Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-06-14, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimboankan
Tjoo!.

Nu är det så att jag skulle vilja minska ner på fett, im gona lose some^^
så har någon några förslag på vad man ska steka i då?!
Lite mindre fett bara...
Det är knappast i stekfettet du har boven i det hela.
Citera
2012-06-14, 20:55
Medlem
Bimboankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Lite mindre fett bara...
Det är knappast i stekfettet du har boven i det hela.

ja jo nej jag vet?. men ändå tips?
Citera
2012-06-14, 20:58
Medlem
Citat:
I teflonpanna behövs inte lika mycket fett, går ju nästan att steka med bara en droppe olja eller en tsk margarin. Hur gör du idag? Intressant för att veta hur vi skall kunna råda dig.
Citera
2012-06-14, 20:58
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Oljespray + teflonpanna? Kan inte tänka mig något mindre fettsnålt. Bara teflon funkar ju inte, och något fett som inte är fett har jag svårt att tänka mig skulle funka bra att steka i. Som tidigare har sagts tror jag inte det gör något om man steker i rikligt med smör eller t.ex. rapsolja (eller en blandning). Det som inte behövs kommer ändå stanna kvar i pannan.
Citera
2012-06-14, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Oljespray + teflonpanna? Kan inte tänka mig något mindre fettsnålt. Bara teflon funkar ju inte, och något fett som inte är fett har jag svårt att tänka mig skulle funka bra att steka i. Som tidigare har sagts tror jag inte det gör något om man steker i rikligt med smör eller t.ex. rapsolja (eller en blandning). Det som inte behövs kommer ändå stanna kvar i pannan.
Sant, om du inte har en panering runt det du steker som kommer dra åt sig allt fett du lägger i pannan.
Citera
2012-06-14, 21:03
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Sant, om du inte har en panering runt det du steker som kommer dra åt sig allt fett du lägger i pannan.
Jo, fast att steka panerade saker i teflonpanna utan rikligt med fett blir ingen kul upplevelse, då är det bättre att slänga in det i ugnen.
Citera
2012-06-14, 23:17
Medlem
constants avatar
Citat:
I teflonpanna behövs inte lika mycket fett, går ju nästan att steka med bara en droppe olja eller en tsk margarin. Hur gör du idag? Intressant för att veta hur vi skall kunna råda dig.
Som någon redan sagt, och det är lite kul att många inte verkar tänka rätt här: Mycket fett i pannan ger inte fetare biff. Ska du göra sås efter biffstekningen häller du ut fettet eller det mesta av det.
Citera
2012-06-15, 16:03
Medlem
När man steker kött skall det ju helst vara rumstempererat. Om man har frysta wokgrönsaker, bör man tina dessa också? Då menar jag mer att teflonpannan kanske får en "köldchock" och tar skada av detta?
Citera
2012-06-15, 17:14
Medlem
Jag tänkte göra en sås med sparris och champinjoner, vad ska jag ha till själva såsen? Bor i studentlägenhet utomlands för tillfället, så att dra ner till affären och köpa 1kg mjöl är ingen höjdare
Har matlagningsgrädde hemma, men blir inte det lite tunt och lite smaklöst?
Citera
2012-06-15, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argh-Bjornie
Jag tänkte göra en sås med sparris och champinjoner, vad ska jag ha till själva såsen? Bor i studentlägenhet utomlands för tillfället, så att dra ner till affären och köpa 1kg mjöl är ingen höjdare
Har matlagningsgrädde hemma, men blir inte det lite tunt och lite smaklöst?
Hade du haft riktig grädde (40% fetthalt) hade såsen bara behövt puttra till rätt koncistens. Borde gå med matlagningsgrädde med fast tar längre tid och innehållet kommer minska rejält.
Citera
2012-06-16, 17:58
Medlem
Citat:
Hade du haft riktig grädde (40% fetthalt) hade såsen bara behövt puttra till rätt koncistens. Borde gå med matlagningsgrädde med fast tar längre tid och innehållet kommer minska rejält.

Okay, tack för svar Kan man använda sig av arrowroot? Eller använda creme fraiche istället? Brukar försöka hålla mig till relativt fettsnåla alternativ om det går, men den enda creme fraichen som finns är är 30%
Citera
2012-06-16, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
När man steker kött skall det ju helst vara rumstempererat. Om man har frysta wokgrönsaker, bör man tina dessa också? Då menar jag mer att teflonpannan kanske får en "köldchock" och tar skada av detta?
Nej, de kan vara otinade. Pannan får ingen köldchock, den bör dock vara rykande het för bästa resultat så att grönsakerna inte blir soggiga utan behåller sin krispighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in