Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-02, 06:29
Medlem
Jag tänkte något man kunde ha tex i skafferiet och som håller i ett år eller liknande.

Det vore otroligt praktiskt att "alltid ha hemma"
Grädde håller som sagt inte så länge när den väl är öppnad, och att springa och köpa de dyra 2dl paketen har jag ingen lust med
Citera
2009-09-02, 10:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plope
Jag tänkte något man kunde ha tex i skafferiet och som håller i ett år eller liknande.

Grädde håller som sagt inte så länge när den väl är öppnad, och att springa och köpa de dyra 2dl paketen har jag ingen lust med
Grädde går alldeles utmärkt att frysa in (även i öppnat tillstånd).

~Paul~
Citera
2009-09-02, 11:47
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plope

Många fryser in i "iskubspåsar".
Har inte prövat detta själv men det ska fungera bra.
Senast redigerad av epost72 2009-09-02 kl. 11:50.
Citera
2009-09-02, 12:51
Medlem
Linkzies avatar
Akut, hjälp

Har stora problem med att göra gröna linser, de blir "sura" (känns som om de är okokta) och jag får ont i magen...

Så här tillagar jag dem:

Kvällen innan:
Lägger 2 dl gröna linser i en skål med dubbelt så mycket vatten. Lägger en gnutta bikarbonat (har hört att det ska vara bra när man gör gröna linser). Låter stå över natten.

Nästa dag (morgon eller vid lunchtid, beror på när jag vaknar):
Sköljer linserna. Lägger dem sedan i en kastrull med dubbelt så mycket vatten, drar på sexan. När det börjat koka drar jag ner till fyran samt lägger ett lagerblad. Låter stå i 20 min. Sedan sänker jag till trean. Låter stå i 10 min.

Då ska de vara klara? Men de blir inte goda... Vad gör jag för fel?

Nu brände jag också kastrullen (helt svart på botten)... Hade jag för lite vatten...?

Hade tänkt äta linserna med ris.

Mycket Tacksam för svar...
Senast redigerad av Linkzie 2009-09-02 kl. 12:59.
Citera
2009-09-02, 13:07
Medlem
barbeliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkzie
Har stora problem med att göra gröna linser, de blir "sura" (känns som om de är okokta) och jag får ont i magen...

Så här tillagar jag dem:

Kvällen innan:
Lägger 2 dl gröna linser i en skål med dubbelt så mycket vatten. Lägger en gnutta bikarbonat (har hört att det ska vara bra när man gör gröna linser). Låter så över natten.

Nästa dag (morgon eller vid lunchtid, beror på när jag vaknar):
Sköljer linserna. Lägger dem sedan i en kastrull med dubbelt så mycket vatten, drar på sexan. När det börjat koka drar jag ner till fyran och lägger ett lagerblad. Låter stå i 20 min. Sedan sänker jag till trean. Låter stå i 10 min.

Då ska de vara klara? Men de blir inte goda... Vad gör jag för fel?

Nu brände jag också kastrullen (helt svart på botten)... Hade jag för lite vatten...?

Hade tänkt äta linserna med ris.

Tacksam för svar...

Hm, intressant. Tar mig friheten att svara här då jag är ganska duktig på att koka linser.

Först och främst: Att de smakar surt låter väldigt märkligt, så det första jag skulle göra är att kolla så det inte är något fel på just de linserna du använder. Alltså, har det blivit så även med andra förpackningar? Om du alltid har det här problemet kan man anta att det beror på tillagningen.

Sedan: När du skriver att de känns "okokta", menar du att de är hårda då? Låter väldigt märkligt med tanke på hur lång blötläggningstid du har.

Anyway, såhär tycker jag du ska prova att göra:

1. Skölj linserna noga i durkslag.
2. Blötlägg dem i rikligt med vatten (du behöver inte mäta, häll på ordentligt bara) i någon timme (över natten är helt onödigt), skippa bikarbonatet, det behövs inte om du inte ska göra puré av linserna.
3. Skölj igen.
4. Lägg i en kastrull med rikligt med friskt vatten (du behöver inte mäta vattnet, det viktiga är att det inte kokar torrt, tänk på hur du gör när du kokar pasta, samma princip). Stoppa i ett lagerblad precis som du gör, inget salt.
5. Koka upp på högsta värmen, sänk sedan så att de precis sjuder, lägg på lock. När de är nästan klara, tillsätt salt. Låt dem sjuda vidare tills de är helt klara (de ska hålla ihop, men vara mjuka inuti).
6. Jag antar att du vill äta linserna som de är, till ris, så då häller du bara av kokvattnet i ett durkslag och låter dem rinna av ordentligt.

Nu kan man inte ange någon exakt koktid, eftersom allt beror på kvaliteten på linserna, hur gamla de är, o s v. Därför måste du kolla konsistensen genom att smaka. Gör det efter en 15-20 minuter, sedan får du passa. De får inte koka sönder, då blir det bara en gröt, men de får heller inte vara hårda.

Om du vill ha trevliga lins/bön-recept finns lite i denna tråden:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=989212

Lycka till, skriv gärna om hur det går!
Senast redigerad av barbelith 2009-09-02 kl. 13:13.
Citera
2009-09-02, 15:09
Medlem
Linkzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barbelith
Hm, intressant. Tar mig friheten att svara här då jag är ganska duktig på att koka linser.

Först och främst: Att de smakar surt låter väldigt märkligt, så det första jag skulle göra är att kolla så det inte är något fel på just de linserna du använder. Alltså, har det blivit så även med andra förpackningar? Om du alltid har det här problemet kan man anta att det beror på tillagningen.

Sedan: När du skriver att de känns "okokta", menar du att de är hårda då? Låter väldigt märkligt med tanke på hur lång blötläggningstid du har.

Anyway, såhär tycker jag du ska prova att göra:

1. Skölj linserna noga i durkslag.
2. Blötlägg dem i rikligt med vatten (du behöver inte mäta, häll på ordentligt bara) i någon timme (över natten är helt onödigt), skippa bikarbonatet, det behövs inte om du inte ska göra puré av linserna.
3. Skölj igen.
4. Lägg i en kastrull med rikligt med friskt vatten (du behöver inte mäta vattnet, det viktiga är att det inte kokar torrt, tänk på hur du gör när du kokar pasta, samma princip). Stoppa i ett lagerblad precis som du gör, inget salt.
5. Koka upp på högsta värmen, sänk sedan så att de precis sjuder, lägg på lock. När de är nästan klara, tillsätt salt. Låt dem sjuda vidare tills de är helt klara (de ska hålla ihop, men vara mjuka inuti).
6. Jag antar att du vill äta linserna som de är, till ris, så då häller du bara av kokvattnet i ett durkslag och låter dem rinna av ordentligt.

Nu kan man inte ange någon exakt koktid, eftersom allt beror på kvaliteten på linserna, hur gamla de är, o s v. Därför måste du kolla konsistensen genom att smaka. Gör det efter en 15-20 minuter, sedan får du passa. De får inte koka sönder, då blir det bara en gröt, men de får heller inte vara hårda.

Om du vill ha trevliga lins/bön-recept finns lite i denna tråden:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=989212

Lycka till, skriv gärna om hur det går!

Man ska alltså sänka när det börjar sjuda, inte koka...

Förut så lät jag det koka (kraftigt) tills locket nästan kom upp (massa skum med). Sedan sänkte jag till fyran, men jag kunde knappt ha locket på (den kom upp hela tiden).

Edit: Sådär... Några är fortfarande hårda, jag lade 2dl linser i en skål med mycket vatten, ca. 1 timme och sedan kokade i ca 35 minuter (fyrans)... Det kanske går bättre imorgon... Kanske ska jag blötlägga dem längre...?
Men nu har jag dem i fyran iaf... De kokar sådär (ganska mycket skum, dock inte så att jag måste ta bort locket)... Hoppas det går nu...
Senast redigerad av Linkzie 2009-09-02 kl. 15:45.
Citera
2009-09-02, 19:01
Medlem
barbeliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkzie
Man ska alltså sänka när det börjar sjuda, inte koka...

Förut så lät jag det koka (kraftigt) tills locket nästan kom upp (massa skum med). Sedan sänkte jag till fyran, men jag kunde knappt ha locket på (den kom upp hela tiden).

Edit: Sådär... Några är fortfarande hårda, jag lade 2dl linser i en skål med mycket vatten, ca. 1 timme och sedan kokade i ca 35 minuter (fyrans)... Det kanske går bättre imorgon... Kanske ska jag blötlägga dem längre...?
Men nu har jag dem i fyran iaf... De kokar sådär (ganska mycket skum, dock inte så att jag måste ta bort locket)... Hoppas det går nu...

Precis, sjuda, inte stormkoka. Du ska kunna ha locket på och det ska bara bubbla lite lätt.

Om det inte funkar nu så skulle jag nog överväga att köpa ett nytt paket linser, för du ska inte behöva varken blötlägga eller koka jättelänge. Det kan vara så att de linser du har är riktigt gamla och av dålig kvalitet, och då hjälper tyvärr ingenting. Men du kanske har haft samma problem även tidigare, med andra förpackningar/märken?
Citera
2009-09-02, 19:01
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Många fryser in i "iskubspåsar".
Har inte prövat detta själv men det ska fungera bra.

Jag fryser inte in i påsar utan fryser både grädde och vin i kuber (plastlåda) som jag sen lossar och lägger i vanliga påsar. När jag ska laga något som behöver lite grädde eller vin slänger jag ner några kuber det funkar jättebra.
Citera
2009-09-02, 19:28
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag fryser inte in i påsar utan fryser både grädde och vin i kuber (plastlåda) som jag sen lossar och lägger i vanliga påsar. När jag ska laga något som behöver lite grädde eller vin slänger jag ner några kuber det funkar jättebra.
Ofasen. Det där låter faktiskt väldigt enkelt. Du använder alltså en helt vanlig sån där plastlåda för isbitar?
Citera
2009-09-02, 19:31
Medlem
Behöver lite tips på vad jag kan ha i morgondagens middag för att få den lite roligare.

Det jag har tänkt göra nått av:
Prusciotto
Färsk fettuchine
Matlagningsgrädde
Färsk babyspenat
Soltorkade tomater
Div. kryddor

Har ni några tips för att få till lite mer smak här?
Citera
2009-09-02, 20:40
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dont_Panic79
Behöver lite tips på vad jag kan ha i morgondagens middag för att få den lite roligare.

Det jag har tänkt göra nått av:
Prusciotto
Färsk fettuchine
Matlagningsgrädde
Färsk babyspenat
Soltorkade tomater
Div. kryddor

Har ni några tips för att få till lite mer smak här?

Getost, pinjenötter, vitt vin
Citera
2009-09-02, 20:44
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Ofasen. Det där låter faktiskt väldigt enkelt. Du använder alltså en helt vanlig sån där plastlåda för isbitar?

Japp, de är lite svårare att få ut än is och man måste diska den noga men annars är det toppen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in