Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
När man är utomlands tex. Spanien och beställer in tex skaldjurs paella så får man in grillade räkor i maten som inte alls är skalade. Hur är det tänkt att man ska äta dessa? ska man verkligen ner med fingrarna i maten och skala den för hand? Fattar inte. Har varit med om detta i sverige också man oftast då så är bara stjärten kvar vilket jag också finner onödigt. Vad är vittsen?
Efter att ha observerat luttrade räksvullare i Medelhavsländer och Asien har jag (någorlunda) lärt mig att äta räkor som många av de gör, dvs "skala" dem i munnen. In med räkans bakdel i munnen med magsidan inåt, styr position med tändernas insida och tunga för att sedan gradvis pressa ut räkstjärten ur skalen (räkan ska ploppa ut på magsidan och inte i ändarna). Folk som är riktigt bra på det förstör inte ens skalet, utan ut kommer något som liknar en hel fast tom räka.
Själv stör jag mig mer på musslor i paella o.dyl. Blåmusslor är lättfixade, men sånadära små hjärtmusslor, minivongole osv är verkligen inte värda besväret.