Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-08-13, 18:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Nu behöver jag en snabb hjälp känner jag!

Köpte blandfärs idag för att jag skulle kunna göra hemmagjorda hamburgare. Men nu när jag kommer hem får jag se att äggen är slut! Så, finns det något annat man kan ha i för att de ska bli fasta och fina utan att smula sönder?
Några iakttagelser. Om du kör med både ägg och blandfärs så är det inte hamburgare du lagar utan pannbiff. En burgare lagas på nötkött och eventuellt lättvispad äggvita, preferabelt dock inga äggprodukter alls.

I ditt fall så har du dock inget val än att forma färsen utan att tillsätta ägg. De borde hålla ihop trots allt.

~Paul~
Citera
2009-08-13, 18:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Köpte i all hast en fläskkarré som tydligen går ut imorgon och packades den 27:e. Den luktar lite ägg, jag har inget utvecklat luktsinne när det kommer till att lukta sig till dålig mat.

Äta eller kasta?
Jag brukar säga att folk är lite för känsliga och snabba med att kasta mat. I det här fallet skulle jag dock kassera köttet för jag antar att köttet inte varit fryst?

~Paul~
Citera
2009-08-13, 18:52
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Några iakttagelser. Om du kör med både ägg och blandfärs så är det inte hamburgare du lagar utan pannbiff. En burgare lagas på nötkött och eventuellt lättvispad äggvita, preferabelt dock inga äggprodukter alls.

I ditt fall så har du dock inget val än att forma färsen utan att tillsätta ägg. De borde hålla ihop trots allt.

~Paul~
Aha! Då har man lärt sig något nytt idag! Har alltid fått lära mig att man ska ha ägg i även hamburgare. Men jag körde nu utan ägg och det blev inga problem som helst. Mycket gott faktiskt!
Citera
2009-08-13, 19:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Aha! Då har man lärt sig något nytt idag! Har alltid fått lära mig att man ska ha ägg i även hamburgare. Men jag körde nu utan ägg och det blev inga problem som helst. Mycket gott faktiskt!
Låter bra .

~Paul~
Citera
2009-08-14, 19:51
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Frysa "vanlig" ost har jag lärt mej här går bra, med hur är det med fetaost?
Citera
2009-08-14, 19:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Frysa "vanlig" ost har jag lärt mej här går bra, med hur är det med fetaost?
Går bra.

~Paul~
Citera
2009-08-15, 17:55
Medlem
Jackswastedlifes avatar
Käkar en hel del blodpudding och har ett I-landsproblem. När jag skär upp blodpuddingen så har den en tendens att fastna på kniven och skivorna går lätt sönder när man försöker pilla bort dem.

Någon som har en lösning på detta massiva problem?
Citera
2009-08-15, 22:10
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackswastedlife
Käkar en hel del blodpudding och har ett I-landsproblem. När jag skär upp blodpuddingen så har den en tendens att fastna på kniven och skivorna går lätt sönder när man försöker pilla bort dem.

Skär med pianotråd istället. Brukar ha samma problem med gräddiga ostar och då använder jag mig av en gammal gitarrsträng. Nöden är uppfinningarnas moder. Ta av strängen från gitarren innan du ger dig på blodpuddingen bara, riktigt tradigt att göra rent greppbrädan...
Citera
2009-08-15, 22:23
Medlem
epost72s avatar
Citat:

Värm kniven under riktigt varmt vatten emellanåt det kan hjälpa.
Citera
2009-08-15, 22:25
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:

Ett varv med plastfolie runt kniven gör susen.
Citera
2009-08-17, 10:22
Medlem
evolutes avatar
Ni som har jobbat som (kött)kockar: hur hålller man koll på alla biffar när det är mycket på gång i köket? Vet man exakt hur många minuter en viss biff ska vara på grillen/i ugnen för att bli rare, medium rare, etc och märker man ut biffarna? Vad har man för system för att hålla koll på allt?
Citera
2009-08-18, 14:32
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Ni som har jobbat som (kött)kockar: hur hålller man koll på alla biffar när det är mycket på gång i köket? Vet man exakt hur många minuter en viss biff ska vara på grillen/i ugnen för att bli rare, medium rare, etc och märker man ut biffarna? Vad har man för system för att hålla koll på allt?

Nu är ju inte jag någon grillkock men känner ett par. En bong kommer, t.ex. 2 entrecote medium, 1 rare och 1 WD. Man grillar allt på en gång. Beroende på hur tjocka biffarna är grillar man på känn (ja, man känner på köttet) eller med en snabb termometer. Det är opålitligt att gå efter tid då värmen varierar.

Varefter biffarna når sina måltemperaturer lägger man upp dem på ett vilogaller. Om det finns gott om plats vid grillen kan man ha flera olika viloområden för olika köttstycken och stekgrader. Annars märker man biffarna med stickor eller flaggor. Viloområdet ligger precis vid grillen så att köttet håller sig varmt. Biffen som beställdes WD körs in i ugnen medan de andra vilar. Svårare än så är det inte.

Självklart finns det andra system men jag tror nog att det här är den vanligaste metoden. Var och käkade på ett Morton's i Texas där de grillade biffarna i något som liknade en gigantisk "hotellrost" Den var så pass exakt att kockarna kunde gå efter tidtabeller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in