Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-24, 23:29
Medlem
Stekbord

Tjenare.
Jag har tyvar inget svenskt tangentbord... Med det sagt,
sa skulle jag vilja ha lite hjalp fran nagon som jobbar i kok.
jag bor nere i spanien sedan manga ar tillbaka, och har nere kor vi mest stekbord med gas, men nu sa oppnar jag min egen bar om ett par veckor och har ett elektriskt stekbord. Och med mitt minne sa kommer jag inte ihag hur manga grader stekbordet brukar sta pa. Sa om det finns nagon sjal dar ute som vet, snalla svara!

/Sabinillas
Citera
2012-11-25, 06:57
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Det är sådant som brukar kallas för overkill.

tycker jag inte, mör och fin och garanterad helt vit

iofs så brukade jag äta dom så,från frysen i kokande vatten och från kokande vattnet och upp på tallriken och käka
Citera
2012-11-25, 16:02
Moderator
evilhoneys avatar
Det beror väl för sjutton på vad du ska steka?!
//evilhoney

Slänger in denna i tråden för snabba frågor.
//mod
Citera
2012-11-25, 17:36
Medlem
Bylines avatar
Har nu bestämt mig för att göra pannacotta som efterrätt på min tjejmiddag nästa vecka.
Sitter och tittar på recept då jag inte har något eget som jag testat förut.
Mitt bekymmer är nu att till 5 dl grädde så anges i vissa recept 2 gelatinblad i andra 3 gelatinblad, och det är ju tycker jag en himla skillnad. Vilket skall det vara? Recepten är i övrigt identiska.
Citera
2012-11-25, 17:46
Medlem
Citat:
Har nu bestämt mig för att göra pannacotta som efterrätt på min tjejmiddag nästa vecka.
Mitt bekymmer är nu att till 5 dl grädde så anges i vissa recept 2 gelatinblad i andra 3 gelatinblad, och det är ju tycker jag en himla skillnad. Vilket skall det vara? Recepten är i övrigt identiska.
Har aldrig gjort panacotta men min spontana tanke är att köra på mindre mängd, en stabbig geléklump vill du inte ha. Ta 2,5 blad kanske...
Citera
2012-11-25, 17:47
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
2 räcker.
Citera
2012-11-25, 17:52
Medlem
Bylines avatar
Tack båda två. Jag har tänkt göra den dagen innan så det hinner sätta sig. Skulle den se alldeles för rinning ut på onsdagsmorgonen så kan jag väl i värsta fall värma om den och tillsätta mer gelatin.

Jag har tänkt smaksätta den med både vanlijstång och saffran. Kanske overkill, men jag har en vaniljstång hemma så jag kan lika gärna använda den. Få se om det blir hallon, mörk choklad eller pepparkaka som tillbehör. Har inte bestämt mig ännu.
Citera
2012-11-27, 11:39
Medlem
AfroSaharahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Vem fan kokar en kycklingfilé...? Låter ju extremt äckligt.

Stek eller gör i ugn.

ja precis vem kokar lixom ne kycklingfilè ska man steka
Citera
2012-11-27, 14:51
Medlem
dePauls avatar
Visst kan man koka kycklingfilé. Ofta i särskilda såser eller fonder. Man kan också pochera/koka/sjuda ballotine som man avslutningsvis ger en fin yta i stekpanna.

En liknande variant är att ångkoka kyckling. En del asiatiska rätter går ut på att koka kycklingen tills den faller sönder i bitar för att senare fortsätta med ytterligare olika metoder för att avsluta hela tillagningen.

Den kan då kokas i antingen en röd sås som är lagad på bl a soja och kycklingfond, samt ingefärsrot, salladslök och kinesiskt risvin. Man använder ofta den här såsen till fler än en kyckling. Ju fler kycklingar man kokar i den desto fylligare smak får såsen.

Man kokar också kyckling med diverse Thairätter, bl a en kall sallad. Kycklingen kokas och plockas på kött. Därpå så läggs den på en bädd av utvalda asiatiska grönsaker och toppas med en stark sås som består bl a av chiliolja, thai söt soja och lime.

En del franska rätter går ut på att koka kyckling, plocka den på kött och använda sedan i diverse piroger och kalla rätter.

M a o det är inte alls ovanligt att koka kyckling. Testa det någon gång .

~Paul~
Citera
2012-11-27, 17:15
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
M a o det är inte alls ovanligt att koka kyckling. Testa det någon gång .

~Paul~
Jag har också i lathetens tecken gjord den gamla klassikern "höns i curry" på kycklingbröst. Det funkar alldeles utmärkt och går hur fort som helst.
Citera
2012-11-27, 17:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag har också i lathetens tecken gjord den gamla klassikern "höns i curry" på kycklingbröst. Det funkar alldeles utmärkt och går hur fort som helst.
Ja, självklart. Man får dock vara försiktig med tiden. Det går rejält fort jämfört med en gammal "Agda".

~Paul~
Citera
2012-11-27, 22:21
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfroSaharah
ja precis vem kokar lixom ne kycklingfilè ska man steka
Jag kokar kycklingfilén när jag gör grillspett. Koka, skär i bitar, trä på spett, pensla med "gött", grilla.
Aldrig några problem med att gissa om kycklingen är klar, det räcker med att den blir varm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in