Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-12, 02:19
Medlem
sp3tts avatar
Bryna kött innan man använder det i en gryta: ja, nej, beror på grytan?
Citera
2011-10-12, 09:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Bryna kött innan man använder det i en gryta: ja, nej, beror på grytan?
I princip ja. Men det hela hänger på vilken smak du vill tillföra grytan. Dillkött eller pepparrotkött är typer på frikassé där man inte behöver bryna köttet först eftersom man är ute efter en speciell smak som inte befrämjas av bryning.

~Paul~
Citera
2011-10-12, 17:26
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
I princip ja. Men det hela hänger på vilken smak du vill tillföra grytan. Dillkött eller pepparrotkött är typer på frikassé där man inte behöver bryna köttet först eftersom man är ute efter en speciell smak som inte befrämjas av bryning.

~Paul~
Portergryta på älg? Känns som ett ja, men porter har jag bara använt i porterstek förut.
Citera
2011-10-12, 18:17
Medlem
BrainDisorders avatar
Tinade upp mörade kycklingbröst igår, 4 st. Eller ja, dom har legat i kylskåpet under hela natten och tinat upp, en bit är fortfarande lite isig (stört). Hursomhelst så låg dom i en marinad på BBQ-sås, egenodlad chili, salt, peppar, senap och senapspulver. Nu ligger dom i ugnsform med bacon lindat runt sig och jag har strött på flingsalt. Tanken är väl att börja med maten snart då flickan kommer över, men hur lyckas jag få det så bra som möjligt? Har ingen ugnstermometer.

Runt 150-175 grader i 20-30 min och sen ta ut och kolla? Ska man slänga på igen?
Snabba tips uppskattas, annars kör jag bara på något men inget är ju så tråkigt som torr kyckling.

Har även en liten burk creme fraiche om det nu skulle vara till någon nytta.
Citera
2011-10-12, 19:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Portergryta på älg? Känns som ett ja, men porter har jag bara använt i porterstek förut.
Det är ett ja.

~Paul~
Citera
2011-10-12, 21:24
Medlem
lamajägarns avatar
Vilken del av purjolöken använder man? Ena änden är helt vit med "tentaklar" och den andra är inte helt oväntat någon sorts grönt blad. Är det gyllene medelsnittet (där den är ljusgrön) som gäller eller?
Citera
2011-10-12, 21:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamajägarn
Vilken del av purjolöken använder man? Ena änden är helt vit med "tentaklar" och den andra är inte helt oväntat någon sorts grönt blad. Är det gyllene medelsnittet (där den är ljusgrön) som gäller eller?
Man kan och jag tycker man ska ( ) använda allt utom roten, det du antagligen tycker ser ut som tentakler. Den gröna delen är mildare och enligt mig, godare. I alla fall som rå.
Citera
2011-10-12, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lamajägarn
Smaksak, personligen gillar jag det gröna mest, (tror det innehåller mer antioxidanter också, men det är väl någon Aftonbladet-myt antagligen.) men självklart använder jag den vita delen också

"Problemet" med den gröna delen kan vara att den är väldigt jordig och man får skölja noga mellan bladen.
Citera
2011-10-13, 01:58
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är ett ja.

~Paul~
Då ska jag göra så, tack för hjälpen!
Citera
2011-10-13, 11:56
Medlem
Dr.Glass avatar
2,2 kilo köttbullar steka först sedan ugn?

Hej!

Jag ska till att rulla 2,2 kilo köttbullar idag, vilket kan ta sin tid. Nu undrar jag om jag inte kan steka bullarna lite lätt i stekpannan för att ge dem yta och sedan låta dem bli klara i ugnen? Det känns tidsödande att endast steka dem då jag bara har en stekpanna just nu.

Om jag nu gör på det här sättet, är det något jag bör tänka på? Jag vill inte stå med två kg snustorra bullar sen t. ex.
Hur snabbt bör jag frysa in dem efter de är klara?
Citera
2011-10-13, 11:57
Medlem
Nemjungs avatar
Kanske smidigare att köra klart dom i ugn, frysa in och sen när du väl ska ta ut och äta så bryner du på dem så de får lite fin färg
Citera
2011-10-13, 11:58
Medlem
Mister-urbans avatar
Du ska i såfall steka dem hårt så de får en fin yta sedan går det säkerligen bra att köra dem i ugnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in