Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-09, 18:53
Medlem
safadinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
28 dagar är dock ganska nära idealet. En sådan slaktare/styckare bör man vara rädd om .

~Paul~

Eller så köper man en sån här.
http://www.drybagsteak.com/
Citera
2012-01-09, 20:24
Medlem
Kan någon ge mig ett recept på äkta indisk dhal? Visst kan jag googla men de flesta recept är på engelska och orkar inte med att omvandla mängder och översätta ingredienser.
Testade ett svenskt recept från tasteline men det var inte som jag önskade så om någon sitter på ett bra recept som ger autentisk smak så är jag så tacksam!
Citera
2012-01-09, 22:58
Medlem
SvenBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag är inte så kunnig, men nog hänger väl köttet betydligt längre än 10 dagar?

Nu har jag aldrig hängt en hel ko. Men då hänger vilt så är det en massa faktorer som spelar in. Till att börja med vilken typ av vilt det är (älg, rådjur, dovhjort, kronhjort, vildsvin), sen ålder på djuret (äldre senigare djur behöver mer tid att möra) men också omgivande faktorer (temperatur). Normalt sett så hänger jag djuret i 4-5 grader och två veckor. På så vis så uppnår jag 60 dygnsgrader. Så jag skulle tro att det är samma på ko som det är för älg.

Jag vet också om att det finns en branschöverenskommelse om minst 7 dagars mörning för svenskt kött.
Men observera att man även kan vacuummöra kött. Man styckar köttet direkt efter djuret dödats och packar det sedan i vacuumförpackning och låter mörningsprocessen pågå under transport, hantering etcetera.
Man har gjort tester mellan traditionell hängmörning och vacmörning och inte funnit några skillnader.

Sen kan det ibland förekomma bakteriella angrepp då kött hängmöras. Så detta är anledning 2 att man hellre vacmörar.
Senast redigerad av SvenBH 2012-01-09 kl. 23:02.
Citera
2012-01-09, 23:35
Medlem
2 kg högrev
2 gula lökar
5 vitlöksklyftor
3 färska jalapeno
2 tsk salt
3 msk olivolja
2 msk anchochilipulver
2 msk chilipulver
1 msk spiskummin
3 msk mörk fond
3 burkar konserverade körsbärstomater, gärna mutti
3 msk färskpressad lime
6 dl vatten
2 torkade chilifrukter
2 pkt bacon
0,5 tsk socker
0,5 tsk salt
2 krm svartpeppar
800 g creme fraish
800 g riven cheddarost

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=249

Tänkte följa detta recept, men har nog ingen cheddarost vart jag bor tror jag, vad för ost kan man byta ut det mot? Kan man även byta ut olivoljan mot.. smör eller mat/raps olja?
Även vanliga tomater ist för körsbärstomater.
Citera
2012-01-09, 23:41
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
2 kg högrev
2 gula lökar
5 vitlöksklyftor
3 färska jalapeno
2 tsk salt
3 msk olivolja
2 msk anchochilipulver
2 msk chilipulver
1 msk spiskummin
3 msk mörk fond
3 burkar konserverade körsbärstomater, gärna mutti
3 msk färskpressad lime
6 dl vatten
2 torkade chilifrukter
2 pkt bacon
0,5 tsk socker
0,5 tsk salt
2 krm svartpeppar
800 g creme fraish
800 g riven cheddarost

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=249

Tänkte följa detta recept, men har nog ingen cheddarost vart jag bor tror jag, vad för ost kan man byta ut det mot? Kan man även byta ut olivoljan mot.. smör eller mat/raps olja?
Även vanliga tomater ist för körsbärstomater.
Vilken ost som helst som är lite fetare och inte allt för stark. T ex en mellanlagrad herrgård eller greve borde funka fint. Skall du steka så funkar vilken typ av matolja som helst även smör om det inte är alltför hög temperatur.
Citera
2012-01-10, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Vilken ost som helst som är lite fetare och inte allt för stark. T ex en mellanlagrad herrgård eller greve borde funka fint. Skall du steka så funkar vilken typ av matolja som helst även smör om det inte är alltför hög temperatur.
Ok, o vad tror du om tomaterna? Funkar vanliga tomater?
Citera
2012-01-10, 00:17
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Ok, o vad tror du om tomaterna? Funkar vanliga tomater?
Absolut. Menar du färska vanliga tomater så kan du skålla dem först så du slipper tomatskinn i grytan. Menar du vanliga konserverade tomater, så är det bara att köra på.
Citera
2012-01-10, 00:53
Medlem
64550.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Om du köper närproducerat svenskt kött från någon lokal gård, så är det bäst både kvalité och miljömässigt, samt även för djurhållningens skull. Har du inte möjlighet att göra det, ja då har jag förstått att många gillar brasilianskt och argentinskt kött. Jag misstänker dock att det även är så att billigt kött från Sydamerika är lika uselt som svenskt billigt kött, och att man skall satsa på ett lite dyrare kött därifrån, men det kan nog andra bättre än vad jag kan.

Citat:
Ursprungligen postat av hunddagis
Från en miljöfrämjande synvinkel är det ju alltid bäst att köra på närproducerat. Men att svensk kött ska vara bäst i världen är verkligen inte sant.

Nötkött från sydamerika och USA kan vara väldigt bra, lamm från Nya Zeeland osv.

Man har alltid rätt att känna till köttets ursprung, därför är det viktigt som kund att känna till vad för kött man köper.

Just nu känner jag inte till några större smitthärdar i specifika länder, så för mig finns väl inget no-no sålänge jag vet vet köttets ursprung, någon får gärna rätta mig här.

Okey! tack för svaren!
Undrar dock fortfarande om det finns länder man vill akta sig för, jag tror jag har hört Irland och Danmark förut men är inte säker, sen varför skulle deras kött vara sämre? för dom behandlar djuren annorlunda, keffa på slakta eller någon annan anledning?

tack på förhand
Citera
2012-01-10, 01:00
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64550.
Okey! tack för svaren!
Undrar dock fortfarande om det finns länder man vill akta sig för, jag tror jag har hört Irland och Danmark förut men är inte säker, sen varför skulle deras kött vara sämre? för dom behandlar djuren annorlunda, keffa på slakta eller någon annan anledning?

tack på förhand
De brukar väl ha utbrott av salmonella titt som tätt vad jag har hört. Fast det kanske gäller mest ägg och kyckling?
Citera
2012-01-10, 02:11
Medlem
någon som har nått bra recept eller något ide hur man skulle kunna göra en pistagecrème? tanken är att den ska vara ganska så fast. ( typ maräng fast när man spritsar) min tanke va typ mixa pistagenötter med lite mjölk och creme fraiche, visa ägg och socker, vända ner och tilsätta kanske färg. någon som har någon ide eller nått? ( dom recepten på google va inge bra tycker jag)
Citera
2012-01-10, 02:23
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandyman14
någon som har nått bra recept eller något ide hur man skulle kunna göra en pistagecrème? tanken är att den ska vara ganska så fast. ( typ maräng fast när man spritsar) min tanke va typ mixa pistagenötter med lite mjölk och creme fraiche, visa ägg och socker, vända ner och tilsätta kanske färg. någon som har någon ide eller nått? ( dom recepten på google va inge bra tycker jag)
Hmm... jag skulle nog vispa creme fraiche eller färskost med lite vanlig grädde, florsocker och vaniljsocker tills den blev fast och spritsbar. Sedan skulle jag mixa pistagenötterna separat och sedan vända ner dem tillsammans med några droppar grön karamellfärg i gräddvispet. Då får du typ en icing av amerikansk typ, och jag tycker det är gott och användbart.
Tänk bara på att det tar längre tid för creme fraiche att bli fast än vad det gör för enbart grädde. Minst 4-5 minuter om du har en snabb elvisp.
Citera
2012-01-10, 02:24
Medlem
hunddagiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandyman14

Vad mer exakt har du tänkt använda krämen till? Dessert?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in