Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-18, 14:47
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det står sås i receptet, men det blev kola? Frågar för att jag ska göra någon smarrig kola till jul, och undrar om jag kan använda receptet.

Det är två olika recept, ju. Mitt recept på kola (till pajen) lyder likt följande;

2 1/4dl vispgrädde
2 1/4dl socker
2 1/4dl sirap
300g smör.

Koka grädde, socker och sirap i ca 20 min eller tills du tycker att det blir lagom resultat när du gör kulprovet. Lägg i smör. Häll upp i formar.
Citera
2011-12-18, 14:51
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Du kan ju försöka skeda ur lite grädde, men du skedar väl tyvärr ur en hel massa smak då.

Jo, men det finns ju smak i det som finns kvar också?
Citera
2011-12-18, 14:58
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
Jo, men det finns ju smak i det som finns kvar också?

Japp, men lite ströbröd, några extra ansjovisar och en rejäl snaps till jansonen - Ingen märker att den är lite vattnig. Dom funderar på ströbrödet på toppen och fiskarna. Hinner du så griljera den, då glömmer dom allt annat. Kanske 2 snapsar, om den är riktigt dålig.
Citera
2011-12-18, 15:03
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Japp, men lite ströbröd, några extra ansjovisar och en rejäl snaps till jansonen - Ingen märker att den är lite vattnig. Dom funderar på ströbrödet på toppen och fiskarna. Hinner du så griljera den, då glömmer dom allt annat. Kanske 2 snapsar, om den är riktigt dålig.

Jag smakade på den nu och den är riktigt jävla god! Så jag skiter faktiskt i om den är lite vattnig
Den grädden som är "över" är också så god att man nog inte bryr sig. Men jag tar med en flaska O.P. för säkerhets skull!
Citera
2011-12-18, 15:05
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Jag smakade på den nu och den är riktigt jävla god! Så jag skiter faktiskt i om den är lite vattnig
Den grädden som är "över" är också så god att man nog inte bryr sig. Men jag tar med en flaska O.P. för säkerhets skull!
Låter som en bra plan!

Själv är jag så förtjust i Jansson att jag skulle kunna dricka den om det kniper.
Citera
2011-12-18, 15:12
Medlem
Citat:
Hellre lite rinnig än torr.
Jag kör alltid på ren vispgrädde, häller på så det nästan går upp till potatisen men inte täcker helt.
Ett tips är att steka löken rätt hårt innan, ger en helt annan smak och löken vätskar sig inte sen under gräddningen.
Citera
2011-12-18, 15:13
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Det är två olika recept, ju. Mitt recept på kola (till pajen) lyder likt följande;

2 1/4dl vispgrädde
2 1/4dl socker
2 1/4dl sirap
300g smör.

Koka grädde, socker och sirap i ca 20 min eller tills du tycker att det blir lagom resultat när du gör kulprovet. Lägg i smör. Häll upp i formar.
Oj, det var en rejäl sats. Inte undra på att det tog tid att koka den till kola.
Behöver du verkligen så mycket? Det måste ju vara en jätteform du använder till pajen.

Mitt recept lyder som så och den räcker till en paj modell större...
2 dl grädde
2 dl ljus sirap
1 dl socker
1 dl farinsocker eller muscovatsocker
2 tsk vaniljsocker
100 gr smör

Ibland har jag även i lite kakaopulver ca 2 msk och då tar jag lite extra smör, men inte så mycket.
Jag brukar även koka min kola i traktörpannan, och då går det fort, ca 10-12 minuter.
Senast redigerad av Byline 2011-12-18 kl. 15:15.
Citera
2011-12-18, 15:23
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Oj, det var en rejäl sats. Inte undra på att det tog tid att koka den till kola.
Behöver du verkligen så mycket? Det måste ju vara en jätteform du använder till pajen.

Mitt recept lyder som så och den räcker till en paj modell större...
2 dl grädde
2 dl ljus sirap
1 dl socker
1 dl farinsocker eller muscovatsocker
2 tsk vaniljsocker
100 gr smör

Ibland har jag även i lite kakaopulver ca 2 msk och då tar jag lite extra smör, men inte så mycket.
Jag brukar även koka min kola i traktörpannan, och då går det fort, ca 10-12 minuter.

Jag gillar kola ^^
Citera
2011-12-18, 15:28
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Jag gillar kola ^^
Hehe... En anledning så god som någon.
Citera
2011-12-18, 15:38
Medlem
christerys avatar
Citat:

Du kommer inte att misslyckas, den som kommer med OP och jansson är alltid välkommen.
Citera
2011-12-18, 16:23
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Du kommer inte att misslyckas, den som kommer med OP och jansson är alltid välkommen.

Hehe, det är det jag räknar med!
Citera
2011-12-18, 19:19
Medlem
sp3tts avatar
När vi ändå är inne på Janssons, kan man ersätta ansjovisen med tonfisk eller något? Visst, det blir nog inte samma sak, men som fattig student sved det lite i plånboken när en burk med 80 g fisk kostade 20 kronor. Med lite kryddor borde man väl kunna komma ganska nära till ett lite rimligare kilopris?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in