2012-05-08, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Är ju enkelt, och gott, så nog fungerar det. Annars kan du ju testa att göra inkokt lax, http://www.recept.nu/pelle_johansson/smaratter_och_tillbehor/fisk_och_skaldjur/inkokt_lax/ är mitt favoritrecept just för att det ä renkelt och går fort.
Det där såg lite för svårt ut för mig haha. Jag är helt nybörjare när det kommer till matlagning, jag vet knappt vilken lax jag ska köpa
Citera
2012-05-08, 14:14
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeaterApa
Det där såg lite för svårt ut för mig haha. Jag är helt nybörjare när det kommer till matlagning, jag vet knappt vilken lax jag ska köpa
nej då, det är bara att följa receptet rakt av, inget tänka själv behövs. eller jo, du får själv göra bedömnngen om fisken är rå eller färdigkokt i slutet.

lax så... spelar det ingen roll tycker jag.
Citera
2012-05-08, 14:35
Medlem
Superslaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
lax så... spelar det ingen roll tycker jag.

Säg inte så, då kommer han hem med varmrökta laxfenor som han slänger ner i grytan Jag brukar köpa färsk laxsida när det finns att få tag på till ok pris, och frysa in det som jag inte behöver för dagen. Blir fräshare och billigare än att köpa dom där färdigfrusna portionsbitarna som brukar va ganska tråkiga, även om de får funka ibland också.

lax är ganska lätt att se om det är klart, när man ser att flikarna i köttet går att dela på är det klart. Termometer till 45-50 grader nånstans eller dela försiktigt på fisken så ser du. Potatisen skalar du och kokar i lättsaltat vatten tills dom är klara, kan du trycka in en gaffel eller kniv igenom dom utan att det blir hårt och tar stopp är dom klara. Jag brukar hälla av vattnet och sen ånga av dom så dom inte är så blöta, lägg lite hushållspapper över kastrullen och lägg på locket när du hällt av vattnet så blir dom lite roligare. Lycka till!
Citera
2012-05-08, 14:43
Medlem
Pratade med mina föräldrar som har lite mer koll på matlagning, dom sa "Man panerar inte lax, aldrig hört att någon gjort."

What do you guys say? Är det godare att inte panera?
Citera
2012-05-08, 15:28
Medlem
Superslaskens avatar
Citat:
Pratade med mina föräldrar som har lite mer koll på matlagning, dom sa "Man panerar inte lax, aldrig hört att någon gjort."

What do you guys say? Är det godare att inte panera?

Lax brukar man inte panera, antar att det har att göra med att den är ganska tjock och att man inte brukar steka den så ofta utan tillaga i ugn eller koka. Finns säkert någon annan viktig aspekt som jag inte tänker på. Gör den inkokt eller i ugnen, ska du steka så är laxfjärilar ett alternativ.
Citera
2012-05-08, 16:23
Medlem
Dirges avatar
Jag brukar panera lax blir smaskens o godast är det knaperstekta skinnet....
Citera
2012-05-08, 16:37
Medlem
Superslaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirge
Jag brukar panera lax blir smaskens o godast är det knaperstekta skinnet....

Blir skinnet verkligen knaperstekt med en massa panering på? Låter lite konstigt tycker jag. Skulle jag panera laxen skulle jag absolut ta bort skinnet innan, men kanske har missat nån kulinarisk höjdare här?
Citera
2012-05-08, 21:19
Medlem
christerys avatar
Citat:

Men en liten stekt bit lax måste du väl kunna fixa, lite räkskal har du säkert sparat i frysen och några primörer från landet nu när våren är här och Voilà... http://www.minugnarmintv.se/2011/05/27/lax-med-primorer-och-rakfond/

Nu får du välja...
Senast redigerad av christery 2012-05-08 kl. 21:20. Anledning: jag och franska... Voilà
Citera
2012-05-10, 15:06
Medlem
Kort fundering. När man ska reducera en sås (tex rödvinsås) eller göra en vinäger-reduction, måste man blanda hela tiden då? Och vilken värma ska man reducera på?

Dvs, blir karaktären annorlunda om man kör på full platta o inte blanda eller kan man rent av bränna såsen?
Citera
2012-05-10, 15:23
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lele123
Kort fundering. När man ska reducera en sås (tex rödvinsås) eller göra en vinäger-reduction, måste man blanda hela tiden då? Och vilken värma ska man reducera på?

Dvs, blir karaktären annorlunda om man kör på full platta o inte blanda eller kan man rent av bränna såsen?

Jag brukar sjuda ner den och röra lite när/om jag känner för det, och det har funkat bra för mig hittills. Bränner fast gör den ju hellre först när man haft i grädde, redning eller liknande.

Om det blir annorlunda vet jag inte.
Citera
2012-05-10, 18:54
Medlem
Brukar ju oftast se folk koka ner såsen på TV. Är ju dumt att skjuda ner den om man kan uppnå samma resultat dubbelt så snabbt. Har jag fel?
Citera
2012-05-10, 19:18
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lele123
Brukar ju oftast se folk koka ner såsen på TV. Är ju dumt att skjuda ner den om man kan uppnå samma resultat dubbelt så snabbt. Har jag fel?

Lättare att kontrollera vätskemängden om det sjuder, och ju längre det kokar, desto bättre blir smaken. Inbillar jag mig iaf. Matlagning är inget man ska stressa med, enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in