Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-03-14, 17:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
40 gram.
OK, det var en ganska fin mängd. Då kan du faktiskt köra på "äkta" sås.

40 g motsvarar ca 4 dl svamp. Avdela 3 dl av denna mängd och kör den i mortel eller kaffekvarn till ett fint pulver.

Blötlägg resten av svampen i 2 msk torr sherry och 2 dl kalvbuljong. Låt infusera i ca 1h.

Sätt på plattan och placera en teflonpanna därpå. Lägg i ca 50 g smör och låt det sakta smälta. Lägg i svamppulvret och 1 msk vetemjöl. Rör hela tiden. Tillsätt nu den blötlagda svampen tillsammans med sherryn och kalvbuljongen.

Sjud upp tills det tjocknar. Addera nu grädde tills du erhåller rätt konsistens på såsen. Det brukar handla om ca 3 dl.

Sjud nu tills den torkade svampen är mjuk och fin. Addera mer vatten under tiden som såsen sjuder.

Smaka av med salt och peppar.

~Paul~
Citera
2009-03-14, 18:18
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, det var en ganska fin mängd. Då kan du faktiskt köra på "äkta" sås.

Är det verkligen värt det? Jag tänkte spara hälften av svampen till ett annat tillfälle det är två påsar.

Jag är nog ändå inne på Riddarens variant den tillagningen är mig mer bekant.
Citera
2009-03-14, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Är det verkligen värt det? Jag tänkte spara hälften av svampen till ett annat tillfälle det är två påsar.

Jag är nog ändå inne på Riddarens variant den tillagningen är mig mer bekant.
Håller med, något säger mig också att dePauls variant ger en riktigt kraftig smak, eller har jag fel? Har aldrig ätit en sån typ av sås.
Citera
2009-03-14, 19:32
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Slå på vitt vin och kalvsky.

Varför vitt vin? Min spontana tanke hade varit rött då jag brukar göra rödvinssås till oxfilé.
Citera
2009-03-14, 20:01
Medlem
dePauls avatar
Hur pass mycket gillar du själva svampsmaken?

~Pau~
Citera
2009-03-14, 20:09
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hur pass mycket gillar du själva svampsmaken?

~Pau~

Jag gillar iof svampsmaken väldigt mycket. Jag får nog prova det någon annan gång i tex en svampsoppa som jag har för mig att du tidigare har tipsat om. Jag tänker nämligen strejka från matlagningen ikväll. Jag har förbrett lite men resten får sambon fixa då jag tittar på melodifestivalen så han får följa riddarens instruktioner.
Citera
2009-03-14, 20:11
Medlem
dePauls avatar
OK, min variant ger väldigt mycket svampsmak.

~Paul~
Citera
2009-03-16, 19:04
Medlem
tjena

Tog ut min blandfärs från frysen imorse och la den i kylen för att tina under dagen då jag jobbar. Tänkte laga mig lite köttfärssås när jag kom hem.
Märkte dock när jag kom hem att jag inte hade någon lök hemma, så jag undrar ifall det är lugnt att ha färsen i kylen tills jag lagar till den imorgon? Eller hinner den bli dålig?
Citera
2009-03-16, 23:10
Medlem
Rhynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurking Coyote
tjena

Tog ut min blandfärs från frysen imorse och la den i kylen för att tina under dagen då jag jobbar. Tänkte laga mig lite köttfärssås när jag kom hem.
Märkte dock när jag kom hem att jag inte hade någon lök hemma, så jag undrar ifall det är lugnt att ha färsen i kylen tills jag lagar till den imorgon? Eller hinner den bli dålig?

Det ska nog inte vara någon fara.
Citera
2009-03-18, 16:23
Medlem
Dr.hankeys avatar
Köpte smördegsplattor idag på ica för att baka bullar på men hittar inga recept, ingen som har erfarenhet av smördegsplattor och vad man kan baka på dom, det ska dock vara kaffebröd.
Citera
2009-03-18, 16:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Köpte smördegsplattor idag på ica för att baka bullar på men hittar inga recept, ingen som har erfarenhet av smördegsplattor och vad man kan baka på dom, det ska dock vara kaffebröd.
Testa denna google sökning här har du en del.
Gillar du inte denna variant på smördeg så får du testa annat.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=sm%C3%B6rdegsbakelse&meta=&aq=3&oq= sm%C3%B6rdegs

Brukar själv sällan använda smördeg på detta sätt, utan blir mer inbakade grejor.
Citera
2009-03-18, 16:40
Medlem
Dr.hankeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Testa denna google sökning här har du en del.
Gillar du inte denna variant på smördeg så får du testa annat.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=sm%C3%B6rdegsbakelse&meta=&aq=3&oq= sm%C3%B6rdegs

Brukar själv sällan använda smördeg på detta sätt, utan blir mer inbakade grejor.

Det där såg riktigt trevligt ut, då har jag nånting att göra imorgon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in