Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-18, 19:20
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Tänkte testa mig på att laga till musslor, finns det så man köpa frysta på typ Ica?
Citera
2011-04-18, 19:43
Medlem
Tänkte göra stekt fläsk med löksås. Till det tänkte jag göra typ potatishalvor i ugn? Är det något som är förbjudet vid stekt fläsk? Är nämligen inte så jävla förtjust i just kokt potatis, men det funkar ju visserligen med en jävla massa löksås

En annan grej jag tänkte ta upp med rätten: Någon som har ett ypperligt bra recept? Sökte lite med tanke på såsen, men de flesta har ju mjölk i. Gillar inte sånt där fusk, ren jävla grädde och ett ton smör! Löken, skivor eller hackad?
Citera
2011-04-18, 19:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
Tänkte testa mig på att laga till musslor, finns det så man köpa frysta på typ Ica?
Frysta brukar finnas i en hel del butiker, men roligast är färska - vilket det tyvärr inte är säsong för nu.

Kokar jag färska brukar jag kolla till dom lite snabbt, skrapa bort det värsta fula och eventuellt skära bort lite skägg. Sedan bryner jag lök och vitlök i smör eller olja, har i ett par dl vitt vin och lite citron och låter koka ihop. Det ska bli ganska stark smak. Det behöver inte vara mycket vätska, en skaplig bottenkyla bara. Oj, missade salt, eller ännu hellre, fiskbuljong. Ha i persilja och gärna lite dill.

Släng i musslorna, på med lock. Koka kraftig fyra-fem minuter, skaka kastrullen ibland.

Innan du kokar ska musslorna vara stängda, när de är kokta ska de vara öppna.
Citera
2011-04-18, 20:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigarprinsessan
Tänkte göra stekt fläsk med löksås. Till det tänkte jag göra typ potatishalvor i ugn? Är det något som är förbjudet vid stekt fläsk? Är nämligen inte så jävla förtjust i just kokt potatis, men det funkar ju visserligen med en jävla massa löksås

En annan grej jag tänkte ta upp med rätten: Någon som har ett ypperligt bra recept? Sökte lite med tanke på såsen, men de flesta har ju mjölk i. Gillar inte sånt där fusk, ren jävla grädde och ett ton smör! Löken, skivor eller hackad?
Jag brukar göra löksås med bechamel, bara mjölk (ibland till och med med en hel del vatten), alltså utan grädde, men visst kan du ha grädde i! Ta ett valfritt recept och byt ut lite mjölk mot grädde, svårare än så är det inte när det gäller sås (det svåra är att få en god sås utan grädde... :-)

Jag tycker tunnt skivad lök blir bäst. Och självklart är det förbjudet med allt annat än kokt vinterpotatis till. Mjölig som man mosar i såsen.
Citera
2011-04-18, 20:10
Medlem
Aviarts avatar
En liten fråga, bakade för första bröd i hela mitt liv och har skiten i ugnen i detta nu. Dock har jag ett problem. Den ser ut som "The Blob" och det känns som att den ska attackera mig med sin expansion, den blev med andra ord jävligt stor.

Om jag vill få den så färdig och genomkörd som möjligt ska jag bara sänka värmen och ha den inne längre?
Citera
2011-04-18, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag brukar göra löksås med bechamel, bara mjölk (ibland till och med med en hel del vatten), alltså utan grädde, men visst kan du ha grädde i! Ta ett valfritt recept och byt ut lite mjölk mot grädde, svårare än så är det inte när det gäller sås (det svåra är att få en god sås utan grädde... :-)

Jag tycker tunnt skivad lök blir bäst. Och självklart är det förbjudet med allt annat än kokt vinterpotatis till. Mjölig som man mosar i såsen.

Går efter Morbergs recept, thnx. Blir väl kokt pärajävel då
Citera
2011-04-18, 20:52
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Frysta brukar finnas i en hel del butiker, men roligast är färska - vilket det tyvärr inte är säsong för nu.

Kokar jag färska brukar jag kolla till dom lite snabbt, skrapa bort det värsta fula och eventuellt skära bort lite skägg. Sedan bryner jag lök och vitlök i smör eller olja, har i ett par dl vitt vin och lite citron och låter koka ihop. Det ska bli ganska stark smak. Det behöver inte vara mycket vätska, en skaplig bottenkyla bara. Oj, missade salt, eller ännu hellre, fiskbuljong. Ha i persilja och gärna lite dill.

Släng i musslorna, på med lock. Koka kraftig fyra-fem minuter, skaka kastrullen ibland.

Innan du kokar ska musslorna vara stängda, när de är kokta ska de vara öppna.

Sedär ja, nu ska det lagas musslor vill jag lova!

hehe aldrig smakat, får se hur det blir. Vad serveras lämpligen till?
Citera
2011-04-18, 21:09
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aviart
En liten fråga, bakade för första bröd i hela mitt liv och har skiten i ugnen i detta nu. Dock har jag ett problem. Den ser ut som "The Blob" och det känns som att den ska attackera mig med sin expansion, den blev med andra ord jävligt stor.

Om jag vill få den så färdig och genomkörd som möjligt ska jag bara sänka värmen och ha den inne längre?

Nvm. Brödet antog formen av ett traktordäck, smakade mördade grovsopor och det gick åt otaliga öl samt tre groggar för att få ner.
Citera
2011-04-18, 21:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
Sedär ja, nu ska det lagas musslor vill jag lova!

hehe aldrig smakat, får se hur det blir. Vad serveras lämpligen till?
Musslor är ju inte så mycket mat, så som förrätt med vitt bröd och kanske en vitlöksmajonäs (häll bara musslorna med skal i en snygg skål). Det är också rätt snyggt att göra en musselsoppa, som då bör serveras med en sked och gaffel, men fortfarande bara mat till en förrätt. Har du småmusslor kan det fungera att göra en pastasås. Samtliga rätter serveras med iaf en del skal.
Citera
2011-04-19, 09:11
Medlem
YngveFrejs avatar
Hej gubbar och gummor!

Jag tänkte köpa varmrökt sik idag på Willys, de har erbjudande 59.90 kg på denna färdigpackade fisk idag. Jag har aldrig ätit rökt sik innan, så jag undrar lite vad jag skall ha för sås till? Tipsa mig vad som passar till denna fisk och mandelpotatis tack!

En annan fråga;- Vilket är godast när det gäller sik, stekt på platta, stekt i ugn eller varmrökt?

Hälsningar Amatör
Citera
2011-04-19, 12:53
Moderator
Snuffelbutts avatar
Har köpt lite färsk timjan och rosmarin i kruka. Hur förvarar jag dessa bäst? Kvar i krukan i ett fönster?
Citera
2011-04-20, 07:54
Medlem
YngveFrejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Har köpt lite färsk timjan och rosmarin i kruka. Hur förvarar jag dessa bäst? Kvar i krukan i ett fönster?

Här finns lite info
http://hem.passagen.se/vandpunkten1/Arbeten/Orter.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in