Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-27, 08:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinosarusaru
...förstår inte varför lamm används såpass lite i Sverige, det är ju jättegott(och i mitt tycke bättre än tex fläskfilé, kotletter och annat griskött mm)
En del har fått för sig att det smakar "kofta", en annan anledning kan vara att man är osäker på hur det tillreds. Synd då det är ett riktigt fint kött.
Citera
2010-11-27, 09:19
Medlem
Jag gillar alltså tanken på griljering, men gillar inte senap. Finns det några alternativ? Annars köper man alltså bara en skinka, slår in den i folie och sen in i ugnen en stund?
Citera
2010-11-27, 09:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Jag gillar alltså tanken på griljering, men gillar inte senap. Finns det några alternativ? Annars köper man alltså bara en skinka, slår in den i folie och sen in i ugnen en stund?
Varför inte koka skinkan i stället?

Det är ingen lag på att den måste ugnsgräddas ju .

~Paul~
Citera
2010-11-27, 09:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
En del har fått för sig att det smakar "kofta", en annan anledning kan vara att man är osäker på hur det tillreds. Synd då det är ett riktigt fint kött.
Lamm/får kan smaka kofta om man överdriver tillagningstiden. Lämnas köttet svagt rosa så minimeras risken.

En viktig faktor i samband med lamm i ugn är att pricka tiden exakt. En bra köttermometer är därför essentiell. Jag är efter 2 år fortfarande nöjd med min Gula Klassiker .

~Paul~
Citera
2010-11-27, 09:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Lamm/får kan smaka kofta om man överdriver tillagningstiden. Lämnas köttet svagt rosa så minimeras risken.
Jag har hört att eventuell ullsmak skulle bero på dålig hygien vid slakt, att ullen får för mycket kontakt med köttet. En skröna?
Citera
2010-11-27, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Varför inte koka skinkan i stället?

Det är ingen lag på att den måste ugnsgräddas ju .

~Paul~

Alltid varit lite av en tradition att göra så :P Blir det mycket smakskillnad? Kan det vara värt att koka den i t ex öl?

Ingen som sitter på ett julskinkegriljeringsrecept utan senap alltså ? Försökt googla med stört omöjligt.
Citera
2010-11-27, 10:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Alltid varit lite av en tradition att göra så :P Blir det mycket smakskillnad? Kan det vara värt att koka den i t ex öl?

Ingen som sitter på ett julskinkegriljeringsrecept utan senap alltså ? Försökt googla med stört omöjligt.
Den enklaste metoden är att endast använda honung. Det är ju själva klibbigheten man är ute efter. Du kan dessutom köra på sirap eller Hoisinsås, allternativt plommonsås, ostronsås och liknande.

~Paul~
Citera
2010-11-27, 15:33
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Om du vill skippa senapen så kan du först rulla skinkan i mjöl, sedan i uppvispat ägg, och till sist ströbrödet. Annars så kan du som Paul föreslår använda honung alt. strunta helt i griljeringen.
Citera
2010-11-27, 23:33
Medlem
JonDs avatar
Jag tittar igenom Top Chef-serien och hör regelbundet en grönsak vid namn "Hickoma" nämnas, osäker på stavningen.
Jag har googlat och testat diverse lexikon men hittar inte något om den, vad är det egentligen?
Citera
2010-11-28, 00:54
Medlem
JonDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonD
Jag tittar igenom Top Chef-serien och hör regelbundet en grönsak vid namn "Hickoma" nämnas, osäker på stavningen.
Jag har googlat och testat diverse lexikon men hittar inte något om den, vad är det egentligen?

Svaret dök upp textat i ett avsnitt nu, Jicama var det visst, gav aningen mer resultat.
Citera
2010-11-28, 13:08
Medlem
assface5s avatar
Vilket näringsinnehåll är det på denna produkten?

http://www.torebrings.se/butik/Livsmedel/AUTOMATPRODUKTER+KAKAO+GR%C3%84DDE+SOPPA/Mj%C3%B6lkpulver+f%C3%B6r+vending+Gevalia?artnr=64 358&utm_source=kelkoose&utm_medium=cpc&utm_campaig n=kelkooclick&utm_term=Gevalia+Professional+Mj%F6l kpulver+f%F6r+ven

Är mest intresserad av kalorierna men skulle även uppskatta om någon kan kan hitta allt.

Sen undrar jag om man kan använda det som vanligt mjölkpulver, jag vet att det står specialanpassat för för varma drycker men jag är inte kräsen om det skulle bli en aning konstigt.
Citera
2010-11-28, 14:51
Medlem
Kruzs avatar
Har några skivor sjömansbiff här hemma, men har inte allt som hör till att göra den klassiska sjömansbiffs grytan då jag saknar porteröl.
Att steka sjömansbiff tycker jag bara blir segt så min fråga är om det skulle funka att göra en stroganoff på sjömansbiffen istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in