Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-16, 18:20
Medlem
flashgrenades avatar
Har förstått att äkta wasabi verkar vara en omöjlighet att få tag i i Sverige men jag nöjer mig gott och väl med vanlig "svensk sushibar wasabi".

Är det på burk eller tub? Står det kylt? Finns det endast i mer exotiska butiker eller var hittar man egentligen wasabi?
Citera
2015-03-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Har förstått att äkta wasabi verkar vara en omöjlighet att få tag i i Sverige men jag nöjer mig gott och väl med vanlig "svensk sushibar wasabi".

Är det på burk eller tub? Står det kylt? Finns det endast i mer exotiska butiker eller var hittar man egentligen wasabi?

I alla affärer på asiatiska hyllan, japanska sortimentet. Inte kylt
Citera
2015-03-16, 20:38
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Typ i hyllan med utländska varor, Lidl har när dom kör sina asiatiska veckor (brukar finnas kvar långt efter att dom är slut).
Citera
2015-03-17, 08:05
Medlem
christerys avatar
Citat:

Den jag köpte tenast var i tub (inte kyld) och då jag inte hittade den (BigC i maha sarakham) så frågade jag helt sonika personalen. Fungerar ypperligt om man blandar den med soja och käkar crabsticks doppade i geggan/såsen som kvällssnacks.

Kan nog stämma att den var bland utländska varor, men det är inte så jäkla enkelt att identifiera "utländska hyllan" när jag är utomlands - i Sverige borde det gå lättare.

Så tipset är - fråga personalen om du inte hittar den.
Citera
2015-03-17, 11:05
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Lät väldigt gott, skall testas. En liten fråga bara, skall man inte bryna steken?

Ursäkta för sent svar här

Jag har inte brynt när jag gjort och tycker det blir bra. Att man vänder den gör att den får som en liten nästan marinerad yta, det blir väldigt gott Jag skulle kunna tänka mig att köttet suger åt sig smakerna bättre när man inte gett det en stekyta men jag är ingen expert så det är bara en gissning.
Citera
2015-03-18, 13:59
Medlem
HatarAftonblaskans avatar
Någon som har något bra recept på Pasta Roma? Ica tog ju bort det för några år sedan
Citera
2015-03-19, 16:31
Medlem
Hejsan alla glada matlagare här på flashback!

Nu är det såhär att jag och min flickvän hade tänkt oss att laga plankstek imorgon kväll. Potatismos och såsen ordnar vi nog utan problem.

Har dock lite funderingar som jag hoppas att någon vänlig själ kan svara på.

Min flickvän vill ha kyckling medans jag vill ha ryggbiff, när borde dessa gå in i ugnen och på vilken temperatur? Vi har ingen termometer men skulle vilja ha dom färdiga ungefär samtidigt så att kycklingen är färdiglagad och köttet runt medium.

Kan man lägga in grönsakerna tillsammans med köttet eller ska man låta köttet ligga i ugnen en stund först? Hade tänkt oss lite klassiska grejer så som sparris, broccoli, morot, paprika etc.

Vore jättebra om någon hade ett enkelt svar på detta!
Citera
2015-03-19, 17:28
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stawlsajmon
Hejsan alla glada matlagare här på flashback!

Nu är det såhär att jag och min flickvän hade tänkt oss att laga plankstek imorgon kväll. Potatismos och såsen ordnar vi nog utan problem.

Har dock lite funderingar som jag hoppas att någon vänlig själ kan svara på.

Min flickvän vill ha kyckling medans jag vill ha ryggbiff, när borde dessa gå in i ugnen och på vilken temperatur? Vi har ingen termometer men skulle vilja ha dom färdiga ungefär samtidigt så att kycklingen är färdiglagad och köttet runt medium.

Kan man lägga in grönsakerna tillsammans med köttet eller ska man låta köttet ligga i ugnen en stund först? Hade tänkt oss lite klassiska grejer så som sparris, broccoli, morot, paprika etc.

Vore jättebra om någon hade ett enkelt svar på detta!
Jag skulle inte köra in köttet på plankan utan köra plankan med mos och vad ni nu har på, och sen steka biffen i panna och lägga på plankan i efterhand, när moset är klart.
Kycklingen skulle jag steka i ugn före plankan och sen varmhålla i folie typ.
Citera
2015-03-19, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag skulle inte köra in köttet på plankan utan köra plankan med mos och vad ni nu har på, och sen steka biffen i panna och lägga på plankan i efterhand, när moset är klart.
Mycket bra tips. Så hade jag gjort med.
Citera
2015-03-20, 02:20
Medlem
Hade vatten i min teflonstekpanna för att det skulle förenkla vid diskning, men glömde att diska den så den har stått med vatten i i ett dygn. Är det något problem eller bara att använda på nu när den är diskad?
Senast redigerad av MikaelHeller 2015-03-20 kl. 02:24.
Citera
2015-03-20, 09:05
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelHeller
Hade vatten i min teflonstekpanna för att det skulle förenkla vid diskning, men glömde att diska den så den har stått med vatten i i ett dygn. Är det något problem eller bara att använda på nu när den är diskad?

Vill igen påpeka att jag inte är någon expert.. Men så som du just beskrev har jag i princip satt i system att göra i minst 5 år nu och jag har inte dött av det så det ska nog inte vara några problem

Om teflonet börjat flaga lite i pannan bör du nog byta ut den.. Annars lär det ju knappast vara någon risk, möjligtvis förkortar det livslängden på pannan bara.
Citera
2015-03-20, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt

Tack för tipset, blev mycket lyckat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in