Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-02-02, 11:32
Medlem
MauroSpockos avatar
Vad gäller den här grytan då. Jag är ingen erfaren kock och har aldrig lagat en gryta förut. Jag hittar lite recept, men jag kommer bli tvungen att slänga i lite vad jag har i skåpen, så jag skulle behöva lite mer generella riktlinjer.

Tomatsås att ha till pasta kan jag laga, kan man göra en gryta på ungefär samma sätt fast låta mer vatten koka bort bara? Kan man ersätta de krossade tomaterna (som är den enda vätska jag brukar ha i tomatsås) med öl helt och hållet, och smaksätta med tomatpuré och lite annat?
Citera
2012-02-02, 11:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Vad gäller den här grytan då. Jag är ingen erfaren kock och har aldrig lagat en gryta förut. Jag hittar lite recept, men jag kommer bli tvungen att slänga i lite vad jag har i skåpen, så jag skulle behöva lite mer generella riktlinjer.

Tomatsås att ha till pasta kan jag laga, kan man göra en gryta på ungefär samma sätt fast låta mer vatten koka bort bara? Kan man ersätta de krossade tomaterna (som är den enda vätska jag brukar ha i tomatsås) med öl helt och hållet, och smaksätta med tomatpuré och lite annat?
Alltså öl har den otäcka förmågan att i stora mängder lämna ifrån sig en bitter underton. Det gäller således att balansera smaken och inte överdriva mängden. Visst kan du koka ned öl på samma sätt som vin och andra alkoholhaltiga vätskor. Därmed koncentrerar du smaken.

~Paul~
Citera
2012-02-02, 12:05
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Alltså öl har den otäcka förmågan att i stora mängder lämna ifrån sig en bitter underton. Det gäller således att balansera smaken och inte överdriva mängden. Visst kan du koka ned öl på samma sätt som vin och andra alkoholhaltiga vätskor. Därmed koncentrerar du smaken.

~Paul~
Okej, bra, jag ska vara försiktig med ölen. Till en gryta som blir kanske tre portioner, blir det för mycket att ha i en hel 33 cl-burk?

Men är det som jag tänkte annars, att det bara är som att göra en tomatsås fast koka bort mer vätska? Buljong har jag sett i recepten också så det ska jag ha i.
Citera
2012-02-02, 12:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Okej, bra, jag ska vara försiktig med ölen. Till en gryta som blir kanske tre portioner, blir det för mycket att ha i en hel 33 cl-burk?

Men är det som jag tänkte annars, att det bara är som att göra en tomatsås fast koka bort mer vätska? Buljong har jag sett i recepten också så det ska jag ha i.
33 cl blir lagom. Det enklaste sättet att koka bort vätskan är precis efter att du fräst löken. Gå då in med ölet och reducera det till önskad mättnad innan du börjar gå in med fler ingredienser.

~Paul~
Citera
2012-02-02, 12:22
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
33 cl blir lagom. Det enklaste sättet att koka bort vätskan är precis efter att du fräst löken. Gå då in med ölet och reducera det till önskad mättnad innan du börjar gå in med fler ingredienser.

~Paul~
Hehe, önskad mättnad är jag inte så haj på vad det är i sammanhanget. Men jag kör på inställningen att det ska mycket till för att det ska bli oätligt, och så får det gå som det går. Tack för tipsen!
Citera
2012-02-02, 18:13
Medlem
Citat:
Har alldeles för mycket öl i kylen. Vad finns det för maträtter som kan vara gott att använda öl i? Eller, hur kan man använda det så att det ger smak och inte bara försvinner? Vegetariskt ska det vara.

Sjömansbiff!

Är ju inte i orginal vegetarisk, men det kanske kan finnas alternativ?
Citera
2012-02-02, 19:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxan
Sjömansbiff!

Är ju inte i orginal vegetarisk, men det kanske kan finnas alternativ?
Ett sådant alternativt är redan omnämnt, nämligen Boulangère-potatis: http://www.receptcentralen.se/fest/pommes-boulangere/

~Paul~
Citera
2012-02-03, 02:12
Medlem
bobthesmokers avatar
Citat:
Ett sådant alternativt är redan omnämnt, nämligen Boulangère-potatis: http://www.receptcentralen.se/fest/pommes-boulangere/

~Paul~

Depaul, för att stjäla dig lite här men ontopic. Jag brukar när ekonomin krisar köra en redig grönsakssoppa med blandad kompott, men ibland känns det som att man går överstyr.

Vad känner du är den minimala mängden av olika grönsaker och vilka som man kan använda till en rejäl grönsakssoppa?

Och bryner du grönsaker eller iaf löken lite innan du kör igång soppan?
Citera
2012-02-03, 17:37
Medlem
T.B.s avatar
Tänkte använda en marinad som jag använt till en entrecote-bit för att smaksätta en gräddsås. Frågan är bara hur jag ska göra för att inte såsen ska skära sig i o m att marinaden innehåller en hel del olja. Kan man lösa detta?
Citera
2012-02-03, 19:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobthesmoker
Depaul, för att stjäla dig lite här men ontopic. Jag brukar när ekonomin krisar köra en redig grönsakssoppa med blandad kompott, men ibland känns det som att man går överstyr.

Vad känner du är den minimala mängden av olika grönsaker och vilka som man kan använda till en rejäl grönsakssoppa?

Och bryner du grönsaker eller iaf löken lite innan du kör igång soppan?
Alltså man kan välja alla de sätten som du listar beroende på vad man vill uppnå och vilken smak man är ute efter. Faktum är att man kan laga soppa på endast två grönsaker om det kniper. En sådan soppa är vitlökssoppa. Den kokas på:

- 6 vitlöksklyftor
- ister
- stött kummin (ej spiskummin!)
- mejram
- färsk persilja
- potatis
- salt
- nymalen svartpeppar
- buljong (helst äkta consommé men det går bra med tärning om man inte har något annat hemma)

I grova drag så gör man såhär:

Riv vitlöken. Det är enklast med ett rivjärn typ Microplane. Annars får man pressa eller finhacka den. Blanda den med salt och sautera den mycket försiktigt en kort stund i ister tillsammans med kumminet. Obs, den bör under inga omständigheter ändra färg!

Lägg i resten av ingredienserna inklusive buljongen/consommén, men utom mejramen. Den skall in först när soppan är färdig och vilar sig i form .

Sjud nu tills potatisen är mjuk. Addera mejramen och rör om. Häll över soppan till en serveringsskål och toppa med färskhackad persilja.

Servera tillsammans med grovt rågbröd som man halstrar en stund i stekpanna i ister. Strö på lite gourmetsalt på brödskivorna och servera tillsammans till soppan.

Enkelt och mycket gott.

~Paul~
Citera
2012-02-03, 20:55
Medlem
christerys avatar
Rejäl och rejä soppal, men denna som bas och lite korv/köttfärs och nåt gott i mackan, kaviar eller vad som helst (bara lite saltigt i smaken).

Råkar man ha kött av nåt slag så är köttsoppa (receptet finns inte - det kommer till en när man lagar) med kött/potatis som bas.

(Men då ska man ju helst ha vilt och gräva ner egen potatis om det ska bli på riktigt). Inte gratis kan jag tillägga, både potatisen och köttet (älg, ren) kostar mer än de flesta vill medge. Men det känns "gratis".
Citera
2012-02-04, 13:50
Medlem
zepofans avatar
Hittade en påse djupfrysta pilgrimsmusslor i frysen. BF datum va för snart ett år sedan och det är mycket is i påsen. Går det öht att göra något av dessa eller är det bara att kasta? Funderade på om de kunde funka i en fisksoppa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in