Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-13, 00:58
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Ok, men hur länge? Och vad blir bäst, steka kycklingen först och sedan skära på mitten och proppa i ost och grejer, eller ha det i från början?
Nej, fyll kycklingbrösten när de är råa, och förslut gärna fickorna med tandpetare.
Stek sedan på i en stekpanna i ganska hög värme så de får fin stekyta.
Sedan skjutsar du in dem i ugnen på ~175 grader (antingen fortfarande i stekpannan om den tål ugnsvärme, eller så flyttar du över dem i en smord ugnsfast form och häll gärna över fettet från stekpannan).
Hur lång tid de måste gå i ugnen beror på hur stora och tjocka filéerna är, men räkna med 15-20 minuter.
Testa att sticka den med en vass kniv. Köttsaften skall vara helt klar annars får de gå lite längre.

OBS! Kom ihåg att plocka bort tandpetarna innan du serverar kycklingen.
Senast redigerad av Byline 2012-01-13 kl. 01:00.
Citera
2012-01-13, 01:07
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Nej, fyll kycklingbrösten när de är råa, och förslut gärna fickorna med tandpetare.
Stek sedan på i en stekpanna i ganska hög värme så de får fin stekyta.
Sedan skjutsar du in dem i ugnen på ~175 grader (antingen fortfarande i stekpannan om den tål ugnsvärme, eller så flyttar du över dem i en smord ugnsfast form och häll gärna över fettet från stekpannan).
Hur lång tid de måste gå i ugnen beror på hur stora och tjocka filéerna är, men räkna med 15-20 minuter.
Testa att sticka den med en vass kniv. Köttsaften skall vara helt klar annars får de gå lite längre.

OBS! Kom ihåg att plocka bort tandpetarna innan du serverar kycklingen.

Ok! Tack så jättemycket!
Citera
2012-01-13, 22:02
Medlem
ZaraxZs avatar
Jag äter LCHF just nu och vill ha hjälp med idéer på saker man kan i en LCHF-gryta. Kött har jag redan, men vad jag behöver är idéer på grönsaker osv som man kan ha i för att göra det lite "matigare". Kommer att tillaga så mycket som min lilla kastull har plats för så att jag har matlådor till jobbet, så helst saker som blir bra även efter uppvärmning i microvågsugn. Jag vet att det finns mycket recept på internet men jag blir aldrig riktigt sugen på att göra enligt recept utan vill testa själv.

Sen undrar jag lite om hur man gör en perfekt gryta där köttet blir hur mört som helst och grönsakerna bra också.
Citera
2012-01-14, 12:52
Medlem
Ratis avatar
Vart sugen på att göra en wok idag på bl.a. biff och nudlar. Dock äger jag ingen wokpanna så vilket är bäst att använda istället, teflonstekpanna eller gjutjärnsgryta?
Vore tacksam om det finns någon erfaren wokare där ute som kan svara.
Citera
2012-01-14, 13:14
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Vart sugen på att göra en wok idag på bl.a. biff och nudlar. Dock äger jag ingen wokpanna så vilket är bäst att använda istället, teflonstekpanna eller gjutjärnsgryta?
Vore tacksam om det finns någon erfaren wokare där ute som kan svara.
Kör en rundad teflonpanna (men det kanske är en wok modell), men det går väl med allt egentligen. Hastig tillagning och sen över i tallriken. Jag kan då inte dra upp nåt på kanterna på teflonen så den funkar ju egentligen inte.
Citera
2012-01-14, 13:32
Medlem
McLaughlins avatar
Tänkte laga någon 'kinesisk gryta' - med kyckling, squash, ananas, bambuskott, vattenkastanjer, morötter. Allt i en relativt mild currysås.
Vad tror ni om såsen, eller skyn. Räcker det med vatten, curry salt och peppar + ev. hönsbuljong & soya. Eller ska man ha mjölk, creme freish eller dylikt?

/McL.
Citera
2012-01-14, 13:41
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Kör en rundad teflonpanna (men det kanske är en wok modell), men det går väl med allt egentligen. Hastig tillagning och sen över i tallriken. Jag kan då inte dra upp nåt på kanterna på teflonen så den funkar ju egentligen inte.
Jag föredrar faktiskt min gjutjärnsgryta för wokning, framför teflonpannan, för gjutjärnsgrytan kan jag brassa på med 6:an under. Det går inte med teflonpannan.
Jag använder den stora, ovala för wokning. Den kan man dra så att ena hörnet på ovalen är utanför plattan, och därför är svalare så man kan peta dit saker som blivit klara. Det funkar hur bra som helt, i alla fall för mina behov.
Citera
2012-01-14, 13:46
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McLaughlin
Tänkte laga någon 'kinesisk gryta' - med kyckling, squash, ananas, bambuskott, vattenkastanjer, morötter. Allt i en relativt mild currysås.
Vad tror ni om såsen, eller skyn. Räcker det med vatten, curry salt och peppar + ev. hönsbuljong & soya. Eller ska man ha mjölk, creme freish eller dylikt?

/McL.
Nej, mjölkprodukter har ingen plats i kinesiska eller asiatiska grytor. Vill du reda av det, använd arrowrot eller liknanade, och vill du kräma till det, använd kokosmjölk, gärna den creamy sorten i lite tetra.
Förutom det du listar, skulle jag även ha i något med syra för att få den rätta smaken. Kineserna använder risvinäger, men lite av vanlig vinäger eller balsamico går även bra. Och om man skall vara strikt, så använder inte kineserna curryblandningar, utan det är mer en indisk, pakistansk, indonesisk, thai kryddblandning, men va sjutton. Huvudsaken är att det blir gott, eller hur?
Citera
2012-01-14, 13:51
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZaraxZ
Jag äter LCHF just nu och vill ha hjälp med idéer på saker man kan i en LCHF-gryta. Kött har jag redan, men vad jag behöver är idéer på grönsaker osv som man kan ha i för att göra det lite "matigare". Kommer att tillaga så mycket som min lilla kastull har plats för så att jag har matlådor till jobbet, så helst saker som blir bra även efter uppvärmning i microvågsugn. Jag vet att det finns mycket recept på internet men jag blir aldrig riktigt sugen på att göra enligt recept utan vill testa själv.

Sen undrar jag lite om hur man gör en perfekt gryta där köttet blir hur mört som helst och grönsakerna bra också.
Rotselleri, blekselleri, zuccini, squash, aubergine, pumpa, blomkål, paprika, tomater, lök, purjo, rödbetor, kålrot. Sedan funkar även vattenkastanjer, bambuskott, böngroddar och du vill ha det stuket på din gryta.

Här hittar du förresten en bra tabell över kolhydratinnehåll i olika rotfrukter, grönskaer, och vanlig frukt... http://www.lchf-kost.se/posts/frukt-och-gronsaker-lchf-kost.aspx
Citera
2012-01-14, 17:17
Medlem
McLaughlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Nej, mjölkprodukter har ingen plats i kinesiska eller asiatiska grytor. Vill du reda av det, använd arrowrot eller liknanade, och vill du kräma till det, använd kokosmjölk, gärna den creamy sorten i lite tetra.
Förutom det du listar, skulle jag även ha i något med syra för att få den rätta smaken. Kineserna använder risvinäger, men lite av vanlig vinäger eller balsamico går även bra. Och om man skall vara strikt, så använder inte kineserna curryblandningar, utan det är mer en indisk, pakistansk, indonesisk, thai kryddblandning, men va sjutton. Huvudsaken är att det blir gott, eller hur?

Tackar för svaret och ställer mig vid grytorna.
Citera
2012-01-15, 15:37
Medlem
någon som vet om det går att få tag i ankfett i handeln? tänkte göra confiterad grissida
Citera
2012-01-15, 15:57
Medlem
Sicilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandyman14
någon som vet om det går att få tag i ankfett i handeln? tänkte göra confiterad grissida

Det gör det absolut. Finns i en välsorterad saluhall men har även sett vissa större ICA eller motsvarande ha det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in