2011-02-27, 21:53
Medlem
klybans avatar
Får tillägga också att jag aldrig hörttalas om att man dricker vin till semlor.
Låter som om dom kommer från någon alkoholist hem, där man dricker vin till allt

kanske en sött vitt vin skulle funka, men faan heller gör jag hetvägg på den, eller bara äter den som den är.
Citera
2011-02-27, 22:11
Medlem
natsukashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syke555
Vi har just gjort en redig laddning kalops och det blev massa "sås" över. Tänkte spara den, men vad för kul skulle man kunna använda den till förutom att bara reda den och ha som sås?
Svenskifiera enchiladas. Gör tunnbrödsrullar som är fyllda med gottis. Häll kalopssåsen över tunnbrödsrullarna och toppa med ost. In i ugnen på 200 grader i ca. 20 minuter. Tadah. :>
Citera
2011-02-27, 22:30
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den blir trots allt bäst som sås även i fortsättningen. Mycket gott till pannbiff eller kokt kött, typ märgpipa, fransyska och liknande.

~Paul~

Så får det bli! Ska man reda av den eller blanda med grädde tro?
Citera
2011-02-27, 22:30
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natsukashi
Svenskifiera enchiladas. Gör tunnbrödsrullar som är fyllda med gottis. Häll kalopssåsen över tunnbrödsrullarna och toppa med ost. In i ugnen på 200 grader i ca. 20 minuter. Tadah. :>

Åh, det där lät inte heller så dumt!
Citera
2011-02-27, 22:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syke555
Så får det bli! Ska man reda av den eller blanda med grädde tro?
Nej, det skall inte behövas. Den är ju redd från första början.

~Paul~
Citera
2011-02-27, 22:39
Medlem
kissen_mjaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoot
Kissen mjau: Pasta carbona
.
jag håller med klyban .. utan att ha tillgång till storkök av nått slag så är det nästan omöjligt att servera det där så folkmassan blir nöjd.
Jag har en spis och ugn.
Citat:
Ursprungligen postat av maxoren
Förstår att det kanske är lite jobbigt när ja tänker efter..

Pannbiff med sky/lök-sås och potatismos och ärtor då? Stek pannbiffarna och håll varma i ugnen på låga grader, det är ju lätt! 2 pannbiffar PP blir typ 90 st, tar lite tid med men inte överdrivet.

Sky/lök-sås : Stek lök och lägg undan. Vispa ur stekpannan du stek i med lite vatten, samla allt i en kastrull. Sila och häll i en annan kastrul. Koka upp och tillsätt mjöl, kvantitet vet jag inte men du kan ju googla på nått recept annars. Späd med vatten och buljong (tärning eller fond på flaska). tillsätt löken mot slutet.
också svårt att få allt varmt och serve4ringsfärdig med en spis att tillgå, det i sig är ju gott men för mycket kan gå fel och jag vill inte ha en missnöjt folkmassa som väntar på köpepizzor

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Gryta av något slag stek eller kycklingfile i ugn är bra för såpass många gäster.

En bra och enkelt är kyckling, pesto på kycklingen, sen pinjenötter och lite fin skivad röd paprika, och avslutas med cräm fräs.
Serveras med taggigtelle och en grönsallad, enkelt och gott.
det var nog inte meningen det skulle bli så men där fick jag en idee jag nog kör på ...
kycklingfile i ugn med röd,gul, purjolök, svamp tomatpure soja och lite kryddor..
strimlar dom sedan i en gryta och gör sås på sky omkring dom. smaksätter med karljohansvamp och timjan... det kan nog inte slå fel.
Citera
2011-03-03, 00:37
Medlem
natsukashis avatar
Jag vill lära mig att skala potatis och äpplen snyggt med kniv, mest för att kunna det faktiskt. Någon som har några bra tips för det här?
Citera
2011-03-03, 13:08
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natsukashi
Jag vill lära mig att skala potatis och äpplen snyggt med kniv, mest för att kunna det faktiskt. Någon som har några bra tips för det här?

Hehe varför vill du kunna det?

Är väl övning som ger färdighet även där

En fråga!:

Jag håller på att koka älggryta, man ska koka den en aningen längre än nöt va?

Ska jag sikta in mig på typ 3 timmar eller hur länge brukar ni koka?
Citera
2011-03-03, 15:01
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Nu har det kokat i 2.5 timme men det är inte mört ändå!! Det bara faller isär så fort man rör köttet men det är ändå inte mört.

Ska jag koka ännu längre?
Citera
2011-03-03, 15:11
Bannlyst
Fp
Citera
2011-03-03, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
Nu har det kokat i 2.5 timme men det är inte mört ändå!! Det bara faller isär så fort man rör köttet men det är ändå inte mört.

Det beror på om det är en fransyska eller en taskig framskank. 3 timmar kan säkert behövas - och såssmaken blir ju bara godare ju längre köttet får koka.
Citera
2011-03-03, 15:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
Nej. Din gryta är färdig. Viltkött har tyvärr den karaktär som du beskriver. Det gäller att anpassa tillagningsmetod och styckningsdetalj.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in