Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-03-10, 22:13
Medlem
Rhynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Har den vart fryst kan den vara rå så någon minitemperatur finns väl inte? endast en smaksak.

Nja, vet ingenting om det där men jag utgår att han menar färsk lax om inget annat anges!
Citera
2009-03-11, 18:36
Medlem
Protheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå

Det är inte trevligt kan jag säga.
Citera
2009-03-11, 21:20
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Protheus
Kan någon rekommendera lite enkla maträtter som går relativt snabbt att laga till? Jag är student och efter att i princip levt på micro mat i ett halvår börjar jag bli sugen på lite riktig mat.
Jag gör köttfärs och pasta. ca 2-3 kilo åt gången (dvs 8-10 stora matlådor)
Chillie con carne (hur det nu stavas) görs också cirka 8 lådor
billig slät spenatsoppa ger några lådor. måste bara koka ett ägg o rosta en macka när jag ska äta det.
Köttfärslimpa tar mindre än en timme dock ger det inte lika mycket mat

Ingen av följande rätter tar en timme att göra, oftast gör jag alla samtidigt under ca 1.5 timmar på en söndag.

edit potatismos och falukorv går även snabbt som fan gör några lådor på det och släng i frysen, när du mickrar ska du dock tänka på att röra moset ofta.
Citera
2009-03-14, 13:40
Medlem
Snövits avatar
Två frågor:

Jag har torkad karl johansvamp som jag vill använda i en pastasås. Hur gör jag med den? Jag har alltid blötlagt när jag har använt torkade trattkantareller är det samma här eller?

Jag vill göra en pastasås med karljohansvamp och oxfile är det någon som har några bra recept eller förslag?
Citera
2009-03-14, 14:44
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Två frågor:

Jag har torkad karl johansvamp som jag vill använda i en pastasås. Hur gör jag med den? Jag har alltid blötlagt när jag har använt torkade trattkantareller är det samma här eller?

Jag vill göra en pastasås med karljohansvamp och oxfile är det någon som har några bra recept eller förslag?

Blötlägg som vanligt.

Stek svampen i smör. Tillsätt finhackad Schalotten och en krossad vitlöksklyfta och stek vidare. Slå på vitt vin och kalvsky. Reducera och tillsätt grädde och en skvätt konjak. Koka ner till lämplig konsistens och smaka av med salt och peppar.

Skär köttet i tärningar och stek dem superhastigt. Se till att oxfilén är rumstempad innan du börjar. Servera med t.ex. papardelle. Toppa med persilja.
Citera
2009-03-14, 16:41
Medlem
dePauls avatar
Riddarens förslag är kanon. Hur mycket torkad svamp har du??

~Paul~
Citera
2009-03-14, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Blötlägg som vanligt.

Stek svampen i smör. Tillsätt finhackad Schalotten och en krossad vitlöksklyfta och stek vidare. Slå på vitt vin och kalvsky. Reducera och tillsätt grädde och en skvätt konjak. Koka ner till lämplig konsistens och smaka av med salt och peppar.

Skär köttet i tärningar och stek dem superhastigt. Se till att oxfilén är rumstempad innan du börjar. Servera med t.ex. papardelle. Toppa med persilja.
Låter riktigt gott. Nu blev man hungrig igen.
Citera
2009-03-14, 17:14
Medlem
auto100560s avatar
Hur få bort fastbränd mjölk i vattenkokaren? Antar att man inte kan stoppa den i diskmaskinen och diskborsten kommer inte riktigt åt under själva värme-elementet.
Citera
2009-03-14, 17:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto100560
Hur få bort fastbränd mjölk i vattenkokaren? Antar att man inte kan stoppa den i diskmaskinen och diskborsten kommer inte riktigt åt under själva värme-elementet.
LOL, har du kört mjölk i vattenkokaren?

Jag skulle nog fundera på att koka bort den efter man försökt att ta bort det mesta.
Edit:
Det går att plocka loss elementet också, för mig det bara brukar vara någon skruv så drar man ut hela elementet med packningar och allt.
Citera
2009-03-14, 17:28
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Blötlägg som vanligt.

Låter toppen och jag har allt hemma. Blir nog till att laga efter det receptet lite senare ikväll.

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Riddarens förslag är kanon. Hur mycket torkad svamp har du??

~Paul~

40 gram.
Citera
2009-03-14, 17:42
Medlem
auto100560s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
LOL, har du kört mjölk i vattenkokaren?

Jag skulle nog fundera på att koka bort den efter man försökt att ta bort det mesta.
Edit:
Det går att plocka loss elementet också, för mig det bara brukar vara någon skruv så drar man ut hela elementet med packningar och allt.

Kokande vatten löser inte upp det, har funderat på klorin/aceton. Det är en Palazzo vattenkokare.
http://www.elsak.se/images/18.60a759a611147b1cd6180004520/20010601_vattenkokare_stor.jpg

Elemetet verkar sitta fast i den.
Citera
2009-03-14, 17:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto100560
Kokande vatten löser inte upp det, har funderat på klorin/aceton. Det är en Palazzo vattenkokare.
http://www.elsak.se/images/18.60a759a611147b1cd6180004520/20010601_vattenkokare_stor.jpg

Elemetet verkar sitta fast i den.
Dom måste fått det det på nått sätt.
Kolla riktigt noga om du hittar små skruvar.
Dom kan vara gömda bakom någon panel eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in