Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-06, 08:36
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den kritiska gränsen för att CF skall separera är runt 18-20 procent fett. Men även en 28 procentig kan sticka om man kokar den för hårt. Säkrast är därför att mäta tempen, så att den håller sig mellan 76-80 grader.

~Paul~
Vanlig CF är kokbar, det står på förpackningen, så om det är en sådan TS har så är det ju bara att köra på. Smakmässigt kan jag inte lova något, det kommer nog inte förstöras men en sås som är tänkt att vara lätt, fräsch och lite fruktig kanske tappar en del av det vid uppvärmning.
Citera
2011-10-06, 08:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Vanlig CF är kokbar, det står på förpackningen, så om det är en sådan TS har så är det ju bara att köra på. Smakmässigt kan jag inte lova något, det kommer nog inte förstöras men en sås som är tänkt att vara lätt, fräsch och lite fruktig kanske tappar en del av det vid uppvärmning.
Precis. Varför jag skrev angående risken för separation var pga att vi inte vet vilken typ av CF som är aktuell i detta fall. De s k lightprodukter är därför riskabla.

~Paul~
Citera
2011-10-06, 09:50
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Precis. Varför jag skrev angående risken för separation var pga att vi inte vet vilken typ av CF som är aktuell i detta fall. De s k lightprodukter är därför riskabla.

~Paul~
Mja, men även light kan vara kokbar, det står ofta på förpackningen. =)
Citera
2011-10-06, 10:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Mja, men även light kan vara kokbar, det står ofta på förpackningen. =)
Det är en sak vad som står på förpackningen och en annan sak i praktiken .

En viktig faktor är vad man lägger i förutom CF. Ättika, vinäger och citronsaft har en otrevlig benägenhet att separera även ganska fet CF, framför allt om såsen kommer över de 80 graderna som jag har nämnt tidigare. En annan faktor är längden på tillagningen. Ju längre du kokar CF desto större risk för separation.

~Paul~
Citera
2011-10-06, 18:56
Medlem
pederastens avatar
jag ska göra en fiskgryta i lergryta idag med torskrygg, brysselkål, salladslök, körsbärstomater, broccoli och färskpotatis.
nån som har några tips på hur jag ska göra rent praktiskt? kan jag köra allt lika länge? men då borde tex fisken bli överkokt innan potatisen blir klar.
Citera
2011-10-06, 19:17
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
jag ska göra en fiskgryta i lergryta idag med torskrygg, brysselkål, salladslök, körsbärstomater, broccoli och färskpotatis.
nån som har några tips på hur jag ska göra rent praktiskt? kan jag köra allt lika länge? men då borde tex fisken bli överkokt innan potatisen blir klar.

Fisken lägger man i precis innan servering, efter att resten kokat klart och grytan tagits från spisen. Den behöver bara ligga ca fem minuter i soppan (beror på hur stora bitar du skurit).
Citera
2011-10-06, 19:34
Medlem
pederastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Fisken lägger man i precis innan servering, efter att resten kokat klart och grytan tagits från spisen. Den behöver bara ligga ca fem minuter i soppan (beror på hur stora bitar du skurit).

ja, det låter ju smart. jag försökte googla då hittade jag en massa recept där fisken skulle vara inne 45-60 minuter. men det låter ju sinnessjukt
Citera
2011-10-06, 19:46
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
ja, det låter ju smart. jag försökte googla då hittade jag en massa recept där fisken skulle vara inne 45-60 minuter. men det låter ju sinnessjukt

Nu fattar jag att du nog ska göra allt i ugnen (?). Det blir väl lite annorlunda då men under alla omständigheter behöver potatisen längre tid än fisken.
Citera
2011-10-07, 18:03
Medlem
Kan man göra en chokladglassyr till kakor av följande ingredienser: ica's kakaopulver, äggula, mjölk 3%fett, socker och honung?
Citera
2011-10-07, 18:50
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast
Kan man göra en chokladglassyr till kakor av följande ingredienser: ica's kakaopulver, äggula, mjölk 3%fett, socker och honung?

Får jag chansa så blir det i bästa fall sås. Finns inget fett som binder.

Men jag kan ha fel, jag har tränat på att ha fel. Så prova.
Citera
2011-10-11, 13:21
Medlem
Kaniners avatar
Koka grönsaker med sil och gryta

Tjena, ploppade upp en liten tanke i huvudet.

Tänk er att ni tar en gryta och sätter en sil högst upp (en sån med finmaskigt nät). Efter det häller man grönsaker i silen.

Sedan häller man på vatten så att vattenytan slutar cirka 5-10 centimeter under silen. Sedan kokar man vattnet med lock på grytan så att ångan stiger upp på grönsakerna.

Skulle detta funka? Hade det
Blivit någon skillnad i smak/konsistens på grönsakerna?

Hejdå!
Citera
2011-10-11, 13:30
Medlem
ABBORREs avatar
Så du tänkte ångkokta grönsaker, ja det går bra

Hej då

Tänk om man skulle starta en tråd varje gång det ploppade upp en liten tanke i huvudet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in