Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-01-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag brukar oftast köpa stekar och entrecote och sånt. Högrev brukar jag inte köpa.

Över 300F, alltså 148C, finns det en risk att få cancer i urinblåsan.

http://www.cancer.gov/cancertopics/factsheet/Risk/cooked-meats

http://www.epochtimes.se/Hart-grillat-koett-oekar-risken-foer-urinblasecancer-a19161.html

Stekt kött är ingen förutsättning för cancer i urinblåsan men det förefaller öka risken något. Cirka 40-50/100 000 drabbas av den sortens cancer i Sverige, alltså 0,4 ‰, de allra flesta över 65. Att undvika stekt kött ter sig inte som den mest effektiva åtgärd någon kan vidta för att minska sin cancerrisk, men du gör förstås som du vill.

Till din fråga. Visst går det att koka hela bitar av kött, både av nöt och fläsk. Koka gärna i buljong och/eller buljong.
Citera
2015-01-07, 23:45
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Är väl nån typ av stärkelse som maizena eller liknande, pudding och omelett är vad jag kan påminna mig att jag hört den användas till. Du får ge dig på receptjakt.

Du gör som jag och köper nåt som ser spännande ut, kliade mig lite i skallen första gången jag köpte fryst bläckfisk. Trodde ju den skulle vara rensad och färdig - nähädu ett isblock med infrysta "tomteluvor" och inte stod det nåt i mina kokböcker heller om bläckfisk. Detta var innan Internet var poppis så jag fick liksom läsa och gissa från paketet. Chansa och faktiskt så blev det inte så tokigt.

Men nu har jag lärt mig, tänk en extra gång innan... Det är ju synd att förstöra mat åxå, fast nog köpte jag ju en burk ajvar åxå för nåt år sen utan att ha en plan. Passade jäkligt bra på varma mackor märkte jag - om det sen är vad jag skulle haft den till vetefan.

Men du får nog sikta in dig på en efterrätt, eller nånstans där gelatin skulle använts.

Tack för svaret, kul att det finns fler som vågar prova nya saker. Att göra någon sorts omelett eller pannbröd av tapiocan verkar vara intressant. Så det ska jag prova längre fram. Igår blev det bara att koka den i en lag utav blåbär, kanel och ett kryddigt te jag köpte i Turkiet. Det blev en intressant och helt okej gegga av det hela. Men det går nog att finslipa en del.
Citera
2015-01-08, 10:54
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Fick en elektrisk Juicepress i julklapp. Jävla skit tror jag. Apelsiner är ju bättre att äta
som de är. Så får man i sig mer av...det som är i apelsiner ( minns ej men bättre att käka dem hela ).

Har en ungkarl nytta av en elektrisk Juicepress eller? Går det få användning av den?
Man blandar frukt i den liksom?

Kanske starta en tråd i fordon också. Bygga nåt av skiten.
Senast redigerad av BeeGeesnose 2015-01-08 kl. 10:57.
Citera
2015-01-08, 11:25
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Fick en elektrisk Juicepress i julklapp. Jävla skit tror jag. Apelsiner är ju bättre att äta
som de är. Så får man i sig mer av...det som är i apelsiner ( minns ej men bättre att käka dem hela ).

Har en ungkarl nytta av en elektrisk Juicepress eller? Går det få användning av den?
Man blandar frukt i den liksom?

Kanske starta en tråd i fordon också. Bygga nåt av skiten.
Jag personligen är ett mycket större fan av apelsinjuice än att äta hela apelsiner. Ser man till att få med sig fruktkött osv så får man i sig en del fibrer ändå. Men visst, mer fibrer om du käkar klyftorna.
Citera
2015-01-08, 11:28
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Jag personligen är ett mycket större fan av apelsinjuice än att äta hela apelsiner. Ser man till att få med sig fruktkött osv så får man i sig en del fibrer ändå. Men visst, mer fibrer om du käkar klyftorna.
Jag med.

Skulle kunna dricka litervis av det varje dag.
Citera
2015-01-08, 14:04
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain

Egenpressad då eller? Då kan man ju pressa apelsinen lite grövre så man får med lite av fruktköttet och inte bara ren vätska.

EDIT: Äh jag läste ditt inlägg lite för slarvigt. Det står ju exakt samma som vad jag skrev.
Senast redigerad av Rati 2015-01-08 kl. 14:08.
Citera
2015-01-08, 18:38
Medlem
Iloveludas avatar
Akut hur varmt för att få stora kycklingklubbor klara i ugnen? Skulle grilla dom färdiga för att sedan göra gryta på dom. Låt oss säga att vädret inte var med mig.
Precis fått lite färg och nu börja det ösregna.
Citera
2015-01-08, 18:42
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Akut hur varmt för att få stora kycklingklubbor klara i ugnen? Skulle grilla dom färdiga för att sedan göra gryta på dom. Låt oss säga att vädret inte var med mig.
Precis fått lite färg och nu börja det ösregna.

Hittade ett grundrecept för kycklingklubbor.
http://www.ica.se/recept/ugnsstekt-kycklingklubba-grundrecept-695661/
Citera
2015-01-08, 19:56
Medlem
TrumanBurbanks avatar
I min lokala ICA Maxi butik säljs närproducerad köttfärs från Lövsta kött för 82kr/kg.
Deras egna centralt paketerade köttfärs ligger på 79kr/kg.

Hur kan skillnaden vara så liten?

Sedan undrar jag - är verkligen ICAs "I LOVE Eco" alltid ekologiskt?
Litar inte ett piss på ICA känner jag fan.
Senast redigerad av TrumanBurbank 2015-01-08 kl. 19:58.
Citera
2015-01-10, 15:50
Medlem
Lagade med mycket kärlek en rödvinssås för en vecka sedan av vilken jag frös in det som blev över.

Hur ska jag göra för att få ut mer av såsen utan att tappa för mycket smak? Kan jag koka upp och spä med lite buljong bara?
Citera
2015-01-10, 16:04
Medlem
Godkväll!

Jag har ett paket fryst bacon som jag tänkte använda(vill bara använda hälften). Hur ska jag enklast tina det snabbt nu till middagstid? Ska man lägga baconpaketet på en tallrik och tina på lägsta effekt på micron i 10 minuter kanske?
Citera
2015-01-10, 16:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Godkväll!

Jag har ett paket fryst bacon som jag tänkte använda(vill bara använda hälften). Hur ska jag enklast tina det snabbt nu till middagstid? Ska man lägga baconpaketet på en tallrik och tina på lägsta effekt på micron i 10 minuter kanske?

Lägg paketet i ljummet vatten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in