Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-28, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Igår köpte jag färska kycklingklubbor på ICA. Ett brådskande ärende kom upp och jag hann därför inte tillaga eller äta dem igår. Så jag la dem i frysen.

Jag undrar om jag kan tillaga kycklingklubborna i ugn när de är frysta? Eller bör jag tina dem först?

Skulle uppskatta hjälp.
Kan meddela att många moderna microvågsugnar har en funktion kallad 'defrost', så jag slapp chansa.
Citera
2009-12-29, 20:36
Medlem
Tjyvass avatar
Kan jag göra något vettigt i dessertväg med ricotta, punsch och frysta (ja jag vet) hallon? Jag är inte begränsad till bara dessa ingredienser, jag har ju ett skafferi med lite allt möjligt men ja jag måste göra något med ricottan i alla fall. Tacksam för tips.
Citera
2009-12-29, 22:41
Medlem
John-ottos avatar
Pannacotta?

Om jag gör det två dagar i förväg. Påverkar det smaken något?
Citera
2009-12-29, 22:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-otto
Pannacotta?

Om jag gör det två dagar i förväg. Påverkar det smaken något?
Inte om du slår en gladpackfolie över så att det inte tar åt sig smaken från andra råvaror i din kyl.

~Paul~
Citera
2009-12-29, 23:47
Medlem
John-ottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Inte om du slår en gladpackfolie över så att det inte tar åt sig smaken från andra råvaror i din kyl.

~Paul~

Tack så mycket! Här ska det göras nyårsdessert
Citera
2009-12-30, 07:17
Medlem
brunstigs avatar
Har fått i uppdrag att göra senapssås till en bekant idag. Vet inte ens vad det är men misstänker att det är sådan sås som ibland serveras till lutfisk.
Så vad är det och hur gör man?
Citera
2009-12-30, 07:59
Medlem
klybans avatar
I princip en vanlig beshamelsås med senap, sen finns den i otal varianter.
men lök i och cräm fräs och grädde......
Och sen har man alternativen med annan senap typ dijon.

Men du är säker på att det ska vara denna såsen så det inte är för lax, en del vill kalla den senapsås också.
Citera
2009-12-30, 08:06
Medlem
brunstigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
I princip en vanlig beshamelsås med senap, sen finns den i otal varianter.
men lök i och cräm fräs och grädde......
Och sen har man alternativen med annan senap typ dijon.

Men du är säker på att det ska vara denna såsen så det inte är för lax, en del vill kalla den senapsås också.

Skickade ett sms till han och frågade och det är den som brukar serveras till lutfisk.
Det verkar ju ganska enkelt då. Tack för tipset.
Citera
2009-12-30, 08:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Kan jag göra något vettigt i dessertväg med ricotta, punsch och frysta (ja jag vet) hallon? Jag är inte begränsad till bara dessa ingredienser, jag har ju ett skafferi med lite allt möjligt men ja jag måste göra något med ricottan i alla fall. Tacksam för tips.
Köp till savioardikex och koka starkt kaffe så kan du göra en god variant av Tiramisu.
Citera
2009-12-30, 10:06
Medlem
economuss avatar
Tänkte gratinera blåmusslor i vitlök- och örtsmör imorgon, att serveras som tapas. Först skall jag ju dock koka dessa och jag undrar om det går bra att förbereda så mycket som möjligt genom att koka dem idag och låta dem stå i sin "vinlag" i kylskåpet tills imorgon, för att sedan gratinera dem några minuter innan de serveras. Kommer detta att påverka musslornas smak/konsistens på ett dåligt sätt, eller är det bara att köra?
Citera
2009-12-30, 10:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av economus
Tänkte gratinera blåmusslor i vitlök- och örtsmör imorgon, att serveras som tapas. Först skall jag ju dock koka dessa och jag undrar om det går bra att förbereda så mycket som möjligt genom att koka dem idag och låta dem stå i sin "vinlag" i kylskåpet tills imorgon, för att sedan gratinera dem några minuter innan de serveras. Kommer detta att påverka musslornas smak/konsistens på ett dåligt sätt, eller är det bara att köra?
Det går bra. Du kan ju ställa ut dem på balkongen/altanen nu när det är så pass kallt.

~Paul~
Citera
2009-12-30, 11:04
Medlem
SexyBeasts avatar
Går det bra att göra glass på laktosfri mjölk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in