Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-01-08, 13:09
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razzak
Det stämmer, men kan man sätta spisen på 10:an och fortfarande kunde använda smör utan att det blir illaluktande aska?

Hur ska man veta hur varm din 10:a är?
Alla spisar är väl olika? Min spis till exempel har bara 9 steg.
Citera
2009-01-08, 13:12
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Därför att man aldrig kan vara helt säker på vilket sätt denna olja har blivit framställd:

"Paraffin kan destilleras ur brunkolstjära och ozokerit (råparaffin) men det vanliga är att den destilleras och fraktioneras ur rå mineralolja. När flyktiga delar som t. ex. petroleumeter (30-70°), bensin (70-120°) och fotogen (150-300°) destillerat bort får man vid temperaturer över 300° ett destillat som man gör smörjolja av.
1) Fast paraffin
Smörjoljedestillatet kyls till -15° så att de fasta delarna (5-15 %) skiljs ut. Destillatet kan också filtreras eller lösas ut med alkalier och syror; många metoder finns. Massan pressas, smälts i formar och får stelna. När den ska beredas höjer man temperaturen undan för undan och får vid olika temperaturer råparaffin och vaselin med olika smältpunkter. Renas och syrableks till önskad renhet och färg.
2) Halvfast paraffin
Fås av smörjoljerester vid 360-390°.
3) Flytande paraffin
Smörjoljeresternas flytande delar. Behandlas på samma sätt som fast och halvfast men med mer och starkare svavelsyra. Därefter behandling med starka alkalier, t. ex. natriumhydroxid, och avfärgning med uppsugande pulver som aktivt kol. S.k. neutrala oljor raffineras med andra metoder, vanligen upprepade filtreringar, en del s.k. mineraloljor med ytterligare andra metoder."

~Paul~
Jo det må vara sant. Men jag använder mig enbart av nitors paraffinolja. Och den ska vara okej. Paraffinolja är ju ofarlig. Förutom att om du drar i dig mängder så har det en laxerande effekt. Men det ska man väl lyckas undvika Men matolja fungerar ju bra det också. Det är ju tom lite billigare. Men kanske inte fullt så effektivt. Jag skulle vilja påstå att det inte spelar någon större roll vilken av oljorna man föredrar.
Citera
2009-01-09, 11:40
Medlem
Tekoppars avatar
Hur putsar man egentligen kött? När jag köper fläskfile brukar jag ta en kniv och ha den lite på bredden och dra fram och tillbaks på det silverfärgade saken på fläskfilen för att få bort den. Gör jag ungefär rätt eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2009-01-09, 11:49
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekoppar
Hur putsar man egentligen kött? När jag köper fläskfile brukar jag ta en kniv och ha den lite på bredden och dra fram och tillbaks på det silverfärgade saken på fläskfilen för att få bort den. Gör jag ungefär rätt eller är jag helt ute och cyklar?

Man kan ju putsa hur man vill bara det blir bra, men ett vanligt sätt är att skära upp en liten flik i hinnan, hålla upp fliken och skära så att så lite kött som möjligt följer med. Ett annat sätt är lägga köttet så att hinnan ligger mot skärbrädan och låta kniven löpa längs brädan.

Asch, ingen vidare beskrivning men jag hoppas att du fattar...
Citera
2009-01-09, 11:54
Medlem
Tekoppars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Man kan ju putsa hur man vill bara det blir bra, men ett vanligt sätt är att skära upp en liten flik i hinnan, hålla upp fliken och skära så att så lite kött som möjligt följer med. Ett annat sätt är lägga köttet så att hinnan ligger mot skärbrädan och låta kniven löpa längs brädan.

Asch, ingen vidare beskrivning men jag hoppas att du fattar...

Jaha, men då duger mitt sätt enligt mig. En till fråga bara, det är så att jag vill tillaga fläskfilen på ett annat sätt än att skära i bitar och steka. Finns det något enkelt men bra sätt som får den riktigt saftig?
Citera
2009-01-09, 15:59
Medlem
siddharthas avatar
Om man inte har fingertopskänsla för kött är det enklast att först steka köttbiten i panna för att få fram yta och smak. Avsluta sedan i ugn med termometer i köttet.

Denna procedur kan du enkelt använda till alla sorters kött. Kanske undantaget tunna grejer som blir färdiga snabbt i pannan.
Citera
2009-01-09, 16:24
Medlem
Tekoppars avatar
Jag har tyvärr ingen termometer. Funkar det inte att steka hela fläskfilen för att sedan skära upp den? Eller kommer mitten bli total rosa då?
Citera
2009-01-09, 16:59
Medlem
Muggs avatar
Citat:
Jag har tyvärr ingen termometer. Funkar det inte att steka hela fläskfilen för att sedan skära upp den? Eller kommer mitten bli total rosa då?

Köp en. Dom kostar en hundring eller två. Inte värt att försöka jobbar runt den utgiften.
Citera
2009-01-09, 17:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ska du ha skivor och din fläskfile är lite svår putsad.
Så kan man skära sina skivor och sen skära bort hinnorna, blir rätt enkelt då och relativt lite kött går bort.
Citera
2009-01-12, 21:28
Medlem
Harry_Hallers avatar
Vet inte om frågan hamnar rätt men lägger den här.

Är intresserad över era recept på balsamicoreduktion. Jag har testat flera tillvägagångssätt utan att, enligt min mening, lyckas fullt ut. Huvudproblemet ligger i att den vanligen blir alltför rinnig. Var vänlig och delge mig era tips och recept!
Citera
2009-01-12, 21:34
Medlem
simpens avatar
Balsamsirap
4 msk strösocker
4 msk balsamvinäger
1-2 msk vatten
Citera
2009-01-12, 21:43
Medlem
Mr Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simpen
Balsamsirap
4 msk strösocker
4 msk balsamvinäger
1-2 msk vatten

Mycket socker du hade i din du. Jag kör på följande:

1 dl Balsamvinäger
1-2 Matskedar farinsocker
½ Matsked vatten.

Låt sjuda tills det blir som en sirap. Tar väl runt 10 minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in