Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-12-04, 10:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Jag har ingen jordkällare men likväl en matkällare som bostadsföreningen kallar det av någon anledning. Den håller knappast åtta grader utan snarare 15. Hur skulle rotfrukter må där?
Det är bättre än ingenting men alldeles för varmt tyvärr.

~Paul~
Citera
2009-12-06, 13:42
Medlem
Tror ni coop färdigskivade gouda ost funkar i lasagne? Skulle inte köpt den, jag vet. Annars hade jag tagit storpack hushållsost, är det stor skillnad?
Citera
2009-12-06, 14:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Tror ni coop färdigskivade gouda ost funkar i lasagne? Skulle inte köpt den, jag vet. Annars hade jag tagit storpack hushållsost, är det stor skillnad?
Tycker att bägge är kassa för lasagne.
För min del är det smakrikare ost som gäller.

Men brist på annat, så visst går det och tror den är lite bättre än hushållsost.
Citera
2009-12-06, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tycker att bägge är kassa för lasagne.
För min del är det smakrikare ost som gäller.

Men brist på annat, så visst går det och tror den är lite bättre än hushållsost.
Tackar, var sugen på gouda-ost och det var det enda dom hade, så det får väl funka
Citera
2009-12-06, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Har du lite parmesan hemma så blir det en riktigt bra blandning.
I matlagning går det till och med med färdigriven, som är en fjärdedel så dyr, men smakar för jävligt naturell.
Citera
2009-12-08, 01:13
Medlem
Jag är skithungrig men har inte så mycket att välja mellan.

Någon som har något tips av vad man kan koka ihop med dessa saker:

Pasta
Köttbullar
Krossade tomater
Lök
kryddor

Vill inte göra vanliga köttbullar med makaroner, men vet inte hur/om jag kan använda krossade tomaterna.
Citera
2009-12-08, 01:20
Medlem
swaydizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monachus
Jag är skithungrig men har inte så mycket att välja mellan.

Någon som har något tips av vad man kan koka ihop med dessa saker:

Pasta
Köttbullar
Krossade tomater
Lök
kryddor

Vill inte göra vanliga köttbullar med makaroner, men vet inte hur/om jag kan använda krossade tomaterna.

Stek en lök i olja, krydda gärna med curry, häll på typ 5msk vatten när löken börjar brännas vid och vänta tills vattnet är absorberat. Dela köttbullarna (eller ta dem hela efter behag), stek dem och tillsätt krossade tomater. Låt puttra lite så har du nåt liknande köttbullssås.
Citera
2009-12-08, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swaydizzle
Stek en lök i olja, krydda gärna med curry, häll på typ 5msk vatten när löken börjar brännas vid och vänta tills vattnet är absorberat. Dela köttbullarna (eller ta dem hela efter behag), stek dem och tillsätt krossade tomater. Låt puttra lite så har du nåt liknande köttbullssås.

Dock har jag bara mat olja, vet inte om det går att steka i det.
Citera
2009-12-08, 01:51
Bannlyst
Citat:
Dock har jag bara mat olja, vet inte om det går att steka i det.
Matolja brukar betyda rapsolja eller möjligen majsolja. Båda är kanon att steka i.
Det finns många goda såser man kan göra. Jag hade nog fräst lök, vitlök och lite socker i tre matskedar olja tills det fått färg. Ta bort från spisen och rör i tre msk vetemjöl.
Häll i de krossade tomaterna och gärna torkad basilika och oregano, om du inte råkar ha färsk hemma. Gärna också lite kyckling/grönsak/Kött-och-vin-fond eller -buljong.
Låt puttra fem minuter och stek samtidigt köttbullarna någon minut tillsammans med en vitlöksklyfta. Ta bort dem innan de fått stekyta och låt dem koka i såsen.
Blir hyfsat likt italienska frikadeller.
Citera
2009-12-08, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Matolja brukar betyda rapsolja eller möjligen majsolja. Båda är kanon att steka i.
Det finns många goda såser man kan göra. Jag hade nog fräst lök, vitlök och lite socker i tre matskedar olja tills det fått färg. Ta bort från spisen och rör i tre msk vetemjöl.
Häll i de krossade tomaterna och gärna torkad basilika och oregano, om du inte råkar ha färsk hemma. Gärna också lite kyckling/grönsak/Kött-och-vin-fond eller -buljong.
Låt puttra fem minuter och stek samtidigt köttbullarna någon minut tillsammans med en vitlöksklyfta. Ta bort dem innan de fått stekyta och låt dem koka i såsen.
Blir hyfsat likt italienska frikadeller.

Det där lät intressant så jag ska ta och testa det nu. Men kan jag fräsa löken och vitlöken i en kastrull eller måste det fräsas i stekpanna för bästa resultat? Jag är inte så jävla bra på det här med matlagning.
Citera
2009-12-08, 02:40
Bannlyst
Citat:
Det där lät intressant så jag ska ta och testa det nu. Men kan jag fräsa löken och vitlöken i en kastrull eller måste det fräsas i stekpanna för bästa resultat? Jag är inte så jävla bra på det här med matlagning.
Det går snabbare att steka i kastrull, så var bara beredd så inte löken blir bränd.
Har du bara kastrull kan du strunta i att steka köttbullarna, utan bara låta dem puttra i såsen.
Citera
2009-12-08, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det går snabbare att steka i kastrull, så var bara beredd så inte löken blir bränd.
Har du bara kastrull kan du strunta i att steka köttbullarna, utan bara låta dem puttra i såsen.

Tack för svaren. Vi får se hur det här slutar. Det slutar väl med att jag satt eld på hela köket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in