2016-07-25, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Den var ju full?

Annars är frysen en bra idé, om TS kanske kan hitta frysplats i sina pärons frys eller hos någon kompis.
18 paket (200g?) blir 3,6 kg. Det är ju inte så fruktansvärt mycket skinka.. Äter TS skinka till varje måltid, kanske två paket, så hinner han nog konsumera allt innan bäst före går ut!

(Gjorde något liknande när jag var pank student en gång i urtiden. Det var rostbiff för mig.)

Skinkan går ut idag (den 25), så det är ganska mycket som behöver ätas på kort tid.

Det hade varit ett bra alternativ att frysa in den hos föräldrar eller kompisar. Men mina föräldrar bor 170 mil från mig. Jag flyttade precis hit och alla dom jag känner jobbar på samma lager. Med andra ord har alla fulla frysar.
Citera
2016-07-25, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Du köper hederlig svensk potatis, kokar denna - sen käkar du skinkan med potatisen. Köp med en bytta mimosasallad från affärn när du är där också. En kall engelsk cider passar till. Sen tar du en tupplur på det.

Haha bra där! Låter väldigt smidigt, jag gillar den där biten med "tuppluren"
Citera
2016-07-25, 17:02
Medlem
Har sett lite Bulgariska tiggare nere i stan de är säkert sultna
Citera
2016-07-25, 18:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maccket
Skinkan går ut idag (den 25), så det är ganska mycket som behöver ätas på kort tid.

Det hade varit ett bra alternativ att frysa in den hos föräldrar eller kompisar. Men mina föräldrar bor 170 mil från mig. Jag flyttade precis hit och alla dom jag känner jobbar på samma lager. Med andra ord har alla fulla frysar.
har den förvarats väl, och du förvarar den väl.
Så kommer den med enkelhet hålla i 1 vecka till.
Men känns den väldigt glatt, så ska du börja fundera på det.
Och har du katt, så kan man alltid texta den på katten först.
Är den dålig, så vägrar katten äta skinkan(sen under förutsättningen att katten äter skinka från början givetvis).
Citera
2016-07-25, 19:21
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Har sett lite Bulgariska tiggare nere i stan de är säkert sultna

Undrar hur utbrett det ordet är i Sverige?

I Skåne förstår alla (riktiga skåningar) det.

På danska och norska heter det sulten när man är hungrig.

Vad säger ni stockholmare och västerbottningar?
Citera
2016-07-25, 20:52
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maccket
Hej!

Jag jobbar på ett matlagar. I fredags fick vi mat från lagret som hade kort utgångsdatum. Vi fick plocka på oss så mycket vi ville, jag blev extas och tog 18 paket påläggsskinka. Dessvärre vet jag inte vad jag ska göra med den. Skinkan får inte plats i frysen och jag måste därför göra något med den så fort som möjligt. Jag vill tillaga den men jag vet inte vad jag ska laga. Därför frågar jag er. Vad ska jag göra med 18 paket skinka?

Gör torkade skinkstrimlor/skinkknaster av hela rasket.

Strimla skivorna tunt.
Sätt ugnen på 80-90°C.
Lägg strimlorna på bakplåtar som du redan lagt bakplåtspapper på.
Ställ in plåtarna i ugnen och torka sedan sedan strimlorna tills de är knastertorra, det tar några timmar (Det varierar beroende på hur tjocka skivorna är.). Du kan ha flera plåtar i ugnen samtidigt.

Sedan kan du spara skinkstrimlorna/skinkknastret i glasburkar och sedan ta vad/när du behöver och smula över pastarätter; strö på omeletter; peta ner i sallader; blanda med lök och steka för att ge sälta och smak i diverse grytor eller bara ha som tilltugg till en öl eller två.

Om petar ner en "boll" med hushållspapper överst i burken (Byt papper varje gång du har öppnat burken och använt av innehållet.) drar den till sig den lilla fukt som fortfarande kan finnas så att inte allt börjar mögla eller så.
Citera
2016-07-25, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax

sa det lite med glimten i ögat då jag misstänker att trådskaparen är en arbetskollega. Baserat på hans nick och fråga.
Citera
2016-07-26, 18:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax

Här i Göteborg förstår man!
Topic: TS kan koka skinkan, då försvinner alla bakterier, och är duglig som människoföda några dagar till. Gott blir det inte, men ätbart utan problem. Tänk också att det är rötmånad nu, så man ska vara försiktig med produkter som gått ut.
Citera
2016-07-26, 20:44
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Här i Göteborg förstår man!
Topic: TS kan koka skinkan, då försvinner alla bakterier, och är duglig som människoföda några dagar till. Gott blir det inte, men ätbart utan problem. Tänk också att det är rötmånad nu, så man ska vara försiktig med produkter som gått ut.
Hur menar du att datumen i en kalender påverkar en obruten kylkedja?

Rötmånad är en gammal företeelse som knappast existerar i det moderna samhället. Självklart blir mat dålig om den står varmt, men normalbegåvade människor ställer undan maten i kylen/frysen så snabbt det går, oavsett vilken månad det är.
Citera
2016-07-26, 23:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hur menar du att datumen i en kalender påverkar en obruten kylkedja?

Rötmånad är en gammal företeelse som knappast existerar i det moderna samhället. Självklart blir mat dålig om den står varmt, men normalbegåvade människor ställer undan maten i kylen/frysen så snabbt det går, oavsett vilken månad det är.

Bara att köra på! Ät vad du vill! Även om man har en obruten kylkedja så har livsmedel inte obegränsad hållbarhet. Men strunt samma! Bryr man sig inte vad man äter, varför skulle "tredje man" bry sig? Det är bara "hitte-på" med datumstämplar! Antagligen en CIA-KGB-HALAL-konspiration, det där med bäst före!
Citera
2016-07-27, 10:25
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Bara att köra på! Ät vad du vill! Även om man har en obruten kylkedja så har livsmedel inte obegränsad hållbarhet. Men strunt samma! Bryr man sig inte vad man äter, varför skulle "tredje man" bry sig? Det är bara "hitte-på" med datumstämplar! Antagligen en CIA-KGB-HALAL-konspiration, det där med bäst före!
Vad jag menar är att det inte spelar någon större roll om det är maj, juni, juli eller augusti, mat som förvarats fel blir dålig iaf.

"Bäst före" är också vad tillverkaren anger som ett datum som han garanterar att produkten håller samma status som vid leverans, inte att den ruttnar efter detta datum. Det kan t.ex. röra sig om att yoghurt separerar, bröd blir torrt, sylt tappar färgen etc. men det betyder ju inte att det är otjänligt som människoföda.

Självklart utnyttjar tillverkarna dessa svaga människor som litar mer på stämplar än på sina egna sinnen för att sälja mer.

Konkret fråga: Hur gör du med en öppnad mjölk som stått utanför kylen över natten och sedan placerats i kylskåp, kollar du BF datum på den eller luktar du på den för att avgöra om den är OK eller inte?
Citera
2016-07-27, 10:54
Medlem
kraftfoders avatar
Normalt är det ingen fara om mjölken stått några timmar. För ett par år sedan, vid värmebölja +30 grader, stod mjölken på bordet över natten. Drack den ändå, smakade sådär okej, blev dålig i magen.

När det gäller skivat pålägg, som jag antar det rör sig om i TS exempel, kan man vid obruten kylkedja äta utan problem ett par dagar efter BF-datum. Problemet med just pålägg är att bakteriehalten ökar exponentiellt. Och på slutet går det fort, tjänligheten kan försvinna från den ena dagen till den andra.
När BF ersatte sista-förbrukningsdatum, minskade man två dagar. Dvs. sista förbrukningsdatum ex.vis var 10 juli, blev motsvarande BF 8 juli. Så två dagar kan man lägga på utan problem. (Vi pratar färskvaror nu).
Senast redigerad av kraftfoder 2016-07-27 kl. 10:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in