Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-03, 12:37
Medlem
Moffins avatar
Hej. tänkte grilla ikväll. Kan man grilla laxfjärilar? Jag har aldrig grillat fisk förut och är lite oroligt för att den ska falla isär, ungefär hur länge på varje sida, ska man vända mer än en gång? Vill ju att den ska bli genomgrillad utan att bli torr.

Sedan om någon har nåt bra tips på vad man kan marinera den med vore det nice
Citera
2011-05-03, 13:14
Medlem
Barbara Anns avatar
Hej, jag undrar om någon vet var man kan få tag i annanasessens?
Citera
2011-05-03, 13:51
Medlem
TimGunns avatar
Vad kostar sötpotatis i Sverige? Är det en säsongsprodukt? Någon som annars har matlagningserfarenhet av sötpotatisen i allmänhet?
Citera
2011-05-03, 14:08
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbara Ann
Hej, jag undrar om någon vet var man kan få tag i annanasessens?
http://www.essencefabriken.se/sortiment.htm
Citera
2011-05-03, 14:09
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimGunn
Vad kostar sötpotatis i Sverige? Är det en säsongsprodukt? Någon som annars har matlagningserfarenhet av sötpotatisen i allmänhet?
Hatar att svara med en wikipedialänk, men har ingen erfarenhet själv av sötpotatis och länken verkade innehålla mycket matnyttig information så här kommer den iaf tills någon med äkta kunskap fyller på:http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6tpotatis

I stort sett är den sötare än vanlig potatis, är större och är orangeaktiga i färgen, samt kostar mer, runt 15-20kr/kg. Går oftast att få tag i året runt då den produceras utomlands i flera olika länder.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2011-05-03 kl. 14:15.
Citera
2011-05-03, 18:53
Medlem
Har gjort madeirasås ett par gånger nu (http://www.ica.se/Recept/madeirasas-5055/) och blivit jävligt gott, dock brukar den bli väldigt rinnig, så min fråga är: Vad är "rätt" konsistens på rödvins/madeirasås? Ska det vara rinnande vätska, eller tjockare?
Citera
2011-05-03, 23:03
Medlem
TimGunns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Hatar att svara med en wikipedialänk, men har ingen erfarenhet själv av sötpotatis och länken verkade innehålla mycket matnyttig information så här kommer den iaf tills någon med äkta kunskap fyller på:http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6tpotatis

I stort sett är den sötare än vanlig potatis, är större och är orangeaktiga i färgen, samt kostar mer, runt 15-20kr/kg. Går oftast att få tag i året runt då den produceras utomlands i flera olika länder.
Hehe okej tack. Tittade faktiskt igenom wikipedia-sidan innan jag ställde frågorna, men hittade inget svar där. Kanske för att jag skummade igenom sidan.
Citera
2011-05-04, 08:42
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Hehe okej tack. Tittade faktiskt igenom wikipedia-sidan innan jag ställde frågorna, men hittade inget svar där. Kanske för att jag skummade igenom sidan.
Nä, just den informationen du sökte, pris och tillgänglighet fanns inte där, men det hittade jag på två andra sidor så jag redigerade in det efter wikilänken i mitt inlägg.
Citera
2011-05-04, 10:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Upp till 30:-/kg(dyrare affärer kan kosta lite mer), finns hela året om.
Sötpotatispaj är gott och grilla dom är fint också, finns mycket trevligt man kan göra med dessa.
Bra kolla in Amerikanska matsidor, så finns det en del att välja mellan.
Citera
2011-05-04, 13:23
Medlem
Hej jag har en snabbfråga. Bäst före-datumet på fläskkotlett är imorgon 5e april. Dessa inhandlades och marinerades i lördags, de har alltså legat marinerade i ca fyra dagar. Går dessa att äta utan man blir sjuk? Marinaden köptes färdig, någon standard, men har slängt förpackningen.
Citera
2011-05-04, 13:50
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalstocken
Hej jag har en snabbfråga. Bäst före-datumet på fläskkotlett är imorgon 5e april. Dessa inhandlades och marinerades i lördags, de har alltså legat marinerade i ca fyra dagar. Går dessa att äta utan man blir sjuk? Marinaden köptes färdig, någon standard, men har slängt förpackningen.

Ja det borde vara riskfritt om förvaringen och hygienen varit i sin ordning.
Citera
2011-05-07, 01:30
Medlem
har läst om att ägg har väldigt lång hållbarnetstid även efter det som står på paketen. har ett gäng ägg som varit i kylen hela tiden.. bäst före 17/2 .. är de något att ha längre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in