Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-05, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheCaze
Intressant! Har aldrig hörtalas om grillwok, men älskar asiatisk mat annars.
Ja, annars för jag väl köra stor öppen eld med en hel gris över.
Fick en i födelsedagspresent förra året och den gick het.
Ser ut ungefär så här:
http://www.presenta.se/grillwok.aspx

Tror den kostade ett par hundringar.
Citera
2009-05-05, 00:17
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheCaze
I´m back!

Söker en lätt och god rätt som man kan grilla på en engångs grill.
Är inte så sugen på att göra korv med bröd precis.

Det går ju att grilla kött eller nått sånt men hur fan ska jag göra med tillbehör som potatis eller nått sånt? Man kan ju göra nån form av bakad potatis på grill men det tar sån tid.

Jag vill att det ska gå ganska snabbt (max 30 min kanske) och smaka bra.
Och jag vill inte stå allt förlänge för att fixa hemma innan.
Grillspett tänte jag på först, men till det då?
Potatissallad vill jag inte heller göra, jag gillar varm mat.

Tack på förhand!

En lösning på potatisproblemet: Förkoka några mindre potatisar så att de blir halvfärdiga. Trä på spätt och grilla. Jag har bara tillämpat detta på färskpotatis, men jag antar att det går bra med ordinära knölar om de skrubbas lite först.
Citera
2009-05-07, 13:35
Medlem
mx_s avatar
Har en limpa färdigköpt danskt rågbröd. Är relativt "segt" som det är, men vill ha det betydligt mer än så.

Hur ska jag göra? Köra den i mikron ett par gånger, frysa ner för att sedan värma upp igen? Finns det något sätt utöver att låta limpan ligga framme och torka?
Citera
2009-05-07, 13:40
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mx_
Har en limpa färdigköpt danskt rågbröd. Är relativt "segt" som det är, men vill ha det betydligt mer än så.

Hur ska jag göra? Köra den i mikron ett par gånger, frysa ner för att sedan värma upp igen? Finns det något sätt utöver att låta limpan ligga framme och torka?

Jag vet inte vad du menar med att det ska bli segt. Men vill du att det ska torka kan du rosta det.

Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
En lösning på potatisproblemet: Förkoka några mindre potatisar så att de blir halvfärdiga. Trä på spätt och grilla. Jag har bara tillämpat detta på färskpotatis, men jag antar att det går bra med ordinära knölar om de skrubbas lite först.

Ja man kan även steka potatisen i en folieform på grillen om de är förkokta.
Citera
2009-05-07, 15:20
Medlem
mx_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag vet inte vad du menar med att det ska bli segt. Men vill du att det ska torka kan du rosta det.

Att det krävs lite arbete för att få loss en brödbit
Citera
2009-05-07, 17:32
Medlem
JEzuss avatar
Mors,

Tänkte såhär, jag har kräftstjärtar i spad, färskpasta, skaldjursfond och grädde.
Göra en gräddsås med fonden och slänga in kräftstjärtarna precis innan servering och så hälla det över pastan.

Men någon som har någon annan idé? Hur tror ni grädden och skaldjursfonden blir? Tänkte förövrigt slänga på lite ljus redning för att styva upp det.

Men jag är osäker på hur såsen på smaken blir.
Vitt vin finns tyvärr inte till hands..

Någon som kan ge mig input på nått? Känner mig bara vilsen nu, känns så basic det jag tänkt bara.

mvh

nu äter jag, fan
Senast redigerad av JEzus 2009-05-07 kl. 18:00.
Citera
2009-05-07, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEzus
Mors,

Tänkte såhär, jag har kräftstjärtar i spad, färskpasta, skaldjursfond och grädde.
Göra en gräddsås med fonden och slänga in kräftstjärtarna precis innan servering och så hälla det över pastan.

Men någon som har någon annan idé? Hur tror ni grädden och skaldjursfonden blir? Tänkte förövrigt slänga på lite ljus redning för att styva upp det.

Någon som kan ge mig input på nått? Känner mig bara vilsen nu, känns så basic det jag tänkt bara.

mvh

nu äter jag, fan

En riktigt sjysst pasta ska vara - just det - enkel !
Citera
2009-05-07, 18:32
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Har du Noilly Prat? det funkar nämligen.
Citera
2009-05-07, 21:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Har du Noilly Prat? det funkar nämligen.
Noilly prat den är bra
Eller är det bara jag igen
Citera
2009-05-07, 22:43
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Noilly prat den är bra
Eller är det bara jag igen
Du är tydligen inte ensam den här gången, på något sätt så har du lurat in Snövit på din sjuka bana

Om Noilly Prat mot förmodan inte finns i hushållet så kan man alltid skvätta i lite vinäger eller citron. Dock med betydligt sämre resultat.
Citera
2009-05-08, 01:27
Medlem
askbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEzus
Mors,

mvh

nu äter jag, fan

Låter ju gott. Skulle själv skita i redningen då stärkelsen i pastan tillsammans med såsen reder sig själv. Gör en halv deciliter sås per portion pasta, vänd sedan ner pastan i den färdiga såsen, låt stå ett par minuter på låg värme och spill under tiden på mer grädde om pastan blir för stabbig.
Citera
2009-05-08, 04:43
Medlem
Svinpelss avatar
Går gammal havregryn (ca 3mån) att göra gröt (läs: god gröt) på? Torrfoder borde väl hålla rätt länge utöver Bäst före? MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in