Citat:
Ursprungligen postat av
Lexiania
Har någon recept på kyckling med bambuskott, utan sojasås som vissa asiatiska restauranger brukar ha på menyn?
Har inget recept direkt, men en wok där du använder nam pla (fisksås) funkar för mig i alla fall.
Nu gillar jag ju soja, men den går utmärkt att ersätta med fisksåsen. Vet faktiskt inte vilken jag gillar mer - wokar jag så använder jag hellre nam pla men skall det bli lite mer sås och färg så använder jag soja.
Olja, i med köttet (i en het wok när oljan är varm) som är finstrimlat, på med lite grönsaker och en skvätt fisksås. Smaka av om det behövs chili eller lite socker tex i.
Lek lite med en wokpanna och fintrimma ditt recept - mitt sitter mer i vad jag gör än hur mycket jag tillsätter och i slutet så smakar jag av i alla fall.
Jag drar ju ner lite annat åxå, chilis och rostat mortlat ris och lite kryddor som jag tycker passar samt om jag har en lyckosam dag lite öl.
Tänker inte säga om ölen är till kocken eller till woken dock.
Men börja enkelt - olja (smör funkar åxå, men jag har det inte tillgängligt i Asien oftast), proteiner, kolhydrater och lite salt eller vad man nu skall kalla det (nam pla) i en panna. Kan inte bli enklare än så.