Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-03-26, 03:10
Medlem
TheCazes avatar
Jag och tjejen tänkte ha en trevlig kväll hemma i helgen med god mat och sånt.
Var väldigt länge sen vi gjorde nått sånt då en massa andra saker har kommit i vägen under en längre tid.

Jag har en hel fläskfilé hemma som jag tänkte göra nått gott av då både hon och gillar det köttet väldigt mycket.

Att grilla den hel hade ju varit gott men inget som jag tänker göra nu i helgen direkt. Då kom jag och tänka på ugnen.

Vad har ni för tips på hur man kan få till en väldigt god rätt med en fläskfilé i ugn?
Helst skulle jag vilja tillaga den som ett stycke.

Hade tänkt mig nån form av potatis till detta.
Även nån sås. Jag vet att hon tycker om rödvinsås eller bea...sås väldigt mycket, även jag gör det.

Så hjälp mig få till en bra kväll nu!
Citera
2009-03-26, 08:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheCaze
Vad har ni för tips på hur man kan få till en väldigt god rätt med en fläskfilé i ugn?

Även nån sås. Jag vet att hon tycker om rödvinsås eller bea...sås väldigt mycket, även jag gör det.
Det mest självklara torde vara bacon/sidfläsklindad fläskfilé med potatisgratäng. Du behöver inte direkt något sås. Det räcker med att droppa steksky över köttet. En trevlig grönsallat till är alltid gott.

~Paul~
Citera
2009-03-26, 10:38
Bannlyst
Citat:
Var väldigt länge sen vi gjorde nått sånt då en massa andra saker har kommit i vägen under en längre tid.

Jag har en hel fläskfilé hemma som jag tänkte göra nått gott av då både hon och gillar det köttet väldigt mycket.

Att grilla den hel hade ju varit gott men inget som jag tänker göra nu i helgen direkt. Då kom jag och tänka på ugnen.

Vad sägs om att tillaga den på samma sätt som saltimbocca.Alltså du virar in den med parmaskinka och några blad av salvia.
Stek i smör slå på lite vitvin ,stek färdigt med lock eller i ugn. så får du sås och kött klart samtidigt.
Citera
2009-03-27, 12:42
Medlem
mahutma_homos avatar
Citat:

Du kan lägga den i marinad ett dygn. Sen helsteker du den i ugnen på ett galler. Du kan bryna den lite först om du vill ha jämn färg. under gallret sätter du en plåt med potatis och kanske andra rotfrukter. Då kommer saften från köttet och marinaden droppa ner på det andra. Gör en rödvinssås till.
Citera
2009-03-28, 16:28
Medlem
TheCazes avatar
Tack så mycket för svaren dePaul, chinanski och mahutma_homo.

Men ovnaligt nog så är det full fart denna helg också med saker som måste fixas.
Skjuter upp det till nästa helg. Får se i veckan när helgen närmar sig vad man har hemma eller vad man måste köpa hem. Tack för tipsen igen! Lät otroligt gott!
Citera
2009-03-28, 20:28
Medlem
tiramisus avatar
Citat:
Tack så mycket för svaren dePaul, chinanski och mahutma_homo.

Men ovnaligt nog så är det full fart denna helg också med saker som måste fixas.
Skjuter upp det till nästa helg. Får se i veckan när helgen närmar sig vad man har hemma eller vad man måste köpa hem. Tack för tipsen igen! Lät otroligt gott!
Fler tips! Innan du lindar filéerna i bacon, skär en skåra längs med filén och fyll den med en smakrik ost som Gorgonzola, Ädel, Roqeford eller liknande. Eller soltorkade tomater(finhackade) och pesto. Eller finhackad, smörfräst svamp t.ex. shiitake. poratabello, champinjoner, carljohan, kantareller eller trattkantareller. (med eller utan finhackad gul eller röd lök), salt och peppar.
Ljuvligt gott!!! Snålvattnet rinner!!!
Citera
2009-03-29, 11:37
Medlem
Laban_Lurkares avatar
Funderar på vilken sås jag ska satsa på till eftermiddagens entrecote och hasselbackspotatis...tips?

Edit: Kallt/varm/whatever funkar...
Citera
2009-03-29, 11:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban_Lurkare
Funderar på vilken sås jag ska satsa på till eftermiddagens entrecote och hasselbackspotatis...tips?
Helstekt entrecote eller i skivor?

~Paul~
Citera
2009-03-29, 13:53
Medlem
Laban_Lurkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Helstekt entrecote eller i skivor?

~Paul~

Skiva!

E: Funderar på grönpeppar nu, tycker det är så fruktansvärt fint =)

Krossa mycket grönpeppar, på med en skvätt grädde och lite kalvfond borde väl ge en hyffsad smakupplevelse? Ska bara ha en portion så det räcker nog med någon deciliter grädde.
Senast redigerad av Laban_Lurkare 2009-03-29 kl. 13:56.
Citera
2009-03-29, 14:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban_Lurkare
Skiva!

E: Funderar på grönpeppar nu, tycker det är så fruktansvärt fint =)

Krossa mycket grönpeppar, på med en skvätt grädde och lite kalvfond borde väl ge en hyffsad smakupplevelse? Ska bara ha en portion så det räcker nog med någon deciliter grädde.
Jo, det kan funka .

Själv hade jag inte brytt mig om sås över huvud taget, utan kört på vitlöksörtsmör med lime/citronzest och saft.

~Paul~
Citera
2009-03-29, 14:58
Medlem
Laban_Lurkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jo, det kan funka .

Själv hade jag inte brytt mig om sås över huvud taget, utan kört på vitlöksörtsmör med lime/citronzest och saft.

~Paul~

Det har du rätt i, har bara flytande smör hemma bara... men en tzatziki skulle nog inte vara fel till egentligen!
Citera
2009-04-01, 22:39
Medlem
legosnopps avatar
Hej

Jag har ett sånt där fyrpack med lax som ligger tinat i kylskåpet då jag tyvär inte äger någon frys. Hur länge tror ni man kan förvara det så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in