Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-12-31, 11:02
Medlem
Hallå!
Det är så att jag har fått till uppgift att tillaga oxfilé ikväll som nyårsmiddag. Nu är det bara så att jag har tänkt köra den i ugnen men jag har ingen termometer överhuvudtaget och ingen annan heller som jag känner. Så jag tänkte om ni kanske hade något förslag på tid och antal grader för en köttbit på 1,05 kilo. Jag vet att det är väldigt svårt att säga exakt. Dock får den ej vara blodig, helst välstekt men rosa skadar inte.

Någon där ute som har något tips/förslag?
Citera
2010-12-31, 11:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smackdown
Hallå!
Det är så att jag har fått till uppgift att tillaga oxfilé ikväll som nyårsmiddag. Nu är det bara så att jag har tänkt köra den i ugnen men jag har ingen termometer överhuvudtaget och ingen annan heller som jag känner. Så jag tänkte om ni kanske hade något förslag på tid och antal grader för en köttbit på 1,05 kilo. Jag vet att det är väldigt svårt att säga exakt. Dock får den ej vara blodig, helst välstekt men rosa skadar inte.

Om du ändå tänker kremera köttet på det här viset så spelar ju tillagningstiden ingen roll...

~Paul~
Citera
2010-12-31, 11:39
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Citat:
Hallå!

Följdfråga

Har samma problem men vill ha den medium! Ska jag ens marinera köttet innan? så som jag fattat det så ska jag bryna den, in i ugnen, hur lång tid vet jag ej?!?! sedan ut igen, in i alu-folie och steka igen? fattar fan inget!
Citera
2010-12-31, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Om du ändå tänker kremera köttet på det här viset så spelar ju tillagningstiden ingen roll...

~Paul~
Ja, alltså jag vill ju inte förstöra den men just nu får jag varken äta blodigt eller rosa kött överhuvudtaget. Det är därför jag frågar.
Citera
2010-12-31, 13:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja, alltså jag vill ju inte förstöra den men just nu får jag varken äta blodigt eller rosa kött överhuvudtaget. Det är därför jag frågar.
Varför får du inte äta blodigt kött?
Citera
2011-01-01, 12:04
Medlem
syke555s avatar
hej!

har ett recept där man ska lägga torkade chilifrukter i en skål, täcka med vatten och köra 2 min på max effekt i micron (för att sedan mixa det hela till en smet). Tyvärr är vår micro trasig, vad är ett fullvärdigt alternativ?

Koka upp vatten och lägga chilin i? Lägga chilin i kallt vatten och värma tills det kokar?

Rent spontant känns det inte som att microvattnet hinner börja koka på 2 minuter?
Citera
2011-01-01, 13:09
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syke555
hej!

har ett recept där man ska lägga torkade chilifrukter i en skål, täcka med vatten och köra 2 min på max effekt i micron (för att sedan mixa det hela till en smet). Tyvärr är vår micro trasig, vad är ett fullvärdigt alternativ?

Koka upp vatten och lägga chilin i? Lägga chilin i kallt vatten och värma tills det kokar?

Rent spontant känns det inte som att microvattnet hinner börja koka på 2 minuter?
Det gör det nästan garanterat. Båda dina alternativ kommer nog att fungera precis hur bra som helst. Tror inte det blir någon som helst skillnad.
Citera
2011-01-01, 20:36
Medlem
Vidavelors avatar
Vi lagade Taco igår och senare på kvällen värmde en kompis upp all mat igen för att även han skulle äta av det. När det hade svalnat ställde jag in det i kylen. Kan jag värma det ännu en gång utan att det blir dåligt?
Citera
2011-01-01, 22:56
Medlem
kompassross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidavelor
Vi lagade Taco igår och senare på kvällen värmde en kompis upp all mat igen för att även han skulle äta av det. När det hade svalnat ställde jag in det i kylen. Kan jag värma det ännu en gång utan att det blir dåligt?
När maten har blivit uppvärmd och avsvalnad upprepade gånger finns en klar risk för att bakterietillväxt hunnit ske. Hettar du upp maten igen dör bakterierna, men toxinerna som de ev. producerat finns kvar. Jag skulle inte äta det, så dyrt är det inte att köpa och tillaga ny mat.
Citera
2011-01-02, 18:15
Medlem
Sees avatar
Mager bea? Smör-bea funkar inte att käka så ofta och jag vill inte använda något pulver..

Bara att byta ut ägg och smör mot crème fraise? Någon som har ett riktigt bra recept?
Citera
2011-01-02, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av See
Mager bea? Smör-bea funkar inte att käka så ofta och jag vill inte använda något pulver..

Bara att byta ut ägg och smör mot crème fraise? Någon som har ett riktigt bra recept?

Här är ett recept som jag såg i min senaste införskaffade kokbok, ej testat den så hur den smakar vet jag ej:

Till 4 personer:

1 msk Rödvinsvinäger
2 msk vatten
1/2 tsk finkrossad vitpeppar
1 1/2 msk finhackad gul lök /schalotten
1 msk mycket finhackad persilja
1 msk finhackad dragon
2 msk finhackad persilja
2 dl creme fraiche (5% ifall magrast, annars 15%)
1/2 tsk salt
Citera
2011-01-02, 19:44
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av See

Ät hellre mindre sås, så länge du inte äter bearnaise varje dag så gör det knappast någonting om du får i dig 30 gram extra smör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in