Citat:
Ursprungligen postat av Linkzie
Har stora problem med att göra gröna linser, de blir "sura" (känns som om de är okokta) och jag får ont i magen...
Så här tillagar jag dem:
Kvällen innan:
Lägger 2 dl gröna linser i en skål med dubbelt så mycket vatten. Lägger en gnutta bikarbonat (har hört att det ska vara bra när man gör gröna linser). Låter så över natten.
Nästa dag (morgon eller vid lunchtid, beror på när jag vaknar):
Sköljer linserna. Lägger dem sedan i en kastrull med dubbelt så mycket vatten, drar på sexan. När det börjat koka drar jag ner till fyran och lägger ett lagerblad. Låter stå i 20 min. Sedan sänker jag till trean. Låter stå i 10 min.
Då ska de vara klara? Men de blir inte goda... Vad gör jag för fel?
Nu brände jag också kastrullen (helt svart på botten)... Hade jag för lite vatten...?
Hade tänkt äta linserna med ris.
Tacksam för svar...
Hm, intressant. Tar mig friheten att svara här då jag är ganska duktig på att koka linser.
Först och främst: Att de smakar surt låter väldigt märkligt, så det första jag skulle göra är att kolla så det inte är något fel på just de linserna du använder. Alltså, har det blivit så även med andra förpackningar? Om du alltid har det här problemet kan man anta att det beror på tillagningen.
Sedan: När du skriver att de känns "okokta", menar du att de är hårda då? Låter väldigt märkligt med tanke på hur lång blötläggningstid du har.
Anyway, såhär tycker jag du ska prova att göra:
1. Skölj linserna noga i durkslag.
2. Blötlägg dem i
rikligt med vatten (du behöver inte mäta, häll på ordentligt bara) i någon timme (över natten är helt onödigt), skippa bikarbonatet, det behövs inte om du inte ska göra puré av linserna.
3. Skölj igen.
4. Lägg i en kastrull med
rikligt med friskt vatten (du behöver inte mäta vattnet, det viktiga är att det inte kokar torrt, tänk på hur du gör när du kokar pasta, samma princip). Stoppa i ett lagerblad precis som du gör,
inget salt.
5. Koka upp på högsta värmen, sänk sedan så att de precis sjuder, lägg på lock. När de är nästan klara, tillsätt salt. Låt dem sjuda vidare tills de är helt klara (de ska hålla ihop, men vara mjuka inuti).
6. Jag antar att du vill äta linserna som de är, till ris, så då häller du bara av kokvattnet i ett durkslag och låter dem rinna av ordentligt.
Nu kan man inte ange någon exakt koktid, eftersom allt beror på kvaliteten på linserna, hur gamla de är, o s v. Därför måste du kolla konsistensen genom att smaka. Gör det efter en 15-20 minuter, sedan får du passa. De får inte koka sönder, då blir det bara en gröt, men de får heller inte vara hårda.
Om du vill ha trevliga lins/bön-recept finns lite i denna tråden:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=989212
Lycka till, skriv gärna om hur det går!