Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-16, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av piassava
Låter som ringröta. Man rekommenderas att inte äta sådan potatis, men det är nog ingen större fara på taket.
Lämna tillbaka potatisen i affären där du köpte den.

Aa, Jag åt potatisen men inte det svarta.. Skalade bort det svarta o resten åt jag bara inte? haha e lite oroad här? så det är inte så farligt elr?
Citera
2012-05-16, 21:34
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cploka
Aa, Jag åt potatisen men inte det svarta.. Skalade bort det svarta o resten åt jag bara inte? haha e lite oroad här? så det är inte så farligt elr?
nej, det är lugnt. det "vita" av potatisen är helt ofarligt.
Citera
2012-05-16, 23:44
Medlem
pederastens avatar
i fredags så var det ett matprogram där nån svensk snubbe grillade på en camping, han gjorde bla egen bostongurka.
är det någon som vet vilket program det var och om hans gurkrecept finns på nätet?
Citera
2012-05-17, 01:47
Medlem
evighetens avatar
Oj tror det blev felpost. My bad
Senast redigerad av evigheten 2012-05-17 kl. 01:49.
Citera
2012-05-17, 12:51
Medlem
undervattenfisks avatar
Jag ska grilla fläsk ytterfilé idag, 2 kilo har delat upp det i 6 stora bitar sen täntke jag förgrilla "ytan" och sen packa in i folie... problemet är att man termometer har pajjat och jag har redan druckit och kan inte åka och köpa.

Hur lång tid tror ni varje paket ska ligga på grillen?

Kommer serveras med potatisgratäng alá UVF
Citera
2012-05-17, 13:17
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
Jag ska grilla fläsk ytterfilé idag, 2 kilo har delat upp det i 6 stora bitar sen täntke jag förgrilla "ytan" och sen packa in i folie... problemet är att man termometer har pajjat och jag har redan druckit och kan inte åka och köpa.

Hur lång tid tror ni varje paket ska ligga på grillen?

Kommer serveras med potatisgratäng alá UVF
Kolla fläsket med kniv gaffel när muskeltrådarna lätt kan separeras är det färdigt
Citera
2012-05-17, 13:30
Medlem
pederastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
i fredags så var det ett matprogram där nån svensk snubbe grillade på en camping, han gjorde bla egen bostongurka.
är det någon som vet vilket program det var och om hans gurkrecept finns på nätet?

ok, jag freestylade lite och det blev skitgott.
jag delar med mig av receptet:

jag kokade finhackad lök mjuk i äppelcidervinäger, socker och salt tills vätskan hade kokat in i löken.
hade det i en bunke, hade i gott om hackad inlagd blandad chili, rev ner ett par polska ättiksgurkor och nästan en hel vanlig gurka. sen smakade jag av med socker, salt och en rejäl sked dijonsenap. sen avslutade jag med att riva ner en bit pepparrot.
Citera
2012-05-17, 13:51
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Kolla fläsket med kniv gaffel när muskeltrådarna lätt kan separeras är det färdigt
ursäkta att jag är amatör, men vad menas?

kan du ge någon "ungefärlig" tid? jag vet att det är svårt då alla grillar är olika varma men... 25-35 min?
Citera
2012-05-17, 15:03
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
ursäkta att jag är amatör, men vad menas?

kan du ge någon "ungefärlig" tid? jag vet att det är svårt då alla grillar är olika varma men... 25-35 min?

Näpp, men kolla här http://simplyrecipes.com/recipes/the_finger_test_to_check_the_doneness_of_meat/
Citera
2012-05-18, 14:03
Medlem
Idag ska jag grilla och sparris (grön) är bestämt som ett tillbehör. Jag tycker om sparris men har aldrig tillagat den själv förut. Skala av det nedre träiga och koka i 10 minuter fick jag höra, stämmer detta? Tacksam för svar.
Citera
2012-05-18, 14:05
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a3Helgon
Idag ska jag grilla och sparris (grön) är bestämt som ett tillbehör. Jag tycker om sparris men har aldrig tillagat den själv förut. Skala av det nedre träiga och koka i 10 minuter fick jag höra, stämmer detta? Tacksam för svar.
Det är 5-10 minuter för grön sparris.

Sedan är mitt tips att ta sparrisen i varsin ände och bryta den, det som bryts av i botten är då det träiga.

Annars om du inte vill koka sparris så är den också god grillad.
Citera
2012-05-19, 11:59
Medlem
MissMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a3Helgon

Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det är 5-10 minuter för grön sparris.

Sedan är mitt tips att ta sparrisen i varsin ände och bryta den, det som bryts av i botten är då det träiga.

Annars om du inte vill koka sparris så är den också god grillad.

Jag brukar linda min sparris med bacon (efter att just ha brutit av den nedersta delen) och grilla tillsammans med det andra. När baconet är klart är sparrisen klar, skitgött
annars kan man oxå pensla med olivolja och ha på lite flingsalt =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in