Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-01-30, 17:50
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CTC
Någon som har en enkel och magiskt recept på ölmarinad? Håller på att experimentera fram ett recept med ett mörkt öl, Stout/Porter, vitlök, lök, timjan och rosmarin men får inte fram den smaken jag söker, är lite väl sträv och har funderat på att tillsätta en klick honung, för att sedan göra en gräddsås av skyn.
Har funderat på att använda en söt öl istället för stouten, typ Innis&Gunn Rum Cask

Också någon som har tips hur man enklast och lätt tillagar nöt i gryta (av gjutjärn)

Den enda ölgräddsåsen jag ätit var gjord på Leffe Blond och det smakade bra. Kanske kan vara till hjälp. Det är ju också roligast om du kan dra ner på kraftfulla kryddor (som rosmarin) och lyfta fram ölsmaken bättre. Vad för kött och maträtt handlar det om?
Citera
2012-01-30, 17:59
Medlem
CTCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Den enda ölgräddsåsen jag ätit var gjord på Leffe Blond och det smakade bra. Kanske kan vara till hjälp. Det är ju också roligast om du kan dra ner på kraftfulla kryddor (som rosmarin) och lyfta fram ölsmaken bättre. Vad för kött och maträtt handlar det om?

Har införskaffat en låda med lokalproducerat nötkött, så det blir väl någon stek eller gryta. Det med gräddsåsen var något jag kom på för jag tyckte det var synd att slänga marinaden. Ultimat hade jag tänkt slipa det fram tills i sommar när grillen åker fram. Bodde ett tag på Irland och förälskade mig i Guinness-stew så hade tänkt kombinera den smaken med min favoritört.
Citera
2012-01-30, 19:06
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CTC
Har införskaffat en låda med lokalproducerat nötkött, så det blir väl någon stek eller gryta. Det med gräddsåsen var något jag kom på för jag tyckte det var synd att slänga marinaden. Ultimat hade jag tänkt slipa det fram tills i sommar när grillen åker fram. Bodde ett tag på Irland och förälskade mig i Guinness-stew så hade tänkt kombinera den smaken med min favoritört.
Har du testat att göra porterstek?
Citera
2012-01-30, 19:18
Medlem
MauroSpockos avatar
När man har en gurka vill man ju helst att den ska räcka så länge som möjligt. Men om man skär av några skivor med osthyvel och stoppar tillbaks den i kylen, då är ytan där man skar av oätbar när man tar ut den igen några timmar senare, och man måste skära av en skiva och slänga. Det blir sammantaget en ganska stor del av gurkan som går till spillo. Finns det något sätt att undvika det?
Citera
2012-01-30, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
När man har en gurka vill man ju helst att den ska räcka så länge som möjligt. Men om man skär av några skivor med osthyvel och stoppar tillbaks den i kylen, då är ytan där man skar av oätbar när man tar ut den igen några timmar senare, och man måste skära av en skiva och slänga. Det blir sammantaget en ganska stor del av gurkan som går till spillo. Finns det något sätt att undvika det?
Vetefan, men jag var på ett Tupperwareparty för flera år sedan och då hävdade försäljaren att hon hade en burk som man kunde lägga uppskurna grönsaker i och att de häll sig fräscha i flera dagar. Jag trodde henne inte så jag köpte ingen... Annars kanske du kan sätta lite plastfolie runt gurkan?
Citera
2012-01-30, 21:00
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Till att starta med, så sluta stoppa gurkan i kylskåpet.
Varken tomater eller gurka mår bra i kylen, fast värst är det med gurkan. Ha den i rumstemperatur, och låt plasten den kom i sitta kvar som skydd mot uttorkning, och sätt lite gladpack över snittytan.
Citera
2012-01-30, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Varken tomater eller gurka mår bra i kylen, fast värst är det med gurkan. Ha den i rumstemperatur, och låt plasten den kom i sitta kvar som skydd mot uttorkning, och sätt lite gladpack över snittytan.
Visste att tomater skall vara i rumstemperatur, dock har jag alltid haft gurkan i kylen. Tack för tipset.
Citera
2012-01-30, 21:32
Bannlyst
Jag har köttbullar och kinesisk wok. Kan jag slänga in dessa tillsammans i ugnen eller på stekpannan och tillaga de snabbt?
Citera
2012-01-30, 21:55
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Åhå. Det visste jag inte. Tackar! Blir ju lite jobbigare att behöva skölja av den varje gång man använder den i och med att man river av plasten vartefter, men det är det väl värt.

På vilket sätt mår gurka inte bra i kylskåp? Förutom det rent praktiska att den skrumpnar i änden.
Citera
2012-01-30, 22:34
Medlem
Bylines avatar
Citat:
På vilket sätt mår gurka inte bra i kylskåp? Förutom det rent praktiska att den skrumpnar i änden.
Precis som med tomaterna så tappar den smak och konsistens.
Citera
2012-01-31, 19:00
Medlem
Citat:
Åhå. Det visste jag inte. Tackar! Blir ju lite jobbigare att behöva skölja av den varje gång man använder den i och med att man river av plasten vartefter, men det är det väl värt.

Jag tvättar aldrig gurka, har inte ens fallit mig in. Däremot allt annat som folk kan ha tallat på i butiken.
Citera
2012-01-31, 19:23
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Jag tvättar aldrig gurka, har inte ens fallit mig in. Däremot allt annat som folk kan ha tallat på i butiken.
Jag har bara lärt mig att det är så man ska göra, för att skölja bort medel den har besprutats med. Men det kanske är idiotiskt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in