Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-17, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
2 snabba frågor till middagen! När man gör hemlagad pizza, ska man köra på varmast möjliga ugn? 1x10 min eller typ 2x7? Ska "ugnsformen" vara inne tills man lastar på pizzan för att få den så varm som möjligt eller kan man lägga på pizzan och sen stoppa in den kall?

Beror på hur lik en pizzeriapizza du vill att den ska vara. Ugnarna på sådana håller extremt hög temperatur. Vissa köper "pizzastenar" att lägga på ugnsgallret för att imitera en pizzeriaugn. Heston Blumenthals tips för pizzabagare i hemmet är att sätta ugnen på max med en stor gjutjärnspanna med botten uppåt inuti. Sedan ska man låta ugnen stå på max tills pannan är genomvarm, och sedan lägga pizzan ovanpå. Ska tydligen inte ta mer än en eller ett par minuter förrän den är klar om pizzabotten är tunn.

I praktiken så gör det nog inte så stor skillnad. Jag kan tänka mig att en varm botten framförallt gör att tillagningstiden blir kortare. Någon större smakskillnad lär man inte känna oavsett hur man lagar pizzan hemma sålänge ugnstempen är satt på max.
Citera
2011-08-17, 17:52
Medlem
u_n_mes avatar
När man är utomlands tex. Spanien och beställer in tex skaldjurs paella så får man in grillade räkor i maten som inte alls är skalade. Hur är det tänkt att man ska äta dessa? ska man verkligen ner med fingrarna i maten och skala den för hand? Fattar inte. Har varit med om detta i sverige också man oftast då så är bara stjärten kvar vilket jag också finner onödigt. Vad är vittsen?
Citera
2011-08-17, 18:09
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Beror på hur lik en pizzeriapizza du vill att den ska vara. Ugnarna på sådana håller extremt hög temperatur. Vissa köper "pizzastenar" att lägga på ugnsgallret för att imitera en pizzeriaugn. Heston Blumenthals tips för pizzabagare i hemmet är att sätta ugnen på max med en stor gjutjärnspanna med botten uppåt inuti. Sedan ska man låta ugnen stå på max tills pannan är genomvarm, och sedan lägga pizzan ovanpå. Ska tydligen inte ta mer än en eller ett par minuter förrän den är klar om pizzabotten är tunn.

I praktiken så gör det nog inte så stor skillnad. Jag kan tänka mig att en varm botten framförallt gör att tillagningstiden blir kortare. Någon större smakskillnad lär man inte känna oavsett hur man lagar pizzan hemma sålänge ugnstempen är satt på max.

Det är till och med så att Heston menar att en pizza måste tillagas på under två minuter för att vara bra, och därför torrkör han pannan på högsta värme på spisen i en halvtimme innan han har in den i ugnen så högt det går. Där ska pannans värme och grillfunktionen i ugnen ge den temperatur som krävs för att klara två minutersgränsen.
Citera
2011-08-17, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
När man är utomlands tex. Spanien och beställer in tex skaldjurs paella så får man in grillade räkor i maten som inte alls är skalade. Hur är det tänkt att man ska äta dessa? ska man verkligen ner med fingrarna i maten och skala den för hand? Fattar inte. Har varit med om detta i sverige också man oftast då så är bara stjärten kvar vilket jag också finner onödigt. Vad är vittsen?

Efter att ha observerat luttrade räksvullare i Medelhavsländer och Asien har jag (någorlunda) lärt mig att äta räkor som många av de gör, dvs "skala" dem i munnen. In med räkans bakdel i munnen med magsidan inåt, styr position med tändernas insida och tunga för att sedan gradvis pressa ut räkstjärten ur skalen (räkan ska ploppa ut på magsidan och inte i ändarna). Folk som är riktigt bra på det förstör inte ens skalet, utan ut kommer något som liknar en hel fast tom räka.

Själv stör jag mig mer på musslor i paella o.dyl. Blåmusslor är lättfixade, men sånadära små hjärtmusslor, minivongole osv är verkligen inte värda besväret.
Citera
2011-08-18, 02:01
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Efter att ha observerat luttrade räksvullare i Medelhavsländer och Asien har jag (någorlunda) lärt mig att äta räkor som många av de gör, dvs "skala" dem i munnen. In med räkans bakdel i munnen med magsidan inåt, styr position med tändernas insida och tunga för att sedan gradvis pressa ut räkstjärten ur skalen (räkan ska ploppa ut på magsidan och inte i ändarna). Folk som är riktigt bra på det förstör inte ens skalet, utan ut kommer något som liknar en hel fast tom räka.

Själv stör jag mig mer på musslor i paella o.dyl. Blåmusslor är lättfixade, men sånadära små hjärtmusslor, minivongole osv är verkligen inte värda besväret.

Suck... på riktigt? Hur kan sådana maträtter överleva på turistorter? Tror inte det är många västerlänningar som behärskar detta och knappast någon som föredrar det. Man ska nog vara bra duktig på detta innan man aktivt väljer att ha oskalade räkor i maten. Själv har jag börjat lära miga tt afråga efter "pelados gambas"
Citera
2011-08-18, 09:18
Medlem
Citat:

Det är inte smaken som påverkas mest, utan konsistensen. En tunn pizza bakad på stenhäll får en knaprig botten, själva undersidan får en skorpa, vilket somliga av oss tycker är väldigt läckert. Sådana ugnar brukar hålla en temperatur som ligger över 300 grader.
Citera
2011-08-18, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Suck... på riktigt? Hur kan sådana maträtter överleva på turistorter? Tror inte det är många västerlänningar som behärskar detta och knappast någon som föredrar det. Man ska nog vara bra duktig på detta innan man aktivt väljer att ha oskalade räkor i maten. Själv har jag börjat lära miga tt afråga efter "pelados gambas"

Jag hoppas att jag inte ruckar din världsbild allt för mycket nu, men spanjorer anses normalt vara lika mycket västerlänningar som svenskar är.
Citera
2011-08-18, 12:08
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Jag hoppas att jag inte ruckar din världsbild allt för mycket nu, men spanjorer anses normalt vara lika mycket västerlänningar som svenskar är.

Haha sant. fel ordval.
Citera
2011-08-23, 00:26
Medlem
torrenttobbes avatar
Behöver hjälp!
Kan jag göra porterstek i en vanlig kastrull? Eller behöver jag en gjutjärnsgryta?
Citera
2011-08-23, 00:59
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Behöver hjälp!
Kan jag göra porterstek i en vanlig kastrull? Eller behöver jag en gjutjärnsgryta?

Självklart!
Jag gör det i en stor rostfri pastagryta.
Citera
2011-08-23, 01:17
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Självklart!
Jag gör det i en stor rostfri pastagryta.
Där ser man, då är trerättersmiddagen imorgon räddad
Förresten hur låter champinjonsoppa som förrätt
Porterstek som huvudrätt och Tobleronemuffins som efterrätt?
Något som inte passar in?
Citera
2011-08-23, 19:55
Medlem
Köpte sallad och fick 2 st bröd "på köpet". Första spontana tanken var att det var pitabröd. Men pitabröd ser ju annorlunda ut. Så vad tusan är detta för typ av bröd, och är det tänkt att man ska ha fyllning i dem?

http://imageshack.us/photo/my-images/405/sam0050p.jpg/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in