Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-04-23, 00:53
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostkid
Vad ska jag äta på fredag? Är sugen på inälvsmat. Några förslag?

Lever Anglais?

http://svenska.yle.fi/matochfritid/matartikel.php?id=1721
Citera
2009-04-23, 01:05
Medlem
Lostkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Lever Anglais?

http://svenska.yle.fi/matochfritid/matartikel.php?id=1721
Verkar utmärkt, snabb fråga - jag steker levern och bacontjofräset separat eller hur?
Citera
2009-04-23, 03:32
Medlem
askbollens avatar
Citat:
Verkar utmärkt, snabb fråga - jag steker levern och bacontjofräset separat eller hur?

Ja, stek bacon separat. Och ett tips - var försiktig när du steker levern, den blir allra godast om du steker den medium/medium rare, jag brukar använda grillpannan. Fan vad gott, tror det får bli kalvlever för mig imorrn med!
Citera
2009-04-23, 11:40
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwisen
Tar en följd fråga..
Vad är det för skillnad rent praktiskt?
Vad blir det för skillnad på tex en kycklingfile som åker på en traktörpanna resp sauteuse eller en vanlig stekpanna?

Skillnaden ligger nog mest/enbart i stekytan. Det funkar att steka i en sauteuse eller en traktörpanna, men det är långt ifrån optimalt. Det är som att steka i en kastrull. Du hittar ofta lika mycket stekyta på botten av pannan som på kycklingen.

Största skillnaden mellan sauteuse och traktörpanna är dom sluttande väggarna nära botten på sauteusen, som gör det lättare att komma åt med t ex en visp i kanterna.
Citera
2009-04-23, 12:29
Medlem
Snövits avatar
Citat:

Ja

En fråga från mig. Kan man förvara en gjutgärnsgryta i kylen med mat över natten?
Citera
2009-04-23, 13:14
Medlem
askbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Ja

En fråga från mig. Kan man förvara en gjutgärnsgryta i kylen med mat över natten?

Har själv gjort det ett antal gånger pga. lathet och/eller brist på andra kärl. Det går men gjutjärnet börjar snabbt rosta och släpper en metallisk smak. Undvik om möjligt.
Citera
2009-04-23, 15:27
Medlem
http://www.tasteline.com/recept/Ost_och_skinksas

Till hur många personer kan det där vara till? Har lite bråttom då det snart ska lagas och vet inte om jag har tillräckligt hemma.
Citera
2009-04-23, 15:58
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mubbe

Till hur många personer kan det där vara till? Har lite bråttom då det snart ska lagas och vet inte om jag har tillräckligt hemma.

Berättigad fråga:
Om vi gissar att det är avsett för 4 blir det ~1,5 dl sås och 40-50 g kött per person. Funkar om man kokar rejält med pasta - men det är knappast något för den hungrige - snarare lunch/skolmatsalsportioner
Citera
2009-04-23, 16:01
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mubbe

Recept brukar ofta vara till 4pers men då inte 4st dunder hungriga personer för då räcker det absolut inte.

Den länken ser ut att vara för 4pers.
Men bjuder du på mat ska man alltid se till så att folk inte behöver tänka på att det ska räcka till alla.
dvs att om någon gillar såsen så ska han kunna unna sig lite.
Citera
2009-04-25, 17:54
Medlem
Scientologens avatar
Tar detta här så att jag slipper starta en ny tråd..

Jo, jag märkte nyss att dörren till min frys stod på glänt!
Väldigt lite, men ändå. Jag kollade inuti och saker som typ glass & bröd hade ju så klart blivit lite mjukt, men jag har rätt så mycket kött & dylikt där inne också, såsom kycklingfiléer och blandfärs.
Jag kände på dessa och det verkade inte ha tinat nämnvärt, alltså borde det väl med andra ord inte vara någon fara för framtida bruk?

Frysen kanske var öppen i 5-6 timmar, en väldigt liten springa.
Citera
2009-04-25, 18:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scientologen
Tar detta här så att jag slipper starta en ny tråd..

Jo, jag märkte nyss att dörren till min frys stod på glänt!
Väldigt lite, men ändå. Jag kollade inuti och saker som typ glass & bröd hade ju så klart blivit lite mjukt, men jag har rätt så mycket kött & dylikt där inne också, såsom kycklingfiléer och blandfärs.
Jag kände på dessa och det verkade inte ha tinat nämnvärt, alltså borde det väl med andra ord inte vara någon fara för framtida bruk?

Frysen kanske var öppen i 5-6 timmar, en väldigt liten springa.
Du har förkortat lagringstiden en aning men det är ingen fara med att återfrysa alltsammans igen. Glassen kan däremot ha fått en viss kristallbildning.

~Paul~
Citera
2009-04-25, 18:14
Medlem
Scientologens avatar
Det var ett paket mini-twister, så jag högg genast in på den. Den var smält, inget annat. Hehe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in