Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-11-04, 17:25
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissen_mjau
Jag är lärd att man aldrig ska frysa grejer som redan har varit frysta och upptöade, den regeln har jag följt genom livet utan att ens veta varför.

Kan nån kasta ett ljus över temat?
För att bakterietillväxten satt igång på nytt när du tinat upp det en gång, gissar jag.

Vissa saker går ju att återfrysa även om det som du säger är en bra tumregel att inte göra det.
Citera
2011-11-04, 18:28
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaDaniil
Jag blir ju rätt så mätt på ett bröd. Så 12 borde ju räcka bra, och sen multivitamin för näringen. Och typ inte röra mig alls, så jag bränner inget

Med leva "bra" så räcker det inte för mig, för att överleva så ja. Men det är skillnad.
Citera
2011-11-04, 18:30
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissen_mjau
Jag är lärd att man aldrig ska frysa grejer som redan har varit frysta och upptöade, den regeln har jag följt genom livet utan att ens veta varför.

Kan nån kasta ett ljus över temat?

Som jag redan svarat i https://www.flashback.org/t1429177

Prova tina och frysa glass. Vissa grejjor tål det bra, andra inte.
Citera
2011-11-05, 19:04
Medlem
Jag tänkte göra en kycklingrätt men jag inte vet vad tekniken heter, kan någon hjälpa mig?
Jag tänkte filea upp en kycklingfile som en fjäril o lägga in en svampfyllning innan jag rullar i hop till en cylinder med hjälp av plastfolie därefter koka paketen. Problemet är att jag kan ingenting om koktider eller vad detta heter.
Citera
2011-11-05, 20:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoken5
Jag tänkte göra en kycklingrätt men jag inte vet vad tekniken heter, kan någon hjälpa mig?
Jag tänkte filea upp en kycklingfile som en fjäril o lägga in en svampfyllning innan jag rullar i hop till en cylinder med hjälp av plastfolie därefter koka paketen. Problemet är att jag kan ingenting om koktider eller vad detta heter.
Du försöker tillaga en kyckling-ballotine. Det räcker inte med att endast fjärila bröstet. Du måste också banka ut det försiktigt mellan två folier så att köttet blir rejält tunt. Detta låter enkelt på pappret men är inte lika enkelt i verkligheten. Det går nämligen lätt sönder om man inte är försiktig.

Det är svårt att ange generella tider eftersom dessa är baserade på tjockleken och storleken på balottinen samt fyllningens densitet. Rent allmänt så bör man inte köra för länge. Ca 25 minuter bör bli lagom för en normalstor ballotine. Om din svampfyllning är av det kompakta slaget så kan det dock ta längre tid.

~Paul~
Citera
2011-11-05, 20:28
Medlem
Är det realistiskt att klara detta för 6 pers? jag är inte helt off i köket men jag har aldrig gjort någon ballotine förut.
Citera
2011-11-05, 20:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoken5
Är det realistiskt att klara detta för 6 pers? jag är inte helt off i köket men jag har aldrig gjort någon ballotine förut.
Ja, så länge du klarar av att pula ihop balottinen i själva folien så bör du kunna fixa det. Använd en större gryta så kan du lägga in alla tre på en gång.

~Paul~
Citera
2011-11-05, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, så länge du klarar av att pula ihop balottinen i själva folien så bör du kunna fixa det. Använd en större gryta så kan du lägga in alla tre på en gång.

~Paul~
Är det för att de inte ska bli böjda? vi är 6 killar i 30-40 årsåldern behöver vi inte mer är 3 fileer? tanken är en 3 rätters med en höst kycklingssoppa på skrovet o bröd som förrätt o balottelin med rödkål o potatis o sås som huvud o inkokta päron i vin som efterrätt. Jag lagar alltid för mycket mat men jag tänkte kanske 6 fileer till 6 pers? Jag tänkte använda låren till soppan.
Citera
2011-11-06, 17:12
Medlem
Har lite älgkött i frysen, märkt med t-ben stek och bogblad, tips på vad som är hyffsat lätt som man kan göra av det? Tänkte göra kalops av det, men detta kanske är helt fel att göra kalops av, tänkte isåfall använda Bogbladet.
Citera
2011-11-06, 21:46
Medlem
Vad gick fel med mina negerbollar? Jag gjorde negerbollar igår och brukar lyckas riktigt bra. Nu hade jag ett nytt recept där man smällte smör istället för rumstempererat. Jag hade också i varmt kaffe (ska man kanske inte ha...). Mängden var iaf 100 g smör och 3 dl havregryn. Efter att negerbollarna fick stå i kylen, så smakar de gott men otroligt mycket havregryn. Väldigt tuggmotstånd, det känns som att äta havrebollar. Kan det måhända ha att göra med att havregrynen har svällt i det varma kaffet/smöret eller hade jag i för mycket?
Citera
2011-11-07, 00:00
Medlem
Tänkte köpa en köttfärskvarn, en billig en så antar att den blir handvevad, men är det värt det? Blir det bättre köttfärs? Spelar det stor roll vad för kött man använde? Tänkte om typ fransyska funkar bra, tänkte till typ hamburgare, att man maler lite större.
En annan sak också, ska man tillsätta fett om man maler köttfärs själv? hur gör man då? Bara trycker ner det samtidigt som köttet? Känns som att det blir en klump med fett då.
Citera
2011-11-07, 08:18
Medlem
Annat namn för risplattor

Hej!

Jag söker ett annat namn för risplattor.
När man googlar det så får man upp lite forum osv, men inga bilder, recept etc och jag får känslan av att det finns ett annat namn för detta.

Någon som har en idé?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in