Citat:
Ursprungligen postat av Tant_Grön
Nu tar jag mig friheten att svara även fast det inte är mig du frågar.
Ditt recept är det inget fel på.
Mördeg sjunker lätt ihop, hur man än bär sig åt verkar det som. Bästa sättet att motverka det är att fylla upp skalet det med ärter. Jag burkar använda gula ärter, men vilka som borde funka.
Tack! Jag brukar faktiskt använda små blydroppar i stället för ärter, men jag har ändå svårt att tänka mig att vare sig det ena eller andra skulle ha någon inverkan på huruvida degen sjunker ihop eller inte. Ärterna/blydropparna är väl bara till för att hålla bakplåtspappret på plats, om man nu väljer att klä formen med sådant. Använder man aluminiumfolie så borde det inte behövas alls. Eller?
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Två idiotsäkra tips:
1. Fixa pajdegen och klä formen med den. Stoppa den sedan in i frysen (!) så att den blir helt stel. Tar några timmar. Sätt därefter på ugnen och förgrädda pajen som den är. Skalet kommer inte att sjunka ihop!
Tack! Jag provade faktiskt frystricket en gång tidigare, på inrådan av en proffskock. Han sade att man skulle ha väldigt hög ingångstemperatur, typ 220 grader, så att smöret hinner sätta sig. Jag gjorde som han sade, men pajdegen sjönk ihop ändå. Kanske hade jag inte fryst degen tillräckligt länge? Eller kanske ska man inte ha så där hög ingångstemperatur?
Citat:
2. Klä formen med pajskalet men låt det överskjutande hänga kvar runt kanterna. Grädda. Ta bort det överhängande efteråt med en vass kniv.
Tvivlar på att det blir särskilt snyggt. Tusan också, jag vill ha snygga pajer!