2011-06-13, 17:38
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanae
Kycklinglårfilé; nånting som går att fritera?
Finns tips och tillvägagångssätt uppskattas det enormt!

*edit*
Kycklinginnerfilé hette det visst! Men det kanske är samma sak...

Inte samma sak. Men det ska nog gå alldeles utmärkt att fritera den så kallade innerfilén (personligen stör jag mig på beteckningen men det hör väl inte riktigt hit). Angående friteringen får nån annan fylla i.
Citera
2011-06-13, 17:55
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanae
Kycklinglårfilé; nånting som går att fritera?
Finns tips och tillvägagångssätt uppskattas det enormt!

*edit*
Kycklinginnerfilé hette det visst! Men det kanske är samma sak...

http://www.kokaihop.se/recept/frityrsmet
Citera
2011-06-13, 18:50
Medlem
@rayravioli och Aake
Tack för hjälpen! Det blev oerhört gott!
Citera
2011-06-14, 11:53
Medlem
Vet att det har tagit upp tusen gånger tidigare, men har en fråga angående vitlök.
Ska nämligen göra en wok och tänkte då steka löken och vitlöken. är det lämpligast att hacka eller pressa vitlöken?
Citera
2011-06-14, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannace
Vet att det har tagit upp tusen gånger tidigare, men har en fråga angående vitlök.
Ska nämligen göra en wok och tänkte då steka löken och vitlöken. är det lämpligast att hacka eller pressa vitlöken?

Hacka!
Citera
2011-06-14, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krigarprinsessan
Hacka!

thanks
Citera
2011-06-14, 13:16
Medlem
Tjyvass avatar
Kallpressad rapsolja; lämpar den sig lika illa att steka med som kallpressad olivolja?
Citera
2011-06-14, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Kallpressad rapsolja; lämpar den sig lika illa att steka med som kallpressad olivolja?

Nja, den tål ju fortfarande lika hög temperatur som varmpressade rapsoljan. Så på så sätt är den ju helt OK, däremot vet jag inte om smaken av en kallpressad rapsolja gör sig som stekning. Det väljer du ju själv. Men den sotas inte som en olivolja, om det var det du ville ha som svar.
Citera
2011-06-14, 14:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigarprinsessan
Nja, den tål ju fortfarande lika hög temperatur som varmpressade rapsoljan. Så på så sätt är den ju helt OK, däremot vet jag inte om smaken av en kallpressad rapsolja gör sig som stekning. Det väljer du ju själv. Men den sotas inte som en olivolja, om det var det du ville ha som svar.
Kallpressad rapsolja tål "nästan" samma temperaturer som varmpressad. Den har dock en distinkt smak som inte alla uppskattar. En del jämför den med fiskarom. Kommer ni ihåg den gamla Kronoljan? Denna variant är myket lik den i smak. Personligen skulle jag undvika att steka i den.

~Paul~
Citera
2011-06-14, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Personligen skulle jag undvika att steka i den.
~Paul~

Jag med. Använder oftast bara smör till "vanlig stekning" och varmpressad rapsolja + smör vid kött.
Citera
2011-06-14, 14:19
Medlem
Dr_Dollars avatar
Jag har för vana att använda flytande margarin: http://www.matservice.se/produkt.aspx?avd=1&vgr=19&productid=44185
...när jag steker köttbullar, en köttbit och dylikt.

Är det bättre att använda olivolja + Smör för smakens skull kanske..?

För och nackdelar med att använda flytande margarin vs Olivolja + smör?
Citera
2011-06-14, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Jag har för vana att använda flytande margarin: http://www.matservice.se/produkt.aspx?avd=1&vgr=19&productid=44185
...när jag steker köttbullar, en köttbit och dylikt.

Är det bättre att använda olivolja + Smör för smakens skull kanske..?

För och nackdelar med att använda flytande margarin vs Olivolja + smör?

Mitt främsta argument är att det är så mycket SKIT i margarin. Det är processerad jävla smakessens som inte bidrar till någonting, förutom att det blir konstgjort. Köp Svenskt Smör och stek i. Är lite anti matlagningsgrädde och lightprodukter - vill jag blanda ut skiten så gör jag det själv UTAN alla 39 E-ämnen.

Olivolja är ingen hit att steka i heller, speciellt med tanke på sotningen (tål inte lika höga temperaturer som neutrala oljor, likt raps). Dessutom blir det lite dyrt i längden att använda dyra olivoljor att steka i. Smaken är också för "tung" för att steka i, tycker jag.

En vanlig rapsolja, ZETA, typ och så svenskt smör!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in