Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-03-24, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Typ 20 minuter så din potatis borde vara sönderkokt.

Va?! fan va skumt, min stackars potatis :/ aja blir att äta den nu då
Citera
2009-03-24, 20:02
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragnar.Vanheden
Ja hur länge ska man koka potatis (med skal på) ?

tycker det tar en jäkla tid, snart en timme har dom kokat och dom är fortfarande lite hårda, det är normalstora potatisar. Hur länge ska dom ungefär koka ? jag har dålig koll
Som snövit säger. Ca 20 min. Men för att minimera risken för att de ska koka sönder så får man dra ner värmen så det inte stormkokar. För då kan det hända att du har 5-10 min kvar på potatisarna men de har redan börjat falla sönder eftersom de ligger och slår emot varandra.
Citera
2009-03-24, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Som snövit säger. Ca 20 min. Men för att minimera risken för att de ska koka sönder så får man dra ner värmen så det inte stormkokar. För då kan det hända att du har 5-10 min kvar på potatisarna men de har redan börjat falla sönder eftersom de ligger och slår emot varandra.

okej, nu har jag ätit mina potatisar som kokade i säkert 50 min, tycker dom smakade helt ok och lagomt hårda, jag hade dragit ner värmen på spisen så dom "puttrade" på 3an, därför det kanske tog lång tid ?
Citera
2009-03-24, 21:46
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
okej, nu har jag ätit mina potatisar som kokade i säkert 50 min, tycker dom smakade helt ok och lagomt hårda, jag hade dragit ner värmen på spisen så dom "puttrade" på 3an, därför det kanske tog lång tid ?
Näe. Det är det som är det fina med att koka saker i vatten. Det blir aldrig över 100grader varmt eftersom vattnet förångas då(ja jag vet att det även kan förångas vid lägre temperaturer). Så sålänge vattnet kokade så var det lika varmt som om det skulle kokat mer. Bara det att om det hade kokat mer så hade bubblorna som skapas när ångan försöker fly uppåt gjort att potatisarna hade legat och skavt och krockat mot varandra hela tiden. Och eftersom potatis av naturliga skäl blir klara utifrån och in så "skadas" potatisen lättare då.

Går det här över huvud taget att förstå eller snurrar jag in mig helt?
Citera
2009-03-24, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Näe. Det är det som är det fina med att koka saker i vatten. Det blir aldrig över 100grader varmt eftersom vattnet förångas då(ja jag vet att det även kan förångas vid lägre temperaturer). Så sålänge vattnet kokade så var det lika varmt som om det skulle kokat mer. Bara det att om det hade kokat mer så hade bubblorna som skapas när ångan försöker fly uppåt gjort att potatisarna hade legat och skavt och krockat mot varandra hela tiden. Och eftersom potatis av naturliga skäl blir klara utifrån och in så "skadas" potatisen lättare då.

Går det här över huvud taget att förstå eller snurrar jag in mig helt?

Haha okej tack för det svaret =)
Hursomhelst så tog mina potatisar sjukt lång tid på sig att bli klara
Citera
2009-03-25, 14:52
Bannlyst
Hur öppnar man en konservburk som inte har något handtag på när man inte har någon konservöppnare hemma?
Citera
2009-03-25, 15:07
Medlem
hazepurples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infaust90
Hur öppnar man en konservburk som inte har något handtag på när man inte har någon konservöppnare hemma?

Kniv ?
Citera
2009-03-25, 15:17
Medlem
Rhynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazepurple
Kniv ?

Visst och hur har det tänkt o gå till utan att antingen stå där i en timma med handen i behåll eller stå i 10 min för att sedan får åka till akuten? Förresten förstör det kniven också.

Jag hade bett grannen om o få låna en öppnare !
Citera
2009-03-25, 15:18
Medlem
Rhynns avatar
Citat:
Haha okej tack för det svaret =)
Hursomhelst så tog mina potatisar sjukt lång tid på sig att bli klara

Tror det är dom där polska importpotatis nuförtiden
Citera
2009-03-25, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hazepurple
Kniv ?
Det är ett tjockt lock. Jag försökte slå försiktigt på kanten utav locket med en liten tjock kniv, men spetsen böjdes och det blev bara en liten buckla i locket.
Citera
2009-03-25, 15:23
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhynn
Visst och hur har det tänkt o gå till utan att antingen stå där i en timma med handen i behåll eller stå i 10 min för att sedan får åka till akuten? Förresten förstör det kniven också.

Jag hade bett grannen om o få låna en öppnare !
Ja en kniv verkar dumt. Det beror ju lite på vad det är i burken hur stort hål man behöver. Men om man tar för givet att grannen inte är ett alternativ så en skruvmejsel och hammare tror jag att jag skulle försökt mig på.

Eller stoppa den i micron. Då kommer den att öppnas

Citera
2009-03-25, 15:24
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infaust90
Det är ett tjockt lock. Jag försökte slå försiktigt på kanten utav locket med en liten tjock kniv, men spetsen böjdes och det blev bara en liten buckla i locket.
Ska du tvunget använda en kniv så se för guds skull till att det åtminstone är en kniv i kolstål
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in