Får tillägga också att jag aldrig hörttalas om att man dricker vin till semlor.
Låter som om dom kommer från någon alkoholist hem, där man dricker vin till allt
kanske en sött vitt vin skulle funka, men faan heller gör jag hetvägg på den, eller bara äter den som den är.
Vi har just gjort en redig laddning kalops och det blev massa "sås" över. Tänkte spara den, men vad för kul skulle man kunna använda den till förutom att bara reda den och ha som sås?
Svenskifiera enchiladas. Gör tunnbrödsrullar som är fyllda med gottis. Häll kalopssåsen över tunnbrödsrullarna och toppa med ost. In i ugnen på 200 grader i ca. 20 minuter. Tadah. :>
Svenskifiera enchiladas. Gör tunnbrödsrullar som är fyllda med gottis. Häll kalopssåsen över tunnbrödsrullarna och toppa med ost. In i ugnen på 200 grader i ca. 20 minuter. Tadah. :>
Finns även en väldigt enkel variant som är mycket godare i mitt tycke. Det är att låta grädden vara en separat såsbas istället för att blanda i den i pastan och den exkluderar ägg, lök och eventuellt vitlök och ost. Istället tillsätts ärtor.
Ingredienser:
Bandspagetti
Bacon (skivor)
Grädde (jag brukar köra på vispgrädde men det är valfritt. Kanske ett magrare alternativ är att föredra.)
Ärtor
Svartpeppar och salt.
Tillagning
Koka pastan
Klipp upp bacon i lagom långa skivor (några cm)
Bryn bacon (helst i en wookpanna)
Tillsätt grädde
Häll i ärtor
Salta och peppra
Låt koka upp.
Lägg upp pastan på tallriken. Häll över carbonarasåsen.
Vill man kan man ha i lite vitlök också. Och grädden kan späs ut med mjölk om man vill.
Ev. kan man riva över lite parmesanost på den färdiga rätten. Kanske en persijekvist som garnityr.
Låter inte mycket för världen men den här rätten smakar underbart! Prova gärna i liten skala först för att se vad du tycker. Bör dock inte ätas allt för ofta.
Framför allt är det billigt! Men ingen lär ropa hej över prislappen när de väl låtit smaklökarna vandra över maten. Går hem hos både vuxna och barn. Ev. kan du dela upp det i två portioner, varav en är utan ärtor eftersom vi vet hur ungar kan vara med sina grönsaker. Se till att även ha ett laktosfritt alternativ
.
jag håller med klyban .. utan att ha tillgång till storkök av nått slag så är det nästan omöjligt att servera det där så folkmassan blir nöjd.
Jag har en spis och ugn.
Citat:
Ursprungligen postat av maxoren
Förstår att det kanske är lite jobbigt när ja tänker efter..
Pannbiff med sky/lök-sås och potatismos och ärtor då? Stek pannbiffarna och håll varma i ugnen på låga grader, det är ju lätt! 2 pannbiffar PP blir typ 90 st, tar lite tid med men inte överdrivet.
Sky/lök-sås : Stek lök och lägg undan. Vispa ur stekpannan du stek i med lite vatten, samla allt i en kastrull. Sila och häll i en annan kastrul. Koka upp och tillsätt mjöl, kvantitet vet jag inte men du kan ju googla på nått recept annars. Späd med vatten och buljong (tärning eller fond på flaska). tillsätt löken mot slutet.
också svårt att få allt varmt och serve4ringsfärdig med en spis att tillgå, det i sig är ju gott men för mycket kan gå fel och jag vill inte ha en missnöjt folkmassa som väntar på köpepizzor
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Gryta av något slag stek eller kycklingfile i ugn är bra för såpass många gäster.
En bra och enkelt är kyckling, pesto på kycklingen, sen pinjenötter och lite fin skivad röd paprika, och avslutas med cräm fräs.
Serveras med taggigtelle och en grönsallad, enkelt och gott.
det var nog inte meningen det skulle bli så men där fick jag en idee jag nog kör på ...
kycklingfile i ugn med röd,gul, purjolök, svamp tomatpure soja och lite kryddor..
strimlar dom sedan i en gryta och gör sås på sky omkring dom. smaksätter med karljohansvamp och timjan... det kan nog inte slå fel.
Nu har det kokat i 2.5 timme men det är inte mört ändå!! Det bara faller isär så fort man rör köttet men det är ändå inte mört.
Ska jag koka ännu längre?
Det beror på om det är en fransyska eller en taskig framskank. 3 timmar kan säkert behövas - och såssmaken blir ju bara godare ju längre köttet får koka.