Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-10, 13:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
...för allt det grumliga är ju smutsen så att säga...
Nja, det är väl stärkelse, inte smuts.
Citera
2011-08-10, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Om det är basmati och jasmin vi pratar om.
Skölj noga, kanske så mycket som tio minuter, finns mer skit i rispåsarna än man kan tänka sig många gånger.
Lägg riset i kallt vatten i kylskåpet, gärna över natten med det är lite overkill.
Släng ner riset i stora mängder kokande vatten (sänk sedan värmen, det ska inte koka upp igen), skumma av hela tiden (brukar inte bli så mycket om man sköljer och har det i vatten under lång tid. Rejält med salt.
Sila riset när den är halvklar och ånga det sedan tills riset är klart, brukar ta en halvtimme ungefär men beror helt på.
Valfritt är att låta en smörklick smälta ner över riset medans det ångar, mer än välsmakande men passar inte till alla maträtter direkt.

Detta är bara, förenklat men ändå, ett bra sätt att koka ris. Detta är en persisk variant (folk kan göra lite olika, men samma grunder). Att bara koka riset och sen äta....skitvidrigt.
Råris däremot, det är bara att koka och sila av.

Eh... Det är det yttre lagret av stärkelse (amylos) som försvinner när man sköljer riset. Eventuellt smuts är råttbajs och mögel, som sköljs bort relativt lätt. Huruvida riset bör ligga i blöt innan man kokar har att göra med hur mycket tuggmotstånd och kornintegritet man vill ha.

Själv är jag ute efter 1. renhet 2. inget klibb och 3. mjukt ris när jag kokar ris. Min fuskmetod är att lägga riset i finmaskigt durkslag och låta kranen skölja medan jag förbereder annat (typ buljongen riset skall kokas i). 5-10 minuter räcker för att allt fritt amylos skall sköljas bort samtidigt som vattnet penetrerar ythöljet och gör det lättare för kokningen att komma åt amylopektinkärnan i riskornen. Det som folk ofta missar i sammanhanget är att salt och olja vid riskokning är väldigt viktigt för de flesta sorters ris (asiatiska länder som äter klibbigt ris med ätpinnar undantaget).
Citera
2011-08-10, 23:16
Medlem
stromens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stromen
Jag har ett tips till ett bra recept för dem med lite pengar som vill baka otroligt gott bröd!

Allt man behöver är mjöl och vatten, mängd beroende på vad ni har för smak..

gör "bullar" av degen och sätt på en plåt som sedan sätts in i ugnen på valfri värme, helst hög värme och ha inne den i ugnen tills den typ har stelnat. Sen är det bara att skära upp skiten och dra på lite smör och kanske lite jordgubbssylt!

Funkar så klart bäst mitt på natten efter krogen och några spliffar, tillför ju många skratt under "till lagningen" som ni kanske kan förstå, men det funkar i alla fall!
Men gör inte detta när ni är ensamma, det är bara fel..
Citera
2011-08-11, 20:02
Medlem
Vad kan jag baka ihop för drink eller måltid hemma som innehåller extremt mycket kalorier?
Citera
2011-08-11, 20:16
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningscared
Vad kan jag baka ihop för drink eller måltid hemma som innehåller extremt mycket kalorier?
Det mest energitäta du har hemma är troligen matolja, men det är inte särskilt gott. Smör ligger väl också rätt bra till. Får man fråga vad syftet är?
Citera
2011-08-11, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det mest energitäta du har hemma är troligen matolja, men det är inte särskilt gott. Smör ligger väl också rätt bra till. Får man fråga vad syftet är?

Har sjuk abstinens på nikotin och jag tror det dämpas lite om jag får i mig så mycket som möjligt
Citera
2011-08-11, 22:34
Medlem
hur lyckas man få kyckling mör i grytor där man bryner kycklingen först? Kokar man kyckling i 30 minuter blir den ju skittorr. Eller ja, kokar JAG kyckling i 30 min så.... Hur gör man? Principen på nötkött att det tillslut blir så mört att det faller sönder verkar inte funka på kyckling?
Citera
2011-08-12, 00:11
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Eh... Det är det yttre lagret av stärkelse (amylos) som försvinner när man sköljer riset. Eventuellt smuts är råttbajs och mögel, som sköljs bort relativt lätt. Huruvida riset bör ligga i blöt innan man kokar har att göra med hur mycket tuggmotstånd och kornintegritet man vill ha.

Själv är jag ute efter 1. renhet 2. inget klibb och 3. mjukt ris när jag kokar ris. Min fuskmetod är att lägga riset i finmaskigt durkslag och låta kranen skölja medan jag förbereder annat (typ buljongen riset skall kokas i). 5-10 minuter räcker för att allt fritt amylos skall sköljas bort samtidigt som vattnet penetrerar ythöljet och gör det lättare för kokningen att komma åt amylopektinkärnan i riskornen. Det som folk ofta missar i sammanhanget är att salt och olja vid riskokning är väldigt viktigt för de flesta sorters ris (asiatiska länder som äter klibbigt ris med ätpinnar undantaget).

Jag vet. Kände inte att man behövde gå in så jävla mycket på förklaringen bara.
Sköljs bort lätt kanske, men vi är olika känsliga och jag sköljer gärna mer än för mycket.

Olja glömde jag nämna.
Citera
2011-08-12, 00:15
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
Alltså, är det bara jag som tycker det är mycket jobb för att koka ris?
Okej, att det inte är så lätt alla gånger för folk att koka ris utan att det blir överkokt är en sak för ofta tycker jag när man blir bjuden på mat att riset känns överkokt..
Jag sköljer mitt ris tills jag ser att vattnet är så gott som rent igen när det kommer igenom, för allt det grumliga är ju smutsen så att säga, och det kan man skölja i minst 5 min ibland.
Jag provar mig fram genom att smaka på riset, sen häller jag av allt i en sil och låter det rinna av. Sen i kastrullen igen och låta det ånga lite.

Egentligen inte. Handlar mer om att vara mer eller mindre varsam beroende på situation.
Är det släktmiddag så är det ett jäkla jobb visserligen, äter du själv så är det inte så noga med brytna riskorn, varsamhet osv.
Men visst, det är inte som att koka pasta direkt.

Nästa gång, prova att sila av riset när det fortfarande finns en hård (!) kärna i riset. Med andra ord kraftigt underkokt.
Ånga från det stadiet, men betydligt längre tid. Går inte att misslyckas om man inte är omöjlig.
Senast redigerad av SvenEricTheGamble 2011-08-12 kl. 00:19.
Citera
2011-08-12, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
hur lyckas man få kyckling mör i grytor där man bryner kycklingen först? Kokar man kyckling i 30 minuter blir den ju skittorr. Eller ja, kokar JAG kyckling i 30 min så.... Hur gör man? Principen på nötkött att det tillslut blir så mört att det faller sönder verkar inte funka på kyckling?

Pröva att låta grytan puttra under lock på låg värme under längre tid. Det är det vedertagna sättet att få saftig kyckling i coq au vin, kyckling marengo osv. Köttet ska inte disintegrera utan bara ha lätt att släppa från benet. Vilket är en fråga om tid och inte innertemperatur. Om du använder bröstfiléer kan det vara lite knepigare, marinering kan tänkas hjälpa där.
Citera
2011-08-12, 02:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningscared
En bea.
Citera
2011-08-12, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
En bea.

Som är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto