire
Kommer snart flytta till en lägenhet utan ugn.

Pommes frites som man kör i ugnen, funkar det att steka den också?

Minns att det ibland på tex klyftpotatis står på förpackningen att man kan köra den både i ugn och pannan, men det var kanske bara en speciell sort. Så hur ligger det till när det gäller pommes med enbart "ugnsinstruktioner" på förpackningen, kan jag steka?

Bonusfråga: Älskar verkligen tacogratäng. kan man fuska och köra i micron på något vis?

Själv gör jag aldrig pommes i ugnen. Friterar dom i en vanlig gryta på spisen, blir tusen gånger godare. I med en flaska rapsolja och börja fritera, sen häller jag av oljan i en bunke och tillbaks ner i flaskan när den svalnat. Går att använda ett par gånger iaf

På bonusfrågan får jag svara: bara att testa och se
Citera
2012-01-07, 00:21
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brumelbryn
Själv gör jag aldrig pommes i ugnen. Friterar dom i en vanlig gryta på spisen, blir tusen gånger godare. I med en flaska rapsolja och börja fritera, sen häller jag av oljan i en bunke och tillbaks ner i flaskan när den svalnat. Går att använda ett par gånger iaf

På bonusfrågan får jag svara: bara att testa och se
Du kan filtrera oljan genom ett melittafilter, så håller den ännu längre så länge du inte använt den till att fritera fisk eller skaldjur.
Citera
2012-01-07, 00:25
Medlem
Brumelbryns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Du kan filtrera oljan genom ett melittafilter, så håller den ännu längre så länge du inte använt den till att fritera fisk eller skaldjur.

Underbart tips, tackar! Har en speciell flaska märkt Pommes olja i kylen, den går bara till pommes. Ska jag fritera annat använder jag olja från en annan flaska. Men filtrering får jag börja med iaf
Citera
2012-01-07, 13:09
Medlem
Gift44s avatar
Nån som vet var man kan få tag på getkött i Göteborg?
Citera
2012-01-07, 13:15
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Nån som vet var man kan få tag på getkött i Göteborg?

Bara på kul så sökte jag lite.

Vad ska det bli om man får fråga? Mycket är man lite sugen på, men get har inte ens...
Nåja, jag gillar ju renkött (speciellt saltat&torkat). Så jag ska inte säga nåt.
Citera
2012-01-07, 13:29
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Bara på kul så sökte jag lite.

Vad ska det bli om man får fråga? Mycket är man lite sugen på, men get har inte ens...
Nåja, jag gillar ju renkött (speciellt saltat&torkat). Så jag ska inte säga nåt.
Tack men dessa är lite dyra då de levererar köttet endast till restauranger (lyxrestauranger). Jag hade tänkt mig om någon känner till om Babaks, Akbars eller någon liknande affär säljer sånt kött.
Vi hade tänkt oss en soppa med tamarind, salladslök, ingefära,grön chili, vitlök och fisksås för de lite sämre delarna och en menudo eller kaldereta med de lite bättre.
Senast redigerad av Gift44 2012-01-07 kl. 13:33.
Citera
2012-01-07, 13:53
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Tack men dessa är lite dyra då de levererar köttet endast till restauranger (lyxrestauranger). Jag hade tänkt mig om någon känner till om Babaks, Akbars eller någon liknande affär säljer sånt kött.
Vi hade tänkt oss en soppa med tamarind, salladslök, ingefära,grön chili, vitlök och fisksås för de lite sämre delarna och en menudo eller kaldereta med de lite bättre.
Får, eller snarare lamm får du tag i via din lokala livsmedelsaffär som kan beställa åt dig.
Getkött är faktiskt lite mer exotiskt i Sverige då det endast finns mindre, exklusivare uppfödningar.
Om du vill få tag på det lite billigare, så är det nog importerat, fryst kött som gäller. Här uppe i Gävle så kan man ibland se det i frysdiskarna i mindre mellanösternbutiker.
Citera
2012-01-07, 13:53
Medlem
christerys avatar
Citat:

OK, går det inte att byta ut mot lamm? det finns ju överallt. Annars, prata med charken så kanske dom tar in. Har inte testat.

Nån lantbrukare som har dom i närheten (vi har ju bara får) som man kan köpa hel eller ½ kropp kanske. Men dom slaktas väl på hösten, inte nu.

Lycka till!
Citera
2012-01-07, 14:02
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Får, eller snarare lamm får du tag i via din lokala livsmedelsaffär som kan beställa åt dig.
Getkött är faktiskt lite mer exotiskt i Sverige då det endast finns mindre, exklusivare uppfödningar.
Om du vill få tag på det lite billigare, så är det nog importerat, fryst kött som gäller. Här uppe i Gävle så kan man ibland se det i frysdiskarna i mindre mellanösternbutiker.
Tack. Lamm finns i alla varianter i mitt närmsta Hemköp+ ytterligare två affärer inom gångavstånd. Jag får väl åka på sightseeing i gårdsten, backaplan och alelyckan då...
Citera
2012-01-07, 16:18
Medlem
Kruzs avatar
Citat:
Tack. Lamm finns i alla varianter i mitt närmsta Hemköp+ ytterligare två affärer inom gångavstånd. Jag får väl åka på sightseeing i gårdsten, backaplan och alelyckan då...

Vet inte om jag är sent ute. Men om du ska till backaplan så finns det en halalbutik i en gammal bensinstation precis vid vågmästarplatsen, kanske att dom kan ha get? Bara en chansning alltså
Citera
2012-01-07, 16:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comm_on
Jag började förbereda dagens matlagning redan igår med att riva potatis...
Ville bara säga, att tack vare dig och ditt inlägg blir det rårakor med gubbröra till lunch i dag. Den är nästan klar, borde äta det oftare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in