Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-02, 20:00
Medlem
Är lite trött på att köpa matlagningsgrädde, inbillar mig att jag får betala för mer vatten än om jag köper vanlig grädde. Nu funderar jag på om man helt enkelt kan späda vispgrädde med mjölk för att få till samma sak som matlagningsgrädde? Eller är det någon mer skillnad på de båda?
Citera
2011-10-02, 21:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sono_dio
Är lite trött på att köpa matlagningsgrädde, inbillar mig att jag får betala för mer vatten än om jag köper vanlig grädde. Nu funderar jag på om man helt enkelt kan späda vispgrädde med mjölk för att få till samma sak som matlagningsgrädde? Eller är det någon mer skillnad på de båda?
Ja, det blir snarare bättre .

~Paul~
Citera
2011-10-02, 22:52
Medlem
Evilyns avatar
Hrm... Detta kanske är en lite dum fråga, men jag kör ändå..
Jag brukar göra storkok för hela veckan (tråkigt att laga mat till sig själv), och veckan som kommer tänkte jag köra på potatis- och purjolökssoppa. Problemet är att det känns lite fattigt rent näringsmässigt, så jag undrar om man kan köra med lite köttfärs i detta receptet?
http://www.sopprecept.se/potatis-och-purjolokssoppa

Ska man i så fall bryna köttfärsen först, eller bara låta den koka med i soppan en stund?
Har dessutom ingen mixer, så jag tänkte låta potatisen koka sönder x)
Funkar min plan, tro?
Citera
2011-10-02, 23:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Jag brukar göra storkok för hela veckan (tråkigt att laga mat till sig själv), och veckan som kommer tänkte jag köra på potatis- och purjolökssoppa. Problemet är att det känns lite fattigt rent näringsmässigt, så jag undrar om man kan köra med lite köttfärs i detta receptet?

Ska man i så fall bryna köttfärsen först, eller bara låta den koka med i soppan en stund?
Funkar min plan, tro?
Visst kan du köra på färs men det blir ju inte potatis-purjolökssoppa längre. Varför inte köra på gulaschsoppa med köttfärs i stället? Den funkar mycket väl ihop med färs.

Om du ändå tänker köra på den nämnda soppan så kan du antingen bryna färsen eller ej. Det beror lite på vilken smak du är ute efter. Att koka sönder potatisen är ingen bra idé. Du får en blaskig, grynig sörja utan den där krämigheten man är ute efter. En variant är att passera soppan genom en sil och därmed få den slät. Du bör i så fall inte ha i purjolöken eftersom den är i stort sett omöjlig att få slät utan mixer. Lägg i den i så fall in på slutet och låt den helt enkelt vara i bitar.

Ytterligare en variant är att mosa den kokta potatisen i en mortel och därfter köra tillbaka den i soppan.

Den här soppan blir trots allt inte lika krämig som om du kör på mixermetoden, tyvärr.

~Paul~
Citera
2011-10-02, 23:18
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Visst kan du köra på färs men det blir ju inte potatis-purjolökssoppa längre. Varför inte köra på gulaschsoppa med köttfärs i stället? Den funkar mycket väl ihop med färs.

Om du ändå tänker köra på den nämnda soppan så kan du antingen bryna färsen eller ej. Det beror lite på vilken smak du är ute efter. Att koka sönder potatisen är ingen bra idé. Du får en blaskig, grynig sörja utan den där krämigheten man är ute efter. En variant är att passera soppan genom en sil och därmed få den slät. Du bör i så fall inte ha i purjolöken eftersom den är i stort sett omöjlig att få slät utan mixer. Lägg i den i så fall in på slutet och låt den helt enkelt vara i bitar.

Ytterligare en variant är att mosa den kokta potatisen i en mortel och därfter köra tillbaka den i soppan.

Den här soppan blir trots allt inte lika krämig som om du kör på mixermetoden, tyvärr.

~Paul~

Krämig soppa är ändå inte riktigt min grej, tycker det blir ganska slemmigt. Tänkte annars mosa potatisen med en gaffel eller potatisstöt direkt i grytan så det blir lite gojsigt, liksom.
Gulashsoppa tycker jag inte om, tomat hör inte hemma i soppa tycker jag. Det blir en så konstig, hård smak av det.
Det var främst köttfärsen jag undrade över, om den ska brynas först eller ej... Men går båda bra, så får jag väl experimentera lite
Citera
2011-10-03, 00:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Gulashsoppa tycker jag inte om, tomat hör inte hemma i soppa tycker jag.
Man kan visserligen ha i lite tomatpuré men det är ingen väsentlig ingrediens i en gulaschsoppa. Gillar du inte tomatprodukter så är det bara att hoppa över det. Det går lika väl att använda några droppar citronsaft och lite sardellpasta, alternativt Thai fisksås.

I gulaschsoppans förlovade område i centraleuropa kör man ofta på Maggi flytande soppkrydda. Då får man den där musten som i mitt förslag ersätts med citronsaft och sardellpasta.

~Paul~
Citera
2011-10-03, 08:53
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

Funkar min plan, tro?

Gör något att ha till soppan i stället. Kanske små piroger, pajer eller pizzor med köttfärs. Det blir ju lite roligare att äta soppa om man har ett "fast" tillbehör.
Citera
2011-10-03, 16:04
Medlem
christerys avatar
Hmm, kanske lite sloppy-joes till soppan skulle passa. Inte nån kulinarisk upplevelse men snabbt och enkelt.
Citera
2011-10-04, 05:08
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Man kan visserligen ha i lite tomatpuré men det är ingen väsentlig ingrediens i en gulaschsoppa. Gillar du inte tomatprodukter så är det bara att hoppa över det. Det går lika väl att använda några droppar citronsaft och lite sardellpasta, alternativt Thai fisksås.

I gulaschsoppans förlovade område i centraleuropa kör man ofta på Maggi flytande soppkrydda. Då får man den där musten som i mitt förslag ersätts med citronsaft och sardellpasta.

~Paul~

Det får bli en annan soppvecka
Jag tänkte om och insåg att det blir nog godare med räkor i min soppa än köttfärs.
Citera
2011-10-04, 08:48
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Det får bli en annan soppvecka
Jag tänkte om och insåg att det blir nog godare med räkor i min soppa än köttfärs.
Jag tänkte föreslå kokt torsk i bitar och räkor, men avstod då det såg ut som att det mer var köttfärs eller inget i frågeställningen..
Citera
2011-10-04, 09:41
Medlem
dePauls avatar
Precis, inte lätt när man ändrar reglerna under pågående spel .

~Paul~
Citera
2011-10-05, 20:50
Bannlyst
Mikra färdigmaten fryst eller tinad?

För att spara lite energi får min tina ibland i kylen först men den ska helst mikras fryst står det. Jag har inte märkt någon skillnad än mer än att jag mikrar kortare tid, har någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in