Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-09-13, 21:28
Medlem
Tant_Gröns avatar
Vad heter potatissorten russet på svenska, och kan jag hitta den här i Sverige?
Vilken kan jag annars ersätta den med?
Citera
2010-09-13, 21:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tant_Grön
Jag har provat båda metoderna du föreslår, men tycker ändå den jag föreslår är både den enklaste och mest effektiva.
Jodå, den funkar också men varför krångla till det med bönor och blindbakning när man kan klä formen, köra in den i frysen och sedan helt enkelt dra på. Men som sagt, tycker du att det funkar för dig så är det bara att köra på . Jag anser nog att din metod är varken enklare eller effektivare .

~Paul~
Citera
2010-09-13, 21:33
Citat:
Nu tar jag mig friheten att svara även fast det inte är mig du frågar.
Ditt recept är det inget fel på.
Mördeg sjunker lätt ihop, hur man än bär sig åt verkar det som. Bästa sättet att motverka det är att fylla upp skalet det med ärter. Jag burkar använda gula ärter, men vilka som borde funka.

Tack! Jag brukar faktiskt använda små blydroppar i stället för ärter, men jag har ändå svårt att tänka mig att vare sig det ena eller andra skulle ha någon inverkan på huruvida degen sjunker ihop eller inte. Ärterna/blydropparna är väl bara till för att hålla bakplåtspappret på plats, om man nu väljer att klä formen med sådant. Använder man aluminiumfolie så borde det inte behövas alls. Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Två idiotsäkra tips:

1. Fixa pajdegen och klä formen med den. Stoppa den sedan in i frysen (!) så att den blir helt stel. Tar några timmar. Sätt därefter på ugnen och förgrädda pajen som den är. Skalet kommer inte att sjunka ihop!

Tack! Jag provade faktiskt frystricket en gång tidigare, på inrådan av en proffskock. Han sade att man skulle ha väldigt hög ingångstemperatur, typ 220 grader, så att smöret hinner sätta sig. Jag gjorde som han sade, men pajdegen sjönk ihop ändå. Kanske hade jag inte fryst degen tillräckligt länge? Eller kanske ska man inte ha så där hög ingångstemperatur?

Citat:
2. Klä formen med pajskalet men låt det överskjutande hänga kvar runt kanterna. Grädda. Ta bort det överhängande efteråt med en vass kniv.

Tvivlar på att det blir särskilt snyggt. Tusan också, jag vill ha snygga pajer!
Citera
2010-09-13, 21:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Vad heter potatissorten russet på svenska, och kan jag hitta den här i Sverige?
Vilken kan jag annars ersätta den med?
Russet heter de ju i vårt land också. Var du kan inhandla dem vet jag inte. Beror på var du bor. Kan ersättas med King Edward.

~Paul~
Citera
2010-09-13, 21:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Tack! Jag brukar faktiskt använda små blydroppar i stället för ärter, men jag har ändå svårt att tänka mig att vare sig det ena eller andra skulle ha någon inverkan på huruvida degen sjunker ihop eller inte. Ärterna/blydropparna är väl bara till för att hålla bakplåtspappret på plats, om man nu väljer att klä formen med sådant. Använder man aluminiumfolie så borde det inte behövas alls. Eller?

Tack! Jag provade faktiskt frystricket en gång tidigare, på inrådan av en proffskock. Han sade att man skulle ha väldigt hög ingångstemperatur, typ 220 grader, så att smöret hinner sätta sig. Jag gjorde som han sade, men pajdegen sjönk ihop ändå. Kanske hade jag inte fryst degen tillräckligt länge? Eller kanske ska man inte ha så där hög ingångstemperatur?

Det gängse tricket är att gå in på en hög temperatur och sänka senare. Den brukar sjunka kanske någon mm men mer är det inte. Går inte jämföra med traditionell gräddning.

Alltså, snyggt och snyggt. Det beror på hur man skär och därefter maskerar genom att fylla pajen på ett sådant sätt att kanterna inte spelar så stor roll .

~Paul~
Citera
2010-09-13, 21:42
Citat:
Det gängse tricket är att gå in på en hög temperatur och sänka senare. Den brukar sjunka kanske någon mm men mer är det inte. Går inte jämföra med traditionell gräddning.

Okej, ska prova i morgon att frysa pajskalet ett längre antal timmar och så kör jag på hög ingångstemperatur och sänker värmen direkt när jag stoppat in pajen. Tar ju en bra stund för ugnen att få ner temperaturen.

Men om jag har fryst pajskalet, kan jag då skippa aluminiumfolien/bakplåtspappret+ärtor/blydroppar?

EDIT: Ok, nu såg jag att du faktiskt redan skrivit att man ska kunna grädda pajdegen som den är direkt ur frysen... Tack, jag provar det och återkommer med rapport om hur det gick!
Senast redigerad av FunkyCatso 2010-09-13 kl. 21:52.
Citera
2010-09-13, 21:44
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Jodå, den funkar också men varför krångla till det med bönor och blindbakning när man kan klä formen, köra in den i frysen och sedan helt enkelt dra på. Men som sagt, tycker du att det funkar för dig så är det bara att köra på . Jag anser nog att din metod är varken enklare eller effektivare .

~Paul~
Bara för det ska jag testa att frysa in degen nästa gång bara för du säger så. Har använt mig av ärt-metoden så pass länge att jag knappt ens minns hur det blir på annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
/.../
Nej alltså du fyller upp formen med ärter för hindra degen från att glida ner från formen.

Skär du av degkanten när kakan fortfarande är varm så kan du nog få till det. Då är den fortfarande ganska mjuk och följsam.

Citat:
Russet heter de ju i vårt land också. Var du kan inhandla dem vet jag inte. Beror på var du bor. Kan ersättas med King Edward.

~Paul~
Jaså gör den det. Tack!
Håller du med om att det är den bästa sorten att använda när man tillverkar gnocchi?
Citera
2010-09-13, 21:54
Citat:
Nej alltså du fyller upp formen med ärter för hindra degen från att glida ner från formen.

Jaså? Det kunde jag aldrig ha trott. Men jag fattar fortfarande inte hur ärterna hindrar degen från att sjunka ihop... Hur går det till?
Citera
2010-09-14, 15:19
Medlem
Jag tänkte göra en ugnspannkaka med frysta blåbär:

http://www.kokaihop.se/recept/ugnspannkaka-med-blabar

Går det lika bra med en större glasform istället för långpanna tro?
Citera
2010-09-14, 15:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
Jag tänkte göra en ugnspannkaka med frysta blåbär:

http://www.kokaihop.se/recept/ugnspannkaka-med-blabar

Går det lika bra med en större glasform istället för långpanna tro?
Självklart.

~Paul~
Citera
2010-09-14, 15:33
Moderator
Snuffelbutts avatar
Har köpt Biff av nöt idag. Tänkte steka hårt som tusan som vanligt för en trevlig yta, men pröva att köra den i ugnen för en Medium-Rare. Hur varm bör ugnen vara, och hur länge ska biffen vara inne? Funderade på en 175grader i 5 minuter eller något. Eller är jag helt off?
Citera
2010-09-14, 15:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Har köpt Biff av nöt idag. Tänkte steka hårt som tusan som vanligt för en trevlig yta, men pröva att köra den i ugnen för en Medium-Rare. Hur varm bör ugnen vara, och hur länge ska biffen vara inne? Funderade på en 175grader i 5 minuter eller något. Eller är jag helt off?
Haha, det är som att fråga: "Vilket snöre är längst"?

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in