Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-07, 11:55
Medlem
MissMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mariolina
Ska laga detta till förätt idag http://www.tasteline.com/recept/Minivasterbottenspaj_med_sikrom (mini västerbottenostpajer). i Recpetet anges kesella 10%, var precis i butiken och ALL kesella 10% är slutsåld. Fanns endast den med 1% fetthalt kvar. Har en burk med kvarg 4.2% fett från Lidl i kylskåpet, ska jag använda denna alternativt funkar 1% ?

Hoppas verkligen på svar, annars måste jag börja tänka om... lite sent nu.

Det borde funka, blir kanske lite torrare i smaken. Kvarg och kesella är samma sak =).
Jag hade nog tagit 4,2%-aren.

Lycka till och Glad Påsk
Citera
2012-04-09, 18:23
Medlem
Powens avatar
Hur lång tid tar det på ungefär att tina upp 500g köttfärs i en bunke med kallt vatten?
Citera
2012-04-09, 18:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powen
Hur lång tid tar det på ungefär att tina upp 500g köttfärs i en bunke med kallt vatten?
Det beror på om det är en stor klump, eller ett platt paket. Vad ska du göra? Inte säkert att den behöver tinas innan. Färssås går att göra på fryst färs, har du tänkt dig "biffar" kan man halvtina och sedan skära i "biffar" som man kryddar.
Citera
2012-04-10, 00:47
Medlem
Jag ska göra en dadelpuré imorgon, vilket det i receptet ska vara 1 dl rödvin i. Jag har varken vin hemma eller ork att åka till systemet. Kan man ersätta med lite citronsaft? För det är väl ändå syran man ska åt? I receptet ska det på 200 g dadlar vara 2,5 dl hönsbuljong och 1 dl vin. Tänkte isåfall ta 3 dl hönsbuljong och lite citronsaft. Kommentarer?
Citera
2012-04-10, 08:11
Medlem
Dirges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Vad brukar ni använda sambal oelek till? Köpte en burk för den är ju rätt omtalad här. Passar den till lasagne tror ni?
Googla på sambal kotletter så får du en höjdare, den såsen blir magisk o sen e det väldigt lätt att laga till.
Citera
2012-04-10, 09:34
Medlem
64550.s avatar
När jag kokar ägg så spricker skalet alltid och äggen blir mongo, hur kokar man ägg utan att skalen spricker? jag har testat att he salt i vattnet även att lägga ner en sked i vattet.. inget funkar. hjälp
Citera
2012-04-10, 10:13
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64550.
När jag kokar ägg så spricker skalet alltid och äggen blir mongo, hur kokar man ägg utan att skalen spricker? jag har testat att he salt i vattnet även att lägga ner en sked i vattet.. inget funkar. hjälp
hur kokar du dem? när jag kokar så är jag noga med att det inte ska stormkoka, för då lyfts äggen upp och faller ner i lastrullen och går sönder. inbillar jag mig.
Citera
2012-04-10, 11:03
Medlem
64550.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
hur kokar du dem? när jag kokar så är jag noga med att det inte ska stormkoka, för då lyfts äggen upp och faller ner i lastrullen och går sönder. inbillar jag mig.

kan väl vara det, fyller kastrull med vatten,lägger i ägg, sätter på högsta värmen, låter det koka upp, sen låter det va i några minuter, tar bort och låter det svalna
Citera
2012-04-10, 11:15
Medlem
kissen_mjaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64550.
Om jag får spekulera, du tar äggen direkt från kyllen och slänger i kokande vatten?
Citera
2012-04-10, 11:36
Medlem
Mala köttfärs av fläskkotlett som bas.
Funkar det?
Citera
2012-04-10, 12:13
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishtank
Mala köttfärs av fläskkotlett som bas.
Funkar det?

Det går lättare om du tar bort benet innan du stoppar in kotletterna i köttkvarnen.
Färsen blir väldigt mager om kotletterna inte har en rejäl fettkappa. Om du gör köttbullar eller järpar finns risken att de blir torra.
Citera
2012-04-10, 12:24
Medlem
Självklart är det benfri vi pratar om.
Aja prövar på ett kilo och ser hur torrt det blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in