Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-12, 18:24
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningscared
Som är?

Bearnaise
Citera
2011-08-12, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Pröva att låta grytan puttra under lock på låg värme under längre tid. Det är det vedertagna sättet att få saftig kyckling i coq au vin, kyckling marengo osv. Köttet ska inte disintegrera utan bara ha lätt att släppa från benet. Vilket är en fråga om tid och inte innertemperatur. Om du använder bröstfiléer kan det vara lite knepigare, marinering kan tänkas hjälpa där.
Det är just bröstfiléer jag talar om. Benen är ju mer eller mindre omöjliga att få torra av min erfarenhet. Brösten på en kyckling är ju typ den sämsta delen egentligen om man inte kör dom i ugnen.
Citera
2011-08-13, 10:32
Medlem
vetickes avatar
Hur lång tid tar det för frusen blandfärs att tina om man har den i kylen? Är väl ca 500 g.

La in den i kylen nu och den ska stekas ikväll.
Citera
2011-08-13, 11:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veticke
Hur lång tid tar det för frusen blandfärs att tina om man har den i kylen? Är väl ca 500 g.

Går inte att svara på helt exakt eftersom det beror på vilken temperatur din frys och kyl har, samt hur mycket fett, respektive kött färsen innehålller.

~Paul~
Citera
2011-08-16, 13:48
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veticke

Ja den är tinad till ikväll.
Citera
2011-08-16, 14:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Ja den är tinad till ikväll.
Haha, ja det borde den vara i och med att det har gått drygt tre dygn sedan frågan ställdes .

~Paul~
Citera
2011-08-16, 14:18
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Haha, ja det borde den vara i och med att det har gått drygt tre dygn sedan frågan ställdes .

~Paul~

Haha! oops! Då är den rätt övermogen nu alltså!
Citera
2011-08-16, 14:41
Medlem
dePauls avatar
Ja, den är nog rejält processad .

~Paul~
Citera
2011-08-16, 18:35
Medlem
Undrar en sak om majonnäs.
Det är vad jag förstått ett väldigt känsligt livsmedel och borde det inte vara mer hygieninskt med tuber istället för burkar om man nu inte skall ha en hel burk vid ett och samma tillfälle?
Som exempel på mitt antagande kan jag nämna vad som alltid utspelades hos mina f.d svärföräldrar.

Skulle vi äta räkor så åkte en majonnäsburk fram på bordet med en sked i. Gästerna riggade sina räkmackor och avslutade med en klick majo som breddes på räkorna, sedan i med skeden i burken igen.
Samma burk (som stått ute kanske en timme eller mer under supén kom på bordet nästa gång med, ibland accompanjerad av ett "morrhår" från räkan och en lite genomskinlig hinna på det översta lagret.
Jag är kanske överdrivet petig och hörde aldrig någon som blev sjuk men är det inte fräschare att köra med en tub?
Citera
2011-08-16, 18:50
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Undrar en sak om majonnäs.
Det är vad jag förstått ett väldigt känsligt livsmedel och borde det inte vara mer hygieninskt med tuber istället för burkar om man nu inte skall ha en hel burk vid ett och samma tillfälle?
Som exempel på mitt antagande kan jag nämna vad som alltid utspelades hos mina f.d svärföräldrar.

Skulle vi äta räkor så åkte en majonnäsburk fram på bordet med en sked i. Gästerna riggade sina räkmackor och avslutade med en klick majo som breddes på räkorna, sedan i med skeden i burken igen.
Samma burk (som stått ute kanske en timme eller mer under supén kom på bordet nästa gång med, ibland accompanjerad av ett "morrhår" från räkan och en lite genomskinlig hinna på det översta lagret.
Jag är kanske överdrivet petig och hörde aldrig någon som blev sjuk men är det inte fräschare att köra med en tub?

Usch. Antingen så fyller man på en mindre mängd och tar till bordet, eller så gör man det enda rätta och vevar ihop en egen majo för varje tillfälle. Givetvis kan man göra större sats och ha i kylen. Har man vant sig med hemgjord så känns den köpta rätt ofräsch oavsett om den kommer från burk eller tub.
Citera
2011-08-16, 18:56
Medlem
2 snabba frågor till middagen! När man gör hemlagad pizza, ska man köra på varmast möjliga ugn? 1x10 min eller typ 2x7? Ska "ugnsformen" vara inne tills man lastar på pizzan för att få den så varm som möjligt eller kan man lägga på pizzan och sen stoppa in den kall?
Citera
2011-08-16, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
2 snabba frågor till middagen! När man gör hemlagad pizza, ska man köra på varmast möjliga ugn? 1x10 min eller typ 2x7? Ska "ugnsformen" vara inne tills man lastar på pizzan för att få den så varm som möjligt eller kan man lägga på pizzan och sen stoppa in den kall?
Jag gör pizzan på en kall plåt, medan ugnen värms upp till 220 grader. Sen kör jag den 15-20 min (på en fals lägre än mitten) beroende på hur mkt pålägg jag har.
Finns otaliga sätt att göra, även en egen pizzatråd här men detta funkar för mig iaf, blir kanon varje gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in