Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-29, 00:38
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av centrinello
okey tack för tipsen!
Jag gjorde pytt ett par gånger som bestod enbart av en massa julkorvar jag fått som jul-presenter på företaget osv. Typ ölkorvar, medwurstar och en myriad med varianter som fanns i julkorgar (och lök, stekt potatis mm såklart). Satan vilka goda pyttar det vart på det! Det går inte att beskriva om man inte smakat. Så det är ett starkt tips till alla som får en massa konstiga korvar som ligger i månader i kylskåpet och sen kastas. Gör en pytt på det!
Citera
2010-10-29, 00:53
Medlem
Hellbeards avatar
Hur håller sig våfflor i kyl, förlorar de allt vad gäller frasighet? Funderar på att göra nu och låta de stå inne tills imorn morron.
Citera
2010-10-29, 00:55
Bannlyst
Har fått för mig att räkor inte får säljas råa i Sverige, men köpte nyligen tigerräkor, och dom var råa. Så får räkor bara säljas tillagade eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2010-10-29, 00:56
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbeard
Hur håller sig våfflor i kyl, förlorar de allt vad gäller frasighet? Funderar på att göra nu och låta de stå inne tills imorn morron.
Japp. Frasigheten försvinner. Har provat plasta in osv men utan att lyckas behålla den. Våfflor vinner nog på att serveras så fort som möjligt.
Citera
2010-10-29, 02:53
Bannlyst
Hej, finns det någon här som vet vad biffraskött är? Det är nötkött så mycket vet jag men innebär det något speciellt när det står biffraskött?
Citera
2010-10-29, 03:50
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borjeboy
Hej, finns det någon här som vet vad biffraskött är? Det är nötkött så mycket vet jag men innebär det något speciellt när det står biffraskött?

Det är kött från raser som föds upp enbart för köttets skull. Vanliga biffraser är charolais, simmental, angus och limousin.
Citera
2010-10-29, 10:24
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkohol
Har fått för mig att räkor inte får säljas råa i Sverige, men köpte nyligen tigerräkor, och dom var råa. Så får räkor bara säljas tillagade eller är jag helt ute och cyklar?

Aldrig hört om nåt sånt förbud. Jag tror bestämt att du är ute och cyklar
Citera
2010-10-29, 13:21
Medlem
wedges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbeard
Som nämnt ovan så håller de sig inte frasiga så ska du äta de "som vanligt" så gör de sig bäst nygräddade, men överblivna våfflor kan sparas i kylskåp några dagar och ätas kalla med smör och ost till fikat.
Citera
2010-10-29, 17:21
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Det är kött från raser som föds upp enbart för köttets skull. Vanliga biffraser är charolais, simmental, angus och limousin.

Jag glömde den kanske mest kända biffrasen, Belgisk blå.
Citera
2010-10-29, 17:27
Medlem
lendrygghs avatar
Inte en direkt matfråga, men hur sjutton handdiskar man bäst ett durkslag? Hur jag än vrider och vänder i handfatet så blir det oljigt och glansigt i slutändan; spelar ingen roll hur noggrann jag än är.
Citera
2010-10-29, 18:22
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Inte en direkt matfråga, men hur sjutton handdiskar man bäst ett durkslag? Hur jag än vrider och vänder i handfatet så blir det oljigt och glansigt i slutändan; spelar ingen roll hur noggrann jag än är.

Varför diskar du i handfatet? Är durkslaget i plast? Prova varmare vatten och mer diskmedel. Vissa plastmaterial (i exempelvis IKEA:s bunkar) är rena fettmagneterna. Stoppar man ned dem i diskvatten som är lite flottigt blir de aldrig riktigt rena. Då krävs nytt vatten och diskmedel. Hoppas detta kan hjälpa dig!
Citera
2010-10-30, 17:40
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Varför diskar du i handfatet?
Av olika anledningar är jag förvisad att sköta min disk där för ett tag framöver.
Citat:
Är durkslaget i plast? Prova varmare vatten och mer diskmedel. Vissa plastmaterial (i exempelvis IKEA:s bunkar) är rena fettmagneterna. Stoppar man ned dem i diskvatten som är lite flottigt blir de aldrig riktigt rena. Då krävs nytt vatten och diskmedel. Hoppas detta kan hjälpa dig!
Jag tackar varmt för tipset, skall tillämpas nästa gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in