Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Visst kan du köra på färs men det blir ju inte potatis-purjolökssoppa längre. Varför inte köra på gulaschsoppa med köttfärs i stället? Den funkar mycket väl ihop med färs.
Om du ändå tänker köra på den nämnda soppan så kan du antingen bryna färsen eller ej. Det beror lite på vilken smak du är ute efter. Att koka sönder potatisen är ingen bra idé. Du får en blaskig, grynig sörja utan den där krämigheten man är ute efter. En variant är att passera soppan genom en sil och därmed få den slät. Du bör i så fall inte ha i purjolöken eftersom den är i stort sett omöjlig att få slät utan mixer. Lägg i den i så fall in på slutet och låt den helt enkelt vara i bitar.
Ytterligare en variant är att mosa den kokta potatisen i en mortel och därfter köra tillbaka den i soppan.
Den här soppan blir trots allt inte lika krämig som om du kör på mixermetoden, tyvärr.
~Paul~
Krämig soppa är ändå inte riktigt min grej, tycker det blir ganska slemmigt. Tänkte annars mosa potatisen med en gaffel eller potatisstöt direkt i grytan så det blir lite gojsigt, liksom.
Gulashsoppa tycker jag inte om, tomat hör inte hemma i soppa tycker jag. Det blir en så konstig, hård smak av det.
Det var främst köttfärsen jag undrade över, om den ska brynas först eller ej... Men går båda bra, så får jag väl experimentera lite