2012-01-31, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Jag har bara lärt mig att det är så man ska göra, för att skölja bort medel den har besprutats med. Men det kanske är idiotiskt...
Har hört att för att få bort besprutningsmedel skall du tvätta grönsakerna i varmvatten med diskmedel annars får du ändå inte bort det och det orkar jag inte med. Tomater och paprika osv sköljer jag med ljummet vatten, vet inte om det gör någon nytta men känns fräschare, inte för att få bort besprutningsmedel utan mer för att det känns unket att folk klämt och tagit i dem i butiken.
Citera
2012-01-31, 19:30
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Har hört att för att få bort besprutningsmedel skall du tvätta grönsakerna i varmvatten med diskmedel annars får du ändå inte bort det och det orkar jag inte med. Tomater och paprika osv sköljer jag med ljummet vatten, vet inte om det gör någon nytta men känns fräschare, inte för att få bort besprutningsmedel utan mer för att det känns unket att folk klämt och tagit i dem i butiken.
Okej! Då slipper jag det i fortsättningen. Kör på gurkan i skafferit, osköljd. Känns lite mysigt kontinentalt.
Citera
2012-01-31, 19:43
Medlem
Citat:
Okej! Då slipper jag det i fortsättningen. Kör på gurkan i skafferit, osköljd. Känns lite mysigt kontinentalt.
Jag skall också sluta ha gurkan i kylen efter att blivit upplyst av Byline om olämpligheten med detta.
Min gurka tronar bland tomaterna på ett fat på köksbänken, riktigt dekorativt får jag säga!
Citera
2012-01-31, 21:08
Medlem
tireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Jag skall också sluta ha gurkan i kylen efter att blivit upplyst av Byline om olämpligheten med detta.
Min gurka tronar bland tomaterna på ett fat på köksbänken, riktigt dekorativt får jag säga!

Jag skulle inte förvara tomater med gurka ifall jag vore dig då tomater avger etylengas som påskyndar mognadsprocessen på andra frukter och grönsaker vilket kommer att göra gurkan dålig väldigt fort. Samma sak gäller äpplen t.ex.
Citera
2012-01-31, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tired
Jag skulle inte förvara tomater med gurka ifall jag vore dig då tomater avger etylengas som påskyndar mognadsprocessen på andra frukter och grönsaker vilket kommer att göra gurkan dålig väldigt fort. Samma sak gäller äpplen t.ex.
Är det så? Ja då har jag lärt mig ytterligare nåt! Tack. Skall ha två separata fat då...Ont om plats, hm, men men.
Citera
2012-01-31, 22:18
Medlem
Finns det någon sida eller har ni något exempel på någon enkel sås?
Citera
2012-01-31, 22:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benthor
Finns det någon sida eller har ni något exempel på någon enkel sås?
Vad ska du ha såsen till? Vad är den övriga maten?

Enklast är nog att koka ihop grädde i stekskyn (sila bort en del fett från stekpannan först*). Näst enklast är att göra en redning med mjöl eller annan stärkelse samt vatten/buljong, vin eller något. Sedan finns emulsionssåser som bearnaise och citronsmörsås, men de brukar inte räknas till enkla.

*) Enklaste sättet att göra en god sås om man stekt en köttbit: Ta upp köttet, häll ut fettet. Tillsätt grädde. Smaksätt. Koka ihop.
Senast redigerad av constant 2012-01-31 kl. 22:32.
Citera
2012-01-31, 23:07
Medlem
MauroSpockos avatar
Har alldeles för mycket öl i kylen. Vad finns det för maträtter som kan vara gott att använda öl i? Eller, hur kan man använda det så att det ger smak och inte bara försvinner? Vegetariskt ska det vara.
Citera
2012-02-01, 08:15
Medlem
tireds avatar
Citat:
Har alldeles för mycket öl i kylen. Vad finns det för maträtter som kan vara gott att använda öl i? Eller, hur kan man använda det så att det ger smak och inte bara försvinner? Vegetariskt ska det vara.

Grytor och chilis funkar det utmärkt till. Har du nån mörkare öl så kan det funka bra i såser också.
Citera
2012-02-01, 08:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Boulangère-potatis är inte helt fel. Öl funkar också i sockerkakor och många andra desserter. Öl i marinader är självklart. I smet till fritering är det nästan ett måste. Grytor har redan nämnts men går också bra i en del soppor, bla a blandsvampsoppa och löksoppa.

Som bas i en sås så är det gott till smördegsinbakad brie. Brödet blir kanongott (vörtbröd) om man tillsätter öl i degen. Surdeg är ett annat alternativ! Funkar också i dressingar och fonduer.

~Paul~
Citera
2012-02-01, 10:56
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tired
Grytor och chilis funkar det utmärkt till. Har du nån mörkare öl så kan det funka bra i såser också.
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Boulangère-potatis är inte helt fel. Öl funkar också i sockerkakor och många andra desserter. Öl i marinader är självklart. I smet till fritering är det nästan ett måste. Grytor har redan nämnts men går också bra i en del soppor, bla a blandsvampsoppa och löksoppa.

Som bas i en sås så är det gott till smördegsinbakad brie. Brödet blir kanongott (vörtbröd) om man tillsätter öl i degen. Surdeg är ett annat alternativ! Funkar också i dressingar och fonduer.

~Paul~
Man tackar! Ska nog försöka svänga ihop någon gryta.

En sak jag kom på själv är inläggningar. Funkar det?
Citera
2012-02-01, 11:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
En sak jag kom på själv är inläggningar. Funkar det?
Har aldrig testat men är tveksam till det. Öl har förmåga att surna med tiden och få en bitter underton.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in