Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-11-09, 22:32
Medlem
saurezs avatar
Jag brukar ha 200-225 grader, det beror helt på eftersom ugnar är väldigt olika. Man prövar sig fram helt enkelt när det gäller grader och minuter. Tänk på att ostar smälter olika också beroende på vilken sort det är.

Sen brer jag inte mina mackor med smör innan, utan med tomatpuré.

Ett tips på krydda är curry, förvånansvärt gott
Citera
2011-11-09, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HallKaften
Bakplåtspapper hade jag inget, men det måste väl gå bra endå? har redan kört in mackorna i ugnen nu

klart att det går bra utan papper, jag brukar aldrig ha det

det ända som händer är att det kanske fastnar lite i plåten, men det är inte alls svårt att få bort. jag är van vid det.
Citera
2011-11-09, 22:44
Bannlyst
Har ätit upp nu, det blev rätt så bra.. mätt och belåten använde grillkrydda till, fungerar till det mesta!
Citera
2011-11-10, 22:26
Medlem
köpa såsbas

någon som vet om det går att få tag i såsbas ute i butikerna? kollat lite smått men inte sett något..
Citera
2011-11-11, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandyman14
någon som vet om det går att få tag i såsbas ute i butikerna? kollat lite smått men inte sett något..

Det säljs inte. Du behöver vända dig till restaurangleverantörer. 5 eller 10 liters dunkar.
Citera
2011-11-11, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Har lite älgkött i frysen, märkt med t-ben stek och bogblad, tips på vad som är hyffsat lätt som man kan göra av det? Tänkte göra kalops av det, men detta kanske är helt fel att göra kalops av, tänkte isåfall använda Bogbladet.
Någon?
Citera
2011-11-11, 09:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Någon?
Det är synd att göra kalops på T-bonesteken. Däremot passar bogbladet utmärkt till det.

~Paul~
Citera
2011-11-11, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är synd att göra kalops på T-bonesteken. Däremot passar bogbladet utmärkt till det.

~Paul~
Ok Tog fram båda, tänkte göra t-bonesteken idag, i grillen, den tinar upp just nu så Marinad går väl inte, men man brukar väl inte ha det i viltkött? Vad för innertemperatur är vettig för älgkött? Något annat man ska tänka på?
Tänkte bara krydda med peppar+salt då jag inte har så mycket erfarenhet av viltkött.
Citera
2011-11-11, 11:52
Medlem
StefanHeterJags avatar
Nån som har förslag på en riktigt god grönsakssoppa? Tänkte göra en ikväll och är lite trött på de varianter jag brukar köra med (som i stort sett är buljongsoppa med kokta grönsaker, lök och ev. potatis i).

Gärna om ni har förslag på nån redd eller mixad soppa eller varianter på det..

EDIT: Kom att tänka på att det kanske är dumt att begränsa sig till grönsakssoppa. Har ni en soppa som ni tycker är GRYMT god, och det råkar vara svampsoppa så posta gärna förslag på det också. Så alla förslag på goda soppor tas tacksamt emot!
Senast redigerad av StefanHeterJag 2011-11-11 kl. 11:59.
Citera
2011-11-11, 15:42
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ok Tog fram båda, tänkte göra t-bonesteken idag, i grillen, den tinar upp just nu så Marinad går väl inte, men man brukar väl inte ha det i viltkött? Vad för innertemperatur är vettig för älgkött? Något annat man ska tänka på?
Tänkte bara krydda med peppar+salt då jag inte har så mycket erfarenhet av viltkött.

över 53, stiger väl till ungefär 55. Kanske lite varmare om man inte gillar rött, nu använder jag inte termometern utan kollar när köttsafter börjar komma fram - det borde va nåt liknande.

soya eller salt, lite vitlök,viltkrydda, svartpeppar, kanske lite enbär och rödvin alternativt mörkt öl. Låt den ligga i påsen en 6-8 timmar. Torka av.

Men det är ju för såna prylar har jag alltid hemma. Kan bli lite av Blairs After Death åxå ifall jag är på det humöret.

Men sök på nätet, det finns säkert nån älgjägare eller jakttidning med recept.

Men salt+svartpeppar duger fint.
Citera
2011-11-11, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
över 53, stiger väl till ungefär 55. Kanske lite varmare om man inte gillar rött, nu använder jag inte termometern utan kollar när köttsafter börjar komma fram - det borde va nåt liknande.

soya eller salt, lite vitlök,viltkrydda, svartpeppar, kanske lite enbär och rödvin alternativt mörkt öl. Låt den ligga i påsen en 6-8 timmar. Torka av.

Men det är ju för såna prylar har jag alltid hemma. Kan bli lite av Blairs After Death åxå ifall jag är på det humöret.

Men sök på nätet, det finns säkert nån älgjägare eller jakttidning med recept.

Men salt+svartpeppar duger fint.
Ah redan gjort det före jag läste, valde att inte ha i vitlök då jag trodde det tog över viltsmaken för mycket.. Tog bara salt, peppar, lökkrydda och grillkrydda, det var ganska gott, blev lite bränt på utsidan då jag tappade bort tiden, och var inte så mycket kött på den som dög, var lite senigt osv Aja, bra att ha testat
Citera
2011-11-11, 16:52
Medlem
Dr_Dollars avatar
Har vi nån motsvarighet till Katz Deli här i Sverige..?
http://www.youtube.com/watch?v=_6KNvmduitk&feature=related

Och vad är det svenska namnet på brisket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in