Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-08, 09:58
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
tack! ja, det måste vara så när jag nu tänker efter! tusen tack, skall hädanefter köra på lägre temp särskilt om den skall värmas dagen efter. Den blev faktiskt god, på jobbet sa dom att det var den bästa dom ätit
dela gärna med dig av receptet.
Citera
2012-12-08, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
dela gärna med dig av receptet.
Absolut! Vill gärna medverka till att utrota blaskiga, mosiga Janssons som florerar runt i landet under juletid... Här är mitt recept:

4-6 portioner

8-10 medelstora potatisar av mjölig sort
1 stor skivad lök
1 burk Grebbestads ansjovis (den rosa burken)
3 dl grädde (helfet)
2 msk ströbröd

Lika viktigt som att ingredienserna är rätt är att tillagningen går rätt till.

Löken skall vara skivad, inte hackad och den skall brynas i stekpanna innan tills den är ordentligt brun. Att bara slänga ner den rå bland potatisen som en del gör är tabu enligt mig!

Nästa moment som också är otroligt viktigt är att potatisen skall skäras i smala stavar för hand. Använd absolut inte matberedare eller ännu värre, den grova sidan på ett rivjärn vilket resulterar i en kompakt och mosig Jansson...

Potatisstavar, stekt lök och en burk ansjovis (hacka filéerna) blandas runt i en lämplig form.
Häll över spadet från burken och häll på vispgrädde tills det nästan täcker men inte helt.

Strö över lite ströbröd.

Klar för ugnen och tack vare Bylines råd har jag nu sänkt värmen från 225 grader till 200 för att minimera risken att fettet separerar.

Tid i ugnen varierar beroende på formens storlek och grovleken på potatisstrimlorna (jag brukar ha 0,5 cm grova ungefär) men ca 30 minuter skulle jag tippa.
Senast redigerad av helpantad 2012-12-08 kl. 10:32.
Citera
2012-12-08, 11:40
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Löken skall vara skivad, inte hackad och den skall brynas i stekpanna innan tills den är ordentligt brun. Att bara slänga ner den rå bland potatisen som en del gör är tabu enligt mig!
Halleluja! Även jag hatar folk som kör på rå lök i en Jansson. Sådant ofog förstör hela rätten och gör så det smakar potatisgratäng istället för just Jansson.
Citera
2012-12-08, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Halleluja! Även jag hatar folk som kör på rå lök i en Jansson. Sådant ofog förstör hela rätten och gör så det smakar potatisgratäng istället för just Jansson.
Tack Byline! I många janssonsrecept står det att löken skall läggas rå i. Innan jag skilde mig fick jag genomlida flera jular med min svärmors hemska jansson som bestod av 50/50 rå (kokt) lök/potatis.
F.ö körde hon på mellanmjölk för att hålla nere fetthalten samt ansjoviskryddad sill för att hålla nere kostnaden...
Citera
2012-12-08, 12:03
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Tack Byline! I många janssonsrecept står det att löken skall läggas rå i. Innan jag skilde mig fick jag genomlida flera jular med min svärmors hemska jansson som bestod av 50/50 rå (kokt) lök/potatis.
F.ö körde hon på mellanmjölk för att hålla nere fetthalten samt ansjoviskryddad sill för att hålla nere kostnaden...
*springer skrikande ur tråden*
Citera
2012-12-08, 12:13
Medlem
stilltons avatar
..
Citera
2012-12-08, 12:14
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Absolut! Vill gärna medverka till att utrota blaskiga, mosiga Janssons som florerar runt i landet under juletid...
tack. låter ungefär som jag brukar göra, men jag brukar skölja potatisstrimlorna för att slippa att den fastnar i gommen. men den håller inte riktigt ihop som en "riktig" gratäng, så det kanske är feltänkt av mig?
din svärmors jansson låter förövrigt som skäl nog att skilja sig.
Citera
2012-12-08, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
tack. låter ungefär som jag brukar göra, men jag brukar skölja potatisstrimlorna för att slippa att den fastnar i gommen. men den håller inte riktigt ihop som en "riktig" gratäng, så det kanske är feltänkt av mig?
din svärmors jansson låter förövrigt som skäl nog att skilja sig.
Du sköljer av stärkelsen, därför reder sig inte gratängen.
Ja min svärmor var dålig på det mesta i allmänhet och matlagning i synnerhet.
Fast hon gillade min Jansson, det sa hon varje gång hon åt den och det gör det ännu mer obegripligt varför hon fortsatte med sin variant.
Citera
2012-12-08, 13:19
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Används väl inte för att hålla nere kostnaden utan för att få en mildare jansson? Använder själv alltid det istället då vanliga ansjovisen blir så förbannat skarp i smaken.

Antar att min jansson är din mardröm.

Riven potatis, finhackad lök, ansjoviskryddad sill, massor med grädde, smör, ströbröd.

Smöra och bröa en form
Lägg ett lager potatis, ett lager lök och ett lager grovhackad sill, fyll på med fler lager, avsluta med ett potatislager (brukar bli pot-lök-sill-pot-lök-sill-pot i min form), sila av sillspadet och blanda med grädden och häll över så att det nästan täcker, riv över lite smör och pudra över ströbröd och in i ugnen till potatisen är lar och det hela fått lite färg.

Har aldrig fått klagomål varken från jansson älskare eller folk som säger sig inte gilla jansson ;p
Senast redigerad av Sereena 2012-12-08 kl. 13:26.
Citera
2012-12-08, 13:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Har aldrig fått klagomål varken från jansson älskare eller folk som säger sig inte gilla jansson ;p
Vem klagar över maten på julbordet hos släkten? Gnäller gör man i bilen hem, inför familjen.

Men, jag tycker vansinnigt mycket om ansjovis, vill gärna ha hel sådan på julbordet, men i jansson tycker jag det fungerar precis lika bra med ansjoviskryddad sillfilé. Hellre rejält med sådan än snålt av dyr ansjovis i alla fall.
Citera
2012-12-08, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Används väl inte för att hålla nere kostnaden utan för att få en mildare jansson? Använder själv alltid det istället då vanliga ansjovisen blir så förbannat skarp i smaken.

Antar att min jansson är din mardröm.

Riven potatis, finhackad lök, ansjoviskryddad sill, massor med grädde, smör, ströbröd.

Smöra och bröa en form
Lägg ett lager potatis, ett lager lök och ett lager grovhackad sill, fyll på med fler lager, avsluta med ett potatislager (brukar bli pot-lök-sill-pot-lök-sill-pot i min form), sila av sillspadet och blanda med grädden och häll över så att det nästan täcker, riv över lite smör och pudra över ströbröd och in i ugnen till potatisen är lar och det hela fått lite färg.

Ok, jag har ju som sagt ätit en version liknande din och gillade den inte. Laga min och se vad du tycker om den då!
Citera
2012-12-08, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vem klagar över maten på julbordet hos släkten? Gnäller gör man i bilen hem, inför familjen.

Men, jag tycker vansinnigt mycket om ansjovis, vill gärna ha hel sådan på julbordet, men i jansson tycker jag det fungerar precis lika bra med ansjoviskryddad sillfilé. Hellre rejält med sådan än snålt av dyr ansjovis i alla fall.
Självklart skall man inte snåla med ansjovisen men en burk till en form bestående av 8 potatisar och 2,5-3 dl grädde är inte snålt. Man behöver inte köpa den dyraste ansjovisen heller, på Willys har dom en burk för 14 spänn (Garant, deras eget märke, helt ok).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in