Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-21, 13:28
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Teflon kör vi diskmedel.
Gjutjärn ljummet vatten lite efter du stekt klart.
Är den riktigt sketen och inte går att få bort, så kanske du måste ta diskmedel.

Men då måste du bränna in den igen, annars fastnar allting i denna panna efter varje diskmedel session ett gäng ggr efter diskningen.

Inte diskmedel i gjutjärn, det lär finnas en tråd om detta vill jag erinra mig.
Det du ska använda dig av är salt och olja, sök tråden för vidare instruktioner.
Citera
2009-12-21, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den svenska traditionen är ju brunsås till schnitzeln. En variant är Schweizerschnitzel som kan serveras med en speciell typ av tomatsås.

Personligen skulle jag inte drömma om att servera schnitzel med någon som helst sås. Det är dock endast min uppfattning . Min favoritschnitzel består av smörslungad mjölig och kokt potatis, schnitzel som trippelpaneras samt citron, kapris och färsk persilja. Det är allt.

När det gäller rösti så har jag ungefär samma uppfattning .

~Paul~

Ursäkta en idiot, men vad i helsefyr är trippelpanera??!!

Mjöl, ägg, ströbröd, mjöl, ägg, ströbröd eller??
Citera
2009-12-21, 16:44
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerpundare
Ursäkta en idiot, men vad i helsefyr är trippelpanera??!!

Ehh. nej det är:
  1. Mjöl
  2. Ägg
  3. Ströbröd (eller vad man nu vill ha)

En dubbelpanering är tex bara ägg och ströbröd. Men genom att ha mjöl först så fastnar ägget bättre och sedan i sin tur ströbrödet.
Citera
2009-12-21, 17:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
vad i helsefyr är trippelpanera??!!

Mjöl, ägg och mjölk (samvispade), ströbröd, ägg/mjölk igen samt ströbröd igen.

~Paul~
Citera
2009-12-22, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut

Ehh. nej det är:
  1. Mjöl
  2. Ägg
  3. Ströbröd (eller vad man nu vill ha)
En dubbelpanering är tex bara ägg och ströbröd. Men genom att ha mjöl först så fastnar ägget bättre och sedan i sin tur ströbrödet.

Citat:

~Paul~

Citat:

~Paul~

Nu fick jag 2 förslag som inte liknade varann alls, det dragonaut säger brukar jag kalla dubbelpanering, rätt eller fel?

depauls sätt verkar bli väldigt tjock panering, vilket jag gillar så ska testas i mellandagarna

Mvh och God Jul
Citera
2009-12-22, 09:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. det dragonaut säger brukar jag kalla dubbelpanering, rätt eller fel?

2. depauls sätt verkar bli väldigt tjock panering, vilket jag gillar så ska testas i mellandagarna

3. Mvh och God Jul
1. Ja, det är dubbelpanering.

2. Ja, den har ytterligare ett lager ströbröd. För att brödet skall kunna klibba fast så doppar man det dubbelpanerade köttstycket i ägg/mjölk eller endast ägg. Min dosering består av 1 ägg till 1,5 msk mjölk. Det funkar också med grädde. Poängen är att få en annan konsistens på den färdiga paneringen.

Det går också att späda ut ägget med iskallt kolsyrat vatten för att få fram en ännu högre grad av krispighet. Man kan också utesluta själva gulan och köra endast på vitan för ytterligare ett steg till på krispighetsskalan.

Nästa steg är själva stekningen. Man bör ha så pass med olja, eller (helst) ister så att det täcker till ca hälften av köttbitens tjocklek. Har man mer så börjar köttet friteras, har man mindre så blir oljans flytkraft för liten varvid köttet får en ojämn panering med fläckar (upphöjningar/bubblor) som är mörkare och dalar som är ljusare. Detta vill man undvika.

God Jul tillbaka,

~Paul~
Citera
2009-12-22, 09:25
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Inte diskmedel i gjutjärn, det lär finnas en tråd om detta vill jag erinra mig.
Det du ska använda dig av är salt och olja, sök tråden för vidare instruktioner.
Men har verkligen skitit sig ordentligt, kan du köra den ett par, tre varv i diskmaskinen, på maxvärme och extra diskmedel.
Fast du måste du som sagt bränna in den på nytt sen. Då blir den som ny.
Citera
2009-12-22, 19:07
Medlem
Tjena,

Har köpt en fransyska på 1400 gram som jag just nu ugnsteker på 150grader.

Har tyvärr ingen termometer så tänkte kolla om någon har kolla på hur länge den behöver stå ungefär?
Citera
2009-12-23, 03:53
Medlem
SpaceCats avatar
Frågor om Chilifrukter

Trodde det skulle finnas någon tråd om ”Chilifrukter”, men så verkar inte vara fallet, konstigt nog, och eftersom jag är helt newbie på området så ställer jag ett par frågor här istället.

Har alltid bara kört med pulver – chili och cayenne osv., men nu köpte jag en chilifruktmix på ICA.

Frågor:
1. Hettan, som ju kommer av Capsaicin, minskar den vid tillagning, upphettning?
2. Om man hackar chilifrukten och fräser den tillsammans med lök i olja och sen tillsätter andra ingredienser – sprids då hettan ut i hela anrättningen eller kommer chilibitarna att ligga som små brännande piller i maten?
3. Eller bör chilifrukten alltid mixas?
4. Man är ju ute efter hettan, så varför rekommenderas då alltid att man tar bort fröna och innerväggarna, där det mesta capsaicinet sitter?

Guldstjärnefråga:
Varför räknas inte Capsaicin som den 6e smaken vid sidan av söt, sur, salt, besk, och umami?
Citera
2009-12-23, 11:55
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Trodde det skulle finnas någon tråd om ”Chilifrukter”, men så verkar inte vara fallet, konstigt nog, och eftersom jag är helt newbie på området så ställer jag ett par frågor här istället.

Har alltid bara kört med pulver – chili och cayenne osv., men nu köpte jag en chilifruktmix på ICA.

Frågor:
2. Om man hackar chilifrukten och fräser den tillsammans med lök i olja och sen tillsätter andra ingredienser – sprids då hettan ut i hela anrättningen eller kommer chilibitarna att ligga som små brännande piller i maten?
4. Man är ju ute efter hettan, så varför rekommenderas då alltid att man tar bort fröna och innerväggarna, där det mesta capsaicinet sitter?

Guldstjärnefråga:
Varför räknas inte Capsaicin som den 6e smaken vid sidan av söt, sur, salt, besk, och umami?
Ja, här fick man ju fan ingen hjälp.

Nu choppar jag ner en habanero i en 1-portions hopfräsning med lök, broccoliblandning och köttfärs.
Är det så att jag avlider, så kommer dödsboet att uppsöka alla användare i detta forum.
Det har jag nu skrivit in i det Vita Arkivet.
Citera
2009-12-23, 12:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raym
Tjena,

Har köpt en fransyska på 1400 gram som jag just nu ugnsteker på 150grader.

Har tyvärr ingen termometer så tänkte kolla om någon har kolla på hur länge den behöver stå ungefär?
Lite sent men...

Jag brukar sikta på en temperatur på ca 63 grader med åtföljande viloperiod på ca 20 minuter. Då stiger tempen till ca 64-65 grader, vilket är lagom.

Kör du på 150 grader och köttet väger 1400 g så bör tiden vara någonstans runt 1,35-1,40 h.

~Paul~
Citera
2009-12-23, 12:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat

5. Varför räknas inte Capsaicin som den 6e smaken vid sidan av söt, sur, salt, besk, och umami?
1. Beror på vad du använder. Om du kör på färsk chili så minskar den såvida du inte reducerar din sås kraftigt. Dvs, håller du samma nivå vätska ända in i slutet så blir smaken mindre het. När det gäller torrkryddor så är skillnaden minimal.

2. Det sprids förståss.

3. Nej, varför?

4. För att en del av hettan är trots allt kvar. Men jag håller med dig. Att ta bort den delen som man är ute efter är inte helt logiskt. Då är det bättre att anpassa mängden chili i stället.

5. Därför att hetta liksom kyla är ingen smaksensation utan en fysisk företeelse oavsett vad som har orsakat den. I så fall skulle man kunna klassificera kylan från isbitar som den 7:e grundsmaken .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in